سفر از نگاه شاعران ایرانی!

سفر از نگاه شاعران ایرانی!

خواندن این مطالب برای علاقه مندان به سفر، آنها را بیشتر از قبل به سفر ترغیب می کند و می تواند به آنها کمک کند تا از زاویه ای دیگر به گردشگری توجه کنند. اگر سفر در اولویت سرگرمی ها و زندگی شما نیست، باز هم بهتر است نظرات نویسندگان را بخوانید. سفر خوانی از زبان شاعران و هنرمندان روح سفر را در انسان تازه می کند و او را برای سفری به دل طبیعت و دیدنی های شهرهای مختلف آماده می کند.

سفر از دیدگاه سعدی

سعدی سفر را لازمه زندگی انسان می داند. او معتقد بود که زندگی انسان بدون سفر کامل نمی شود. سعدی برای سفر به بوستان و گلستان آثار و تجربیات بسیار زیبایی به ارمغان آورد. اگر نگاهی به آثار بسیاری از شاعران و نویسندگان ایرانی بیندازیم، اثری با عنوان سفرنامه خواهیم دید. اما سعدی اثری به این نام ننوشت. اما نکات و گفته های زیادی از آن را در قالب داستان و حکایت می خوانیم. شاید شعر زیر را از سعدی شنیده باشید:

برای پختن خام، نه صوفیانه، یکدست و صاف که مزه فنجانی نداشته باشد، سفر زیادی لازم است

سعدی سفرهای زیادی دارد و سفر را برای پختگی و کسب تجربه لازم می داند. سعدی سفر را به دلیل علایق، دیدن معجزه، شنیدن غریبه ها، کاوش، دیدن دوستان، تحصیل ادب و ثروت و غیره، سفر را مؤثر و حتی برای تفریح ​​و شادی لازم می داند. اگر در مورد رزرو هتل شک دارید، کافی است چند بیت از سعدی را در مورد سفر تا چمدان بخوانید.

سیری در شعر حافظ

حافظ را بسیاری از مسافران هراسان دیدند. آیا امروزه بیماری خاصی وجود دارد که به اعتقاد پزشکان فرد ترس دردناکی از سفر داشته باشد؟ حافظ اینقدر از سفر می ترسد؟ اما شواهدی هم از توده هایی که حافظ داشته است وجود دارد.

من تا آخر عمر به وطنم سفر نکردم، دوست دارم تو را ولگرد ببینم

البته بیت فوق نشان می دهد که حافظ برای دیدار معشوق در غربت می رود. حافظ در شعری دیگر سفر را دلیل دور شدن از معشوق می داند.

عزیزم تصمیم گرفت برای یاری خدا به سفر برود با دل مجروح چه کنم که با او شفا است

سیری در شعر مولانا

سفری به بالین عشق تو کردم تا خبردار شدم

در هر خانه ای که وارد می شدم، جسدی را می دیدم که پرتاب شده و به گوشم افتاده است

مولانا سفر را در قالب های عرفانی و درونی و جسمانی می داند. او سفر را راهی برای یافتن یک عزیز می داند. بسیاری از اشعار عرفانی مولانا در مورد سفر مربوط به اشعار صنعا در مورد سیروسلوک و سفر است.

ناصر خسرو قبادیانی

ناصر هسرو را بسیاری با سفرنامه معروفش می شناسند. او نویسنده ای زبردست است و به تحصیل علم و دانش پرداخته است. ناصر خسرو در دادگاه کار کرد و تصمیم گرفت سبک زندگی خود را تغییر دهد. او به سفری طولانی رفت و هفت سال در آن ماند. دشواری های سفر او تجربیات ارزشمند و ارزشمندی را به جا می گذارد.

سفری در شعر عطار

اگر برای رزرو هتل کلیک می کنید، بهتر است شعرهای سفر را بخوانید تا روح خود را برای سفرهای بیشتر آماده کنید. عطار نیز مانند بسیاری دیگر از شاعران ایرانی این سفر را از زوایای مختلف دید. به بیت زیر توجه کنید:

چون تو مسافری و من هیچی، آخر این سفر چه کنم؟

او در این شعر زندگی دنیا را یک سفر می بیند. در آیاتی مانند بیت بعدی منتظر پایان سفر می ماند و از انتظارات سفر می گوید.

ماه روی شماست و ماه دائماً در سفر است، همانطور که ماه اکنون از مشرق می آید.

سفر از نگاه بیدل دهلوی

در بررسی اشعار و سیر در شعر شاعران ایرانی، بهتر است به اثر بیدل دهلوی که اشعار فراوانی به زبان فارسی دارد، اشاره کنیم. بیدل به وضوح در بیت بعدی سفر را برای حیات کامل و صفای دل لازم می داند. می گوید اگر انسان بی حرکت باشد مثل آب راکد کثیف می شود.

از نرمی مطلوب سیروسفر غافل نشوید، تخته تمرین کدر به آب راکد تبدیل می شود

اشعار سفر از دیگر شاعران ایرانی

کاگانی در بیت بعدی سفر را راه حل مناسب می داند.

پای تو را در سفر می فشارم، دلم را به تو می سپارم و تو را به خدا

شعر بعدی نیز از ابوسعید ابوالخیر است که در آن سفر را راهی برای رهایی از غم می داند.

می خواهم برای فرار از غم سفر کنم، خانه غم تو پیش من است

همه ی ما شعر بعدی را به یاد می آوریم و هر بار که آن را می شنویم، لحظه ای فکر می کنیم و اگر هنوز تصمیم به رزرو هتل نگرفته ایم، می گیریم.

شعر به این سرعت کجا می رود؟

گون از نسیم پرسید

– قلبم می تپد

نمی خواهی از غبار این کویر سفر کنی؟ نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی

“همه ما می خواهیم، ​​اما.”

برای بستن پاها چه کار کنم

کجا میری با این سرعت

– هر جا

در کنار این خانه، من آواز می خوانم!

سفر خوبه ولی

تو و دوستی خدا

از میان این صحرای وحشت انتخاب کنید

سلام

به رنگ ها، به باران

به ما سلام برسان

دیدگاهتان را بنویسید