سقوط سال 98 بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داد

سقوط سال 98 بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داد

روز جدید یک کارشناس بازار سرمایه نسبت به تکرار ریزش بازار سرمایه در سال 2018 هشدار داد و گفت: دولت باید تدابیر ویژه ای برای جلوگیری از تکرار آن اتخاذ کند.

شاخص کل بورس در حالی دیروز بیش از یک درصد افت کرد که هفته گذشته بازار سرمایه بهبود یافت و ارزش معاملات خرد افزایش یافت.

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در خصوص گزارش تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از فولاد مبارکه که حاکی از تخلفات گسترده آن شرکت بود، گفت: بورس تهران با هماهنگی سازمان بورس، نماد معاملاتی فولاد را متوقف کرده است. در بازار سهام از امروز.» انجام داد

تعلیق و شفافیت فولاد می تواند اعتماد از دست رفته سهامداران را به بازار سرمایه بازگرداند.

نقدینگی به بازار سرمایه باز می گردد

شاهین چراغی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار نو کهر و در پاسخ به این سوال که با احیای مذاکرات هسته ای بازار سرمایه به کدام سمت می رود، گفت: بازار سرمایه مسیر خود را طی می کند؛ بازار سرمایه راه خود را طی خواهد کرد. زیرا با این حجم از نقدینگی که در اقتصاد دیده می شود، دیگر نگران بازار نیست و آن پول به بازار بازمی گردد. وقتی مردم به بازارها نگاه می کنند، می بینند که بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری در کشور ناپدید شده اند و ارزهای دیجیتال افت قابل توجهی را تجربه کرده اند. بازار سال گذشته آسیب دید زیرا ما تصمیمات درستی نگرفتیم.

وی همچنین گفت: در نتیجه این پول یا باید در بانک هایی که نرخ سود آنها کمتر از نرخ تورم است سپرده شود یا عملاً به صورت جزئی مصرف شود و در نتیجه پس از مدتی هجوم مردم به بازار سرمایه صورت گیرد. من هم نگران هجوم بعدی مردم به بازار سرمایه و همان اتفاقی که در سال 2018 افتاد هستم. اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم این فاجعه دوباره اتفاق می افتد. زیرا این نقدینگی همچنان رو به افزایش است و تورم همچنان در جامعه وجود خواهد داشت و قیمت سهام با آن مطابقت نخواهد داشت.

ردپای برجام در بازار سرمایه قابل مشاهده است

چراغی همچنین گفت: آثار برجام در بازار سرمایه نیز قابل مشاهده است. در شرایط روانی آرام، مردم از سرمایه گذاری خوشحال می شوند و وقتی شرایط ناپایدار می شود، به سمت دارایی هایی می روند که قابل تبدیل به پول هستند و سکه و ارز می خرند یا به سمت دارایی هایی می روند که در بلندمدت اتفاق نخواهد افتاد. مثلاً زمین می خرند، اما به محض اینکه بارقه امیدی از برجام که همیشه با تردد افراد واقعی به بازار مشخص می شود به چشم می خورد، مردم جذب بازار سرمایه می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می تواند از تکرار فاجعه سال 1397 جلوگیری کند؟ وی گفت: تمامی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سراسر کشور در سال‌های اخیر متوقف شده است، پروژه‌های نفت و گاز، میادین نفتی و ذخایر مختلف که نیاز به ایجاد بازارهای اولیه برای آنهاست.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر راه اندازی شرکت سرمایه گذاری زمان فوق العاده ای را می طلبد و مردم از مراجعه و راه اندازی آن دلسرد شده اند. باید اجازه دهیم منابع مردمی وارد شرکت های سرمایه گذاری شود و سرمایه گذاری های جدیدی در ساختار اقتصاد ایجاد شود و تولید ناخالص داخلی افزایش یابد و به ویژه منابع مردمی وارد پروژه های جدید شود و بحث واگذاری سهام شرکت های دولتی بالا برود. آهسته آهسته، هیچ شاخص افزایش می یابد و آنها برای افزایش ارزش خود، عرضه سهام را متوقف می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید