سناریوی ترسناک “مرگ برجام” بایدن در صحنه جنایت ترامپ باقی می ماند

فیلمنامه ترسناک

روز جدید : دولت بایدن می خواهد در ایران امن و امان بازی کند. اما نمی تواند، زیرا برای جلوگیری از سردرد سیاسی کنونی با مشکلات بسیار بزرگتری مواجه خواهد شد. به همین دلیل بهتر است فقط آنچه را که درست است انجام دهیم و آن تصمیم گیری جسورانه برای نهایی کردن توافق با ایران است.

همزمان با مناقشه ایران و آمریکا بر سر آخرین موانع بر سر راه توافقنامه احیای برجام، بسیاری از مقامات کنونی و سابق غربی، دیپلمات ها و دانشگاهیان برجسته، تحلیلگران و کارشناسان مبارزه با اشاعه سلاح های هسته ای، ناامیدی و نگرانی فزاینده ای را نسبت به آنچه «کاخ سفید» می نامند، ابراز کرده اند. احتیاط سیاسی.” در یک موضوع عمدتا نمادین، آنها هشدار می دهند که به تعویق انداختن ایالات متحده می تواند منجر به شکست روند احیای BJP شود.

توصیه های برجامی به بایدن

طی یک ماه گذشته، ده‌ها شخصیت برجسته خواستار مصالحه در مورد حل فوری مناقشه تهران و واشنگتن برای حذف و دسترسی سپاه پاسداران از فهرست FTO از طریق مقالات و بیانیه‌های مطبوعاتی یا نامه‌های سرگشاده خطاب به دولت و دولت آمریکا شده‌اند. توافقات رئیس جمهور برای بازگشت به توافق هسته ای 2015

دو مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در مقاله ای در واشنگتن پست با عنوان «بایدن باید سیاست تخیلی ترامپ در قبال ایران را تغییر دهد» از رئیس جمهور خواستند تا اختلاف بر سر درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست FTO را به عنوان پیش شرط حل کند. آیا درخشش این دستاورد بسیار حساس سیاست خارجی در برابر حملات مکرر و توخالی سیاسی شاهین های ضد ایرانی که احتمالاً هر گونه توافق احتمالی با ایران را به همین شکل مورد حمله قرار می دهند، بیشتر نمایان نیست؟

دانیل بنجامین، هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه (اولین دولت اوباما / 2009 تا 2012) و جیسون ام بلازاکیس، مدیر سرویس مبارزه با تروریسم وزارت خارجه (دولت اوباما و ترامپ / 2008 تا 2018) مدعی هستند که نامگذاری سپاه پاسداران فهرست FTO “فقط یکی دیگر از سیاست های خارق العاده ترامپ است که اکنون باید در ازای یک توافق حیاتی معکوس شود.” “کاملا قابل درک است که این یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ خواهد بود.”

بنجامین و بلازاکیس در یادداشتی برای واشنگتن پست نوشتند: «پس از فراز و نشیب های بی شمار و صدمات مرگبار، به نظر می رسد مذاکرات برای از سرگیری توافق هسته ای با ایران بر سر آخرین مناقشه متوقف شده است: درخواست تهران برای پایان دادن به حذف سپاه پاسداران. اسلامی از لیست [ادعایی] سازمان های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه ایالات متحده (FTO).

به گفته این دو مقام سابق آمریکایی، این شاید آخرین فرصت برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به این درخواست باشد.

مقاله اخیر خاویر سولانا، دبیر کل سابق ناتو و اتحادیه اروپا، و کارل بیلت، نخست وزیر سابق سوئد در واشنگتن پست، یکی از مهمترین این توصیه ها با انریکه مورا، معاون وزیر خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده فعلی اتحادیه اروپا بود. مذاکرات هسته ای با ایران، ارسال لینک این مقاله در توییتر هیچ رازی را پنهان نکرده است که بیلد و سولانا درباره او صحبت می کنند.

وی این توصیه ها را نتیجه کسب تجربه دیپلماتیک و قضاوت بهتر در سیاست خارجی دانست و نوشت: لطفا بخوانید. پر از مکاشفه: هر دوی آنها چند وقت پیش رئیس من بودند. “و سولانا، خیلی بیشتر از یک رئیس.”

سناریوی هراس؛ اختلاف نظر

رایان کاستلو، مدیر سیاسی NIAC و استاد تاریخ و روابط بین‌الملل، در مقاله‌ای با عنوان «بایدن موفقیت ترامپ را به دام انداخت» در کاخ سفید خواستار اقدامات بایدن در کاخ سفید شد. از چنین چشم اندازی پرمخاطره و پرهزینه ای که ترامپ برای جانشین خود به ارث برده بود اجتناب شده است. کاستلو نوشت: «فشار حداکثری آشکارا شکست خورده است، اما به نظر می رسد رئیس جمهور از یک کودتای سیاسی برای دادن امتیازات خاص برای پیوستن مجدد به برجام می ترسد.

نویسنده برای نشان دادن این سناریوی فرضی، در شرایطی به آگوست 2022 (اوت 1401) رفته و می نویسد: بله، و دولت بایدن همچنان روی اوکراین متمرکز است، زیرا جنگ در آنجا وارد هفتمین ماه خود می شود. دولت بایدن و دموکرات ها به طور فزاینده ای نگران چشم انداز تیره خود برای انتخابات میان دوره ای آینده هستند. و در میان این سناریوهای وحشتناک، ایالات متحده و ایران ماه ها در غیاب توافق هسته ای در یک آتش بس پرتنش با یکدیگر همکاری می کنند.

ایران از غنی‌سازی تسلیحات خود امتناع کرده است و تیم بایدن از گسترش یا اجرای تحریم‌های دوران ترامپ که به ارث برده‌اند دست برداشته است. هنوز صحبت از احیای برنامه جامع اقدام مشترک است، اما برای همه اهداف این توافق در کما است و هرگز احیا نخواهد شد. پرزیدنت بایدن و مشاورانش بر این باورند که اگر بتوانند در انتخابات میان دوره ای پیروز شوند، در نهایت برای حل این پرونده نگران کننده در ایران تلاش خواهند کرد.

حداکثر تنش تا آستانه جنگ

علاوه بر این، توانایی های آنها در حال آشکار شدن است. اسرائیل با اعلام خبر ترور قریب الوقوع یک مقام ارشد امنیتی ایران، همتایان آمریکایی خود را غافلگیر کرده است. همانطور که زمانی که اسرائیل سایت هسته ای نطنز را پس از اولین هفته از مذاکرات چندجانبه هسته ای در سال اول حکومت بایدن خراب کرد، بایدن زمان کافی برای متقاعد کردن اسرائیل برای تعلیق عملیات را نداشت و در عوض تصمیم به مقابله با عواقب آن گرفت. آماده شدن.

این ترور گمانه‌زنی‌هایی را در مورد درگیری‌های منطقه‌ای گسترده‌تر و حتی جنگ جهانی سوم برانگیخت و بازارها را به بحران کشاند زیرا ایران وعده انتقام می‌داد و درگیر انواع تنش‌ها به غیر از اعلام جنگ بود.

نویسنده در ادامه سناریوی فرضی خود چنین می گوید: ایران ابتدا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را اخراج کرد و اعلام کرد که قصد دارد رسما از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) خارج شود و غنی سازی نهایی را آغاز کند. با گزارش هایی مبنی بر آماده شدن ایران برای حملات تلافی جویانه علیه پایگاه ها و شرکای آمریکایی و ناوهای هواپیمابر آمریکایی فعال در خلیج فارس، قیمت بنزین در ایالات متحده و به اصطلاح شرکای منطقه ای در خلیج فارس نزدیک به 6 دلار در هر گالن افزایش می یابد. امتناع از افزایش تولید برای جبران بحران انرژی.

انتخاب حساس بین گزینه های بازنده

دولت بایدن فکر می‌کرد که در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای، موضوع ایران را سرپوش می‌گذارد، اما اکنون رئیس‌جمهور باید بین گزینه‌های برنده تصمیم اساسی بگیرد. آیا او دستور حمله پیشگیرانه به تأسیسات هسته ای ایران را صادر می کند که جرقه جنگ خونین منطقه ای و شوک اقتصادی بیشتر را برانگیزد؟ یا امیدوار است اوضاع قبل از عبور ایران از آستانه هسته ای آرام شود؟

تصور چنین وضعیتی دشوار نیست. با فرض اینکه دولت‌های بایدن و ایران نتوانند آخرین مانع در مذاکرات هسته‌ای را که در واقع قرصی سمی از دوران ترامپ است که برای بازدارندگی ایران از پایبندی به توافق و جلوگیری از احیای آن توسط دولت دموکراتیک طراحی شده است، بردارند. بحران ممکن است بوجود بیاید. می تواند با هر عددی شعله ور شود. ایران ممکن است خط قرمز هسته ای خود را بشکند یا نیروهای متحد ایرانی ممکن است به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کنند یا ممکن است درگیری دریایی در خلیج فارس رخ دهد.

با این حال، در حال حاضر، دولت بایدن در ازای لغو نامگذاری FTO از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به دنبال امتیازات غیرهسته ای از ایران است. ایران امتناع می کند و مصر از حذف ساوه از فهرست به عنوان بخشی از بازگشت متقابل به توافق هسته ای حمایت می کند. و نشانه های کمی وجود دارد که مبادلات در حال پیگیری است.

این وضعیت ناامید کننده ای برای رئیس جمهور است که در تلاش برای بازگرداندن پایبندی ایران و آمریکا به توافق هسته ای و همچنین حمایت از کاهش تأثیر تحریم ها بر ایرانیان عادی در حال مبارزه با همه گیری کووید-19 است.

دولت بایدن از روز اول ریاست جمهوری خود، زمانی که نتوانست حتی یک حرکت – نمادین یا غیر آن – را برای برهم زدن رویکرد پرزیدنت ترامپ برای فشار حداکثری انجام دهد، هرگز زمان یا اراده سیاسی برای حل این بن بست نداشته است. از آن زمان به بعد، حل بن بست هسته ای دشوارتر شده است. دولت محافظه‌کار ایران سیاست خود را بر سر میز مذاکره تشدید کرده است.

تا زمانی که بایدن تحریم‌ها را حفظ کند، برنامه هسته‌ای ایران به طور پیوسته به سمت ارتفاعات جدید پیش می‌رود، تا حدی به دلیل خرابکاری اسرائیل در سال 2021، که بایدن نتوانست آن را متوقف کند. و اکنون مذاکرات برای یک تحریم عمدتا نمادین مسدود شده است، که صراحتاً با هدف مداخله در دیپلماسی بایدن است. بازگشت بورژوا همچنان موضعی است که اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها و دموکرات‌ها از آن حمایت می‌کنند، اما با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای، عناصر حزب او نسبت به سیاست‌های توافق حساس‌تر می‌شوند، حتی اگر مبارزه‌ای باشد که بایدن و حامیانش پیروز شوند.

بایدن در صحنه جنایت ترامپ باقی می ماند

ترامپ محرکی بود که تلاش کرد توافق هسته ای را شعله ور کند، اما بایدن اخیرا به جای اینکه آن را کنار بگذارد، در صحنه بوده است. نتیجه محتمل‌تر این است که او هزینه آتش را در قالب یک جنگ فاجعه بار بپردازد یا ایران از آستانه هسته‌ای عبور کند.

جمهوری خواهان در حمله و متهم کردن بایدن به ضعیف بودن برای جلوگیری از سلاح هسته ای شدن ایران یا به راه انداختن جنگی که ترامپ از آن اجتناب می کند، بی پروا بوده اند. و بایدن فقط خودش را مقصر بداند.

زیرا از همه این بلاها جلوگیری شد. اگر بایدن بتواند جرات نجات او را داشته باشد، توافق خوبی روی میز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید