سفر به پایتخت آجیل ایران از صفجیر تا تپه باستانی یام


ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1818466

شهر فاروج «دروازه شرقی خراسان شمالی» است که در دره ای وسیع و دشتی در اطراف رودخانه اترک و بین رشته کوه کپه داغ از شمال و آلاداگ در جنوب تشکیل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتراک، اقوام ساکن در خراسان شمالی بیشتر تاتارها، کرمان ها، ترک ها، ترکمن ها و فارس هایی هستند که از استان های دیگر به عنوان گنجینه ای از فرهنگ ها مهاجرت کرده اند.

در نوروز 1401 به منظور معرفی مناطق گردشگری خراسان شمالی، روزانه یکی از شهرها و مناطق دیدنی آنها تقدیم شما می شود:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرترک، فاروی «دروازه شرقی خراسان شمالی» است که از شمال و شرق به شهرستان کوچان در استان خراسان رضوی، از جنوب به شهرستان اسفراین و از جنوب به شهرستان اسفراین محدود می شود. شیروان از غرب.

این شهرستان با مساحت حدود 1736 کیلومتر مربع دارای دو شهر فاروج و تیتکانلو، دو بخش مرکزی و حبوشان، پنج دهستان و 77 دهستان می باشد.

شهرستان فاروج در دره و دشتی وسیع در اطراف رودخانه اترک و بین رشته کوه کپه داغ در شمال و آلاداغ در جنوب تشکیل شده است و به دلیل وجود منابع آبی کافی از جمله رودخانه اترک کشاورزی در منطقه بسیار آباد است لازم به ذکر است که امروزه شهرستان فاروج به یکی از مراکز مهم کشت غلات، انگور، زعفران، گل محمدی و تولید و عرضه خشکبار تبدیل شده است.

کوه شاه جهان با ارتفاع سه هزار و 51 متر به عنوان مرتفع ترین قله خراسان شمالی در جنوب شهرستان فاروج قرار دارد و ارتفاعات و دامنه های کپه داغ و آلاداغ یکی از کانون های زندگی عشایری است.


معرفی:

دشت فاروق از دیرباز مورد توجه جوامع بشری بوده است. تپه باستانی یام در پنج کیلومتری شهر فاروج، تپه زوبر، دهانه تپه تیتکانلو، تپه حیرباد، تپه بلند و وجود مراکز مسکونی و قلعه‌های عظیم نظامی-تجاری دوران حزب و ساسانی مانند. محوطه باستانی، به ویژه حضور پر رونق اشکانیان و ساسانیان در منطقه دشت فارو.

برخی از مورخان بر این باورند که قسمت حاصلخیز فاروژ «استوا یا استاوین» تاج و تخت اولیه اشکانیان بوده است.

وجود مقبره زیبای «مادبزرگ و بی بی» و قبرستان تاریخی خسروی با سنگ قبر صندوقچه ای بسیار زیبا و غنی (متعلق به اواسط قرن هشتم هجری قمری) نشانه ای از تاریخ پرشکوه دوران اسلامی است. از این منطقه


فرهنگ و هنر:

خسرویه، میوان و استاد تات بدون شک قدیمی ترین ساکنان فاروج هستند که ریشه در دوره تاریخی و شاید در دوران اشکانیان دارند.

فاروج از نظر فرهنگ سنتی و مردم شناسی مرکز پر رونق و متنوع زندگی سه قوم تاتار، کرد و ترک است. آنها عمدتاً در شهر فرج و روستاهایی مانند اسفجیر، نجف آباد، قرآن ترکیه متمرکز هستند.

موسیقی چغه مقامی و کشتی را باید شاخص ترین نماد فرهنگ سنتی این شهر دانست و مبارزانی چون پهلوان بهادری (میوان) و پهلوان رستمی تیتکانلو را می شناسند.

بقایای امام مرشد تیتکانلو یکی از مهم ترین بقایای سنتی خراسان شمالی امروزی است.

روستاهای خسرویه و استاد و سایر نقاط تات از مراکز مهم مذهبی و تاریخی فاروج هستند و به نظر می رسد آیین های مذهبی در این مناطق به ویژه در ایام محرم از رونق زیادی برخوردار است.


539d5f42 3ab9 4c6e afbd b2fc84dc0c27 خبر خاکستری


تپه باستانی یام با شماره ثبت ملی 16586

تپه یام بزرگترین منطقه شناسایی شده در دره رود اترک علیا در شمال خراسان است که بقایای چندین هزاره سکونتگاه از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی را در خود جای داده است.

کاوش های علمی تیم باستان شناسی دانشگاه تورین ایتالیا در این تپه نشان می دهد که فرهنگ های این منطقه بسیار شبیه به فرهنگ های پیشرفته عصر مس، سنگ و برنز در آسیای مرکزی است.


a5f58223 a3f0 478f 8a42 7202dd04c8a4 خبر خاکستری


آرامگاه مادربزرگ و بی بی به شماره ثبت ملی 5945

آرامگاه تاریخی بابا و بی بی یکی از آثار ارزشمند تاریخی دوره تیموری در روستای خسرویه قرار دارد این بنا از دو اتاق در ضلع شمالی و جنوبی و ایوان بزرگی در ضلع شرقی تشکیل شده است.

مقبره اصلی دارای جعبه چوبی منبت کاری شده با نقوش گل و کتیبه در ردیف سوم است.


eb35ca7e 64a4 467e aac0 c7011e07334b خبر خاکستری


حمام تاریخی فاروج و موزه مردم شناسی به شماره ثبت ملی ۲۳۱۰۷

حمام تاریخی یا حمام فارو در جنوب شرقی فارو در خیابان شهید مقیم در کوچه حمام واقع شده است. کریم اقبال بود.

آب مورد نیاز حمام از قنات جعفرآباد تامین می شد که در سال 1340 با بازسازی حمام با نقوش هندسی تزئین شد.

این اثر تاریخی ارزشمند از میراث فرهنگی مرمت شده و از سال 1390 به عنوان موزه مردم شناسی در فاروژ مورد استفاده قرار گرفته است.


fa333a9e 2f2e 4a7b 8638 7360d62a8e6e خبر خاکستری


مقصد اصلی گردشگری روستایی

روستای زیبای استاد در 17 کیلومتری جنوب غربی شهر فروج واقع شده است، اهالی این روستای تاریخی تات هستند.

وجود آثار تاریخی قلعه، مسجد پانصد ساله، گورستان تاریخی، حمام از دوران قاجار نشان از قدمت دیرینه این روستا دارد.

موقعیت مطلوب اقلیمی و قرار گرفتن در مجاورت دره ای پر آب و تشکیل باغ های سرسبز در اطراف این روستای تاریخی باعث شکل گیری منطقه ای جذاب و منحصر به فرد گردشگری شده است.


e3b4ceb5 ed4b 4def baad ef19e4681041 خبر خاکستری


مسجد اقتصادی به شماره ثبت ملی 18739

مسجد روستای استاد واقع در مرکز روستا، یکی از آثار تاریخی و مذهبی مهم شهر فروج است و از نظر تاریخی احتمالاً متعلق به دوره تیموریان است.

این مسجد یک مسجد معمولی دریایی است و پلان آن مستطیل شکل و دارای ستون های بزرگ چهار گوش است که در فاصله بین چهار ستون با گنبدهای کوچک پوشیده شده است.


9e752d24 7b1a 4456 8541 130c116535e3 خبر خاکستری


حمام قدیمی روستای استاد به شماره ثبت ملی ۲۲۲۰۳

در روستای استاد حمامی قدیمی به الگوی حمام های دوره قاجاریه- پهلوی وجود دارد که در عمق زمین قرار دارد و از سنگ و ساروج ساخته شده است.

پلان کلی حمام شامل راهرو ورودی، پلان هشت ضلعی، گلخانه و مخازن آب است و دارای سقف گنبدی شکل با خوابگاه هایی برای تامین روشنایی داخلی است..


eb903222 8157 47e9 a513 c42627ed51ee خبر خاکستری


منطقه نمونه و مقصد گردشگری روستای خسرویه

روستای خسروی در دامنه شمالی رشته کوه زیبای شاه جهان و در 22 کیلومتری جنوب غربی فرج و در دل دره ای زیبا و پرآب قرار دارد.

مردم خسرو تات هستند و این دیار زادگاه آیت الله نجفی کوچانی است.

بافت معماری سنتی، کوه ها و باغ های سرسبز، آرامگاه تاریخی بابا و بی بی، قبرستان تاریخی و سنگ قبر صندوق، خانه آقا نجفی گوچانی از جاذبه های مهم گردشگری این روستا هستند.


a3038411 b10b 4a77 8e8e c7a4b4691071 خبر خاکستری


روستای اسفجیر

روستای زیبای اسفجیر در 25 کیلومتری شمال شهر فرج و در منطقه حبوشان در دل کوهی چشم نواز واقع شده است.

رودخانه روستا را به دو قسمت تقسیم می کند و باغ های انبوه و سرسبز آن، کوچه دربند و آبشار سفجیر و افرای قدیمی (ثبت شده در میراث طبیعی ایران) از جاذبه های اصلی روستا هستند.

در کوه های شمال سفجیر طبیعتی زیبا و تابستان ها و چشمه های پرآب فراوانی وجود دارد.

انتهای پیام/ آرزو رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید