سند تحول زرشک در خراسان جنوبی تدوین شود


ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904453

علایی مقدم گفت: مسئولان خراسان جنوبی نسبت به تدوین سند تبدیل زرشک اقدام کنند تا این محصول از کاشت و برداشت تا فرآوری و صادرات قابل ردیابی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، شاهپور علایی مقدم امروز در اختتامیه جشنواره ملی زرشک اظهار کرد: جشنواره ملی زرشک می تواند پدیده و تحولی در حوزه کشاورزی خراسان جنوبی ایجاد کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در دنیا گفت: خداوند معجزه ای را در گیاه قرار داده است که زنجیره حیات را فراهم می کند.

علایی مقدم با بیان اینکه 120 تن محصولات کشاورزی از 14 میلیون هکتار در کشور تامین می شود، ادامه داد: در خراسان جنوبی مشکل اصلی بخش کشاورزی آب است.

وی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف آب در کشور گفت: امنیت در گذشته به معنای داشتن سلاح و ابزار نظامی بود اما اکنون امنیت غذایی در اولویت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کشور ما به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 900 گرم محصولات کشاورزی تولید می شود که با میانگین جهانی فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه 400 میلیارد مترمکعب پتانسیل آبی کشور است، افزود: از این میزان 270 میلیارد مترمکعب آب تبخیر می شود.

علایی مقدم ادامه داد: هر مسئول هر کشوری که غذای مردمش را تامین کند، سطح امنیت کشورش را بالا برده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات با تاکید بر اینکه باید به سمت قدرت غذایی حرکت کنیم، ادامه داد: اجرای الگوی کشت یکی از موضوعات مهم به این معناست که بدانیم چه گیاهی، چه زمانی و به چه میزان است. با توجه به آب و هوا. کاشت

وی با اشاره به اینکه 40 درصد تولیدات کشاورزی دنیا بر اساس کشاورزی پیمانی است، گفت: اگر کشاورز بداند محصولش خریداری می شود، اعتماد به نفس بیشتری دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت قراردادی 12 محصول مهم در وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است، ادامه داد: پیشنهاد من به مسئولان خراسان جنوبی این است که سند تحول زرشک تهیه شود تا این محصول. را می توان از کاشت و برداشت تا فرآوری و صادرات ردیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از تولید زعفران مربوط به کشور ما و خراسان بزرگ است، یادآور شد: اما سود اقتصادی ما متناسب با این حجم تولید نیست و شرایط زرشک نیز به همین شکل است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: صادرات ضامن تولید محصولات کشاورزی در کشور ما است و باید با جذب سرمایه گذار و فرآوری محصولات کشاورزی این بخش را تقویت کنیم.

علایی مقدم از فعالیت 4 میلیون و 200 هزار کشاورز در کشور خبر داد و یادآور شد: کشاورزان ما بدون تظاهر و با تلاش فراوان برای امنیت غذایی کشور تلاش ویژه ای دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید