سفر اضطراری بایدن به خاورمیانه بر پازل شکست آمریکا می افزاید


ساعت: 07:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882347

عباس اصلانی گفت: بحران انرژی در اروپا و آمریکا، کاهش شدید محبوبیت بایدن در آمریکا و نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره در این کشور باعث سفر بایدن شد و قطعا با توجه به این موضوع به اهداف خود نخواهد رسید. شرایط فعلی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس اصلانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مرات درباره سفر آتی و فوری بایدن رئیس جمهور آمریکا به برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی گفت: این اولین سفر رسمی به خاورمیانه پس از آن است. او پست ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده گرفت و به نظر می رسد بایدن در این سفر به دنبال تغییر اساسی در سیاست آمریکا در خاورمیانه است.

وی همچنین اذعان داشت: بحران انرژی در اروپا و آمریکا، کاهش شدید محبوبیت بایدن در آمریکا و نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره در این کشور سفر بایدن را قابل توجه کرد.

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی در خصوص بحران انرژی در اروپا و آمریکا خاطرنشان کرد: قیمت جهانی انرژی از جمله نفت پس از بحران روسیه به شدت افزایش یافته است و از سوی دیگر با توجه به گفتگوی تلفنی مکرون و بایدن در مورد میزان تولید. در شرایط امارات و عربستان، این دو کشور رسما اعلام کرده اند که توانایی افزایش ظرفیت تولید را ندارند، گمان می رود این حضور چندان موثر نباشد.

اصلانی همچنین گفت: رئیس جمهور فرانسه در تلاش بود تا آمریکا را متقاعد کند که تولید نفت در این کشور را افزایش دهد که چند ماه طول می کشد که می تواند بحران انرژی در اروپا را تشدید کند.

به گفته اصلانی، از نظر بسیاری از کارشناسان، اقتصاد آمریکا در حال نزدیک شدن به رکود جهانی است و همین امر به تلاش آمریکا برای تغییر رویکرد ناشی از این سفر کمک کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین در رابطه با یکی دیگر از اهداف سفر بایدن به جنوب غرب آسیا گفت: بایدن برای همکاری راهبردی و ایجاد ائتلاف های جدید منطقه ای است که بتواند با تهدیدات قدیمی و جدید مقابله کند و رقبا و متحدان آمریکا از جمله رژیم اسرائیل و رژیم صهیونیستی را کنترل کند. در تلاش است تا کشورهای عربی به اصطلاح “میانه رو” را تقویت کند.

به گفته اصلانی، این در حالی است که بسیاری از کشورهای عربی به دنبال روابط با ایران هستند، به عنوان مثال مقامات سعودی در حال رایزنی و گفتگو با نمایندگان ایران هستند و امارات چندین قرارداد اقتصادی با ایران امضا کرده است، قطر شریک ایران در گاز عظیم است. حوزه خلیج فارس و عمان نیز جزئی از این ائتلاف است زیرا آنها به عنوان یک کشور میانجی محسوب می شوند و روابط خود را با همه کشورها حفظ می کنند و قصد عدول از این رویکرد و سیاست را ندارند.

این روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان افزود: بنابراین باید گفت که بایدن نگاه خصمانه ترامپ به خاورمیانه را تکرار نکند، زیرا بسیاری از کشورهای عربی به آنها نخواهند پیوست و این گونه تلاش های غیرمنطقی تنها باعث ایجاد رویارویی علیه ایران می شود. افزایش تنش و بی ثباتی در منطقه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید