سند نظام ملی نوآوری توسط وزارت علوم تدوین می شود/ شعار امسال فرصتی برای جامعه دانشگاهی کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امشب در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی اراک گفت: امنیت و استقلال کنونی کشور آسان نیست و همه کارکنان باید بدانید که این مسئولیت ها و امنیت خون پرثمر هزاران شهید است.

وی افزود: قطعا مدیران وقتی ثمره زحمات خود را می بینند متوجه می شوند که عمر خود را با عزت سپری کرده اند.

زلفی گل با بیان اینکه استان مرکزی با توانمندی های خود دارای ویژگی های منحصر به فردی است که به نظر می رسد تاکنون از آن به خوبی استفاده نشده است، گفت: این استان مهد علما و علمای تأثیرگذار در کشور بوده است که مهمترین آن ها الگوی حکومت امام خمینی (ره) و کارآمدی اسلام را به جهانیان نشان داد.

وی گفت: جمهوری اسلامی از معدود کشورهایی است که استقلال کامل دارد و سیاست های خود را تنظیم می کند و علمدار جمهوری اسلامی از این استان برخاسته و با آن بزرگان زیادی تقدیم این سرزمین شده اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه استان مرکزی از نظر صنعت یکی از استان های پیشرو است، گفت: انتظار می رود دانشگاه های این استان به ویژه دانشگاه مادر جزو بهترین های کشور باشند.

وی افزود: دانشگاه صنعتی اراک می تواند هم تراز با دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشد و در این دوره شهر و استان باید با وحدت توسعه یابد و سود حاصل از این صنایع در وهله اول به استان و دانشگاه ها برسد.

زلفی گل گفت: از روسای دانشگاه ها انتظار می رود که آرزوها و آرزوهای خود را برای آینده دانشگاه بیان کنند و آرمان هر جامعه ای بزرگترین ثروت هر جامعه است و برای دانشگاه باید برای آن آرمان و برنامه داشت. . تحقق.”

وی ادامه داد: نزدیکی استان مرکزی به پایتخت یک مزیت است و سرریز دانشگاه ها می تواند استان مرکزی صنعتی را مقصد خود قرار دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه صنعتی با کمک صنایع موجود در این استان می تواند الگویی برای سایر دانشگاه های کشور باشد. مشکلاتی وجود دارد که باید آنها را حل کنیم.

وی گفت: بودجه امسال اعتبار خوبی را نشان می دهد و مدیران دانشگاه ها باید برنامه های خوبی برای استفاده از این خطوط داشته باشند و وزارت علوم باید برای ارتقای کیفی دانشگاه ها، تحقیق و توسعه اقدام کند.

زلفی گل با بیان اینکه در کشور سامانه ملی نوآوری نداریم، گفت: بنا به درخواست شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه داده شد سند نظام ملی نوآوری توسط وزارت علوم تدوین شود.

وی افزود: به عنوان مثال بیمه پژوهش و قانون جامع مالکیت فکری که زمینه ساز تولد نوآوری در کشور است وجود ندارد. در این شرایط، ما خلاقیت و نوآوری را سلاخی کرده ایم، در حالی که در کشورهای دیگر قانون مالکیت فکری اجرا می شود و بزرگترین دانشگاه های دنیا از طریق مالکیت معنوی درآمد زیادی به دست می آورند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برخی از دانشگاه ها معلمان باید در بازه زمانی معینی ثبت اختراع داشته باشند، البته سابقه دانشگاه های غربی بیش از 500 سال است، اما اگر کارکنان عاقل و آگاه باشند، باید ثبت اختراع داشته باشند. می‌توانیم از تجربیات دنیا نهایت استفاده را ببریم و در صورت استفاده از این تجربه فاصله خود را با دنیا کم کنیم.

وی افزود: تصمیم گیری های به موقع به خودی خود هنر است و کشور در حوزه علم نانو اقدام به موقع کرده است و امروز جزو کشورهای صاحب نام در این زمینه هستیم و دانشگاه ها می توانند با تحقیق به مسئولان خط بدهند.

زلفی گل گفت: در مسیر تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و تاکنون تحلیل ها و تحقیقات زیادی برای اتخاذ تصمیمات دانش بنیان باید انجام می شد، اما در عمل چنین چیزی را در برنامه توسعه نمی بینیم. کشور. “

وی با اشاره به اهمیت شعار سال گفت: امسال شعار فرصتی برای جامعه دانشگاهی است و نوآوری و فناوری دانش بنیان از این جهت حائز اهمیت است که محصولات غیررقابتی تولید می کنند و در صورت تصویب قانون مالکیت فکری، آنها را به خود اختصاص می دهند. قطعاً تولید خواهد کرد. “با نوآوری، این امر فردی خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: زمانی می توانیم جایگاه خود را در دنیا داشته باشیم که دانش استفاده از مزیت نسبی و دانش مزیت را داشته باشیم و تنها راه مزیت، سرمایه گذاری در علم و فناوری است. “

وی گفت: در تلاش هستیم تا مفاد ارتقا را بازنگری کنیم و پایه های تشویقی را به 30 به 32 برسانیم، البته باید بین فردی که باعث رشد دانشگاه می شود و فردی که تلاش نمی کند، تفکیک قائل شد و در ما. به دنبال ارتقای جایگاه معلمان و دانش آموزان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید