سفر آیت الله رئیسی به تقویت روابط اقتصادی و تجاری کمک می کند


ساعت: 19:11
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840432

سفیر تهران در عمان در گفتگوی اختصاصی به تشریح برنامه ها و دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به عمان پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی نجفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفر رئیس جمهور به عمان با تشریح اهمیت این سفر گفت: روابط ایران و عمان در زمینه های مختلف بسیار خوب است. این روابط مبتنی بر اصول حسن همجواری و روابط تاریخی، فرهنگی مشترک و همسایگی است و همچنین در حوزه سیاسی روابط دو کشور عالی است و در حوزه همسایگان دو کشور هستیم که در آن وجود دارد. مشکلی در روابط وجود ندارد

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی ظرفیت بسیار بیشتری برای توسعه روابط بین ما وجود دارد که خوشبختانه در این بخش روابط دو کشور در مسیر رشد و تعالی قرار دارد، بنابراین یکی از اولویت های ما حفظ اقتصادی، ارتقای سیاسی است. روابط

رویکرد دولت به توسعه با همسایگان راهبرد درستی است

سفیر تهران در مسقط با بیان اینکه معتقد است رویکرد دولت برای توسعه همکاری با همسایگان راهبرد درست و دقیقی است، گفت: ایران در نقطه جغرافیایی بسیار مهمی قرار دارد. همسایگان زیادی دارد و اولویت همکاری با همسایگان می تواند ظرفیت خوبی برای تقویت روابط جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری، ترانزیت و همکاری های حمل و نقل ایجاد کند.

نجفی افزود: بنابراین ایران می تواند نقش مهمی در این سیاست همسایگی به ویژه در حوزه همسایگان جنوبی خود و در خلیج فارس و عمان ایفا کند.

سفر رئیس جمهور به عمان زمینه های جدیدی را برای تقویت روابط دو کشور فراهم می کند

سفیر ایران در عمان سفر رئیس جمهور به عمان را بسیار مهم دانست و گفت: رایزنی ها و سفرهای سطح بالا می تواند به ایجاد راه های جدیدی برای توسعه همکاری های دو کشور کمک کند. این اولین سفر آیت الله رئیسی به عمان از زمان تصدی مسئولیت و همچنین اولین دیدار جمهوری اسلامی ایران و سلطان عمان است. چرا که بعد از فوت مرحوم سلطان قابوس دو سال پیش، ما در سطح رؤسا رفت و آمد نداشتیم و به همین دلیل از زمان روی کار آمدن سلطان هیثم و انتخاب آیت الله رئیسی به ریاست جمهوری این اولین بار است. دیدار سران دو کشور در همین راستا است، لذا اطمینان داریم این سفر می تواند زمینه های جدید و موثری را برای توسعه و تحکیم روابط دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان فراهم کند.

جمهوری اسلامی ایران از نقش سازنده عمان در تحولات منطقه استقبال می کند

نجفی با اشاره به اینکه عمان سیاست خارجی متعادلی دارد، گفت: عمان در مقاطع مختلف تلاش کرده تا در کمک به حل مشکلات و مسائل مختلف نقش آفرینی کند. جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی خود مبنی بر تحکیم صلح و امنیت در سطح بین المللی از چنین نقش سازنده ای استقبال می کند و در این راستا امیدواریم رایزنی ها و همکاری های دوستانه دو کشور موجب کاهش بیش از پیش منطقه ای و منطقه ای شود. از تقویت صلح و امنیت و شکوفایی اقتصادی در منطقه حمایت می کند.

سفیر تهران در مسقط ادامه داد: سفر مقامات کشورهای مختلف به تهران و افزایش تماس ها و دیدارها می تواند مسیر گفت و گو، همکاری و توسعه روابط دوستانه بین کشورهای مختلف و جمهوری اسلامی ایران با آن کشورها را تقویت کند. و کشورهای دیگر

مشکلات کشورهای منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل شود

وی خاطرنشان کرد: ایران در چارچوب رویکرد اصولی خود به گفتگو و همکاری از چنین شرایطی استقبال می کند. ما معتقدیم این روابط می تواند منجر به رفع سوء تفاهم ها، تعریف و طراحی زمینه های همکاری دوستانه در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف شود و به این وضعیت کمک کند. این را می توان در چارچوب سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تمرکز بر منطقه و منطقه همسایگان تحلیل کرد. ما معتقدیم مشکلات بین کشورهای منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل شود و رویکرد درون منطقه ای را به مداخلات کشورهای غیرمنطقه ای در سطح منطقه ترجیح می دهیم.

توسعه همکاری ترانزیتی با عمان / کریدور حمل و نقل موسوم به عشق آباد، توافق حاصل شد

سفیر ایران در مسقط درباره همکاری‌های ترانزیتی ایران و عمان گفت: یکی از مهمترین زمینه‌های توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان، ترانزیت و حمل‌ونقل است و از این رو همکاری‌های تجاری و اقتصادی است. ما ساختارهای حقوقی و قراردادی خوبی در روابط دو کشور و همچنین بین ایران و عمان و سایر کشورهای منطقه داریم که مهمترین آن کریدور حمل و نقل به نام توافقنامه عشق آباد بین عمان و ایران است. ، ترکمنستان و ازبکستان.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط نوظهور در همسایگان شمالی ایران و توسعه روسیه و اوکراین و مشکلات بین دو کشور، فکر می‌کنم این وضعیت بسیار مهم و قابل توجه‌تر شده است و امیدواریم تشدید شود. و افزایش همکاری ها.» یکی از دستورالعمل های مربوط به بخش ترانزیت، بحث صادرات مجدد است، هم ظرفیت ایران و هم موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران برای ترانزیت کالاهای مختلف و صادرات کالاهای مختلف به کشورهای دیگر و موقعیتی که عمان دارد. مجبور به صادرات مجدد به کشورهای همسایه در آفریقا و سایر مناطق است.

اهمیت ظرفیت بندر ایران و عمان

نجفی همچنین با تاکید بر اهمیت بنادر هر دو کشور خاطرنشان کرد: بنادر هر دو کشور می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند، امکانات و ظرفیت های بندر جنوب ایران در بندرعباس و چابهار و سایر بنادر و فرصت های موجود در کشور پادشاهی. عمان در این بخش را می توان یکی از مهمترین ظرفیت ها و زمینه های همکاری دو کشور دانست.

حجم تجارت در سال گذشته حدود یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون دلار بوده است

وی با اشاره به وضعیت همکاری های اقتصادی ایران و عمان گفت: خوشبختانه این همکاری ها در مسیر رو به رشدی قرار دارد. در سال 1400 رکورد جدیدی در حجم مبادلات تجاری ایران و عمان به ثبت رسید که برای اولین بار شاهد آن هستیم که حجم مبادلات در سال گذشته حدود یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون دلار بوده است و این نسبت به قبل رشد بالایی دارد.

سفر آیت الله رییسی به تقویت روابط اقتصادی و تجاری کمک می کند

سفیر تهران در مسقط تاکید کرد: امیدواریم در سال جدید با تلاش مشترک بخش دولتی و خصوصی شاهد افزایش این مبادلات باشیم و فرصت های جدیدی در این راستا به دو کشور ارائه شود. و امیدواریم که سفر و گفتگوی رئیس جمهور به مقامات عمانی برای توسعه این همکاری ها کمک کند و مطمئن هستیم که این اتفاق خواهد افتاد و روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور تسهیل خواهد شد.

نقش عمان در مذاکرات عربستان مهم و موثر است

نجفی به نقش عمان اشاره کرد و گفت: نقش عمان همواره موثر و مهم تلقی می شده است، اما مذاکرات ایران و عربستان در حال حاضر در همین چارچوب بغداد در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین زمینه های ارتباطی دو کشور در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت است. ما ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه داریم. تعداد قابل توجهی از مردم عمان در طول سال برای درمان و کارهای پزشکی به شهرهای مختلف ایران به ویژه شیراز سفر می کنند. در مقابل، شهروندان ایرانی برای گردشگری و فعالیت های اقتصادی و تجاری به عمان سفر می کنند.

شهروندان ایرانی می توانند با ویزای رایگان به مدت 14 روز به عمان سفر کنند

سفیر ایران در عمان در خصوص لغو وزرای عمان گفت: خوشبختانه یکی از اتفاقات خوبی که در اینجا افتاده لغو روادید برای شهروندان ایرانی است. این بدان معناست که اکنون شهروندان ایرانی می توانند با ویزای رایگان به مدت 14 روز به عمان سفر کنند.

نجفی در پایان با اشاره به دیدارهای رئیس جمهور در مسقط خاطرنشان کرد: آیت الله رئیسی علاوه بر دیدار با سلطان عمان، با دیگر مقامات این کشور نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید