سنگ تمام مردم عراق در خدمت زائران اربعین


ساعت: 22:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1898150

تعدادی از زائران اربعین حسینی که امروز (یکشنبه) از پاسگاه مرزی چابه وارد کشور شدند، از خدمات خالصانه و شبانه روزی برادران و خواهران عراقی زائران اربعین حسینی قدردانی کردند و گفتند: مردم عراق چیزی را از دست نداده اند. در خدمت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این زائران که برخی از آنها برای اولین بار بود که به کربلا مشرف می شدند، ضمن ابراز تعجب از این همه عشق و علاقه قلبی برای خدمت به زائران، گفتند: در هیچ کجای دنیا چنین صحنه های اسلامی و انسانی وجود ندارد که برگرفته از مسیر و مسیر باشد. آداب و رسوم حضرت عبدالله الحسین ع) نه دیده و نه شنیده شده است.

محمدطاها باغبان، باغبان کوچکی از خیل عظیم مردم مشتاقی که برای اولین بار موفق به حضور در مراسم اربعین در کربلا شد، می گوید: از همان ابتدای ورود به عراق با موکب هایی مواجه شدیم که ما را مجبور به حضور در مراسم اربعین کردند. با التماس و اصرار فراوان از ماشین پیاده شوید.» از وانت پیاده شوید و اجازه دهید ما را ملاقات کنند.

وی گفت: در موکبی که نزدیک انتهای شیب عراق بود، تعدادی از خواهران عراقی نان پختند و تعدادی از برادران نیز باغ گرم ما را مهمان سفره پربرکت خود کردند.

محمدطاها می گوید: در این موکب همه امکانات برای صرف غذا مانند آب بطری، چای، انواع شربت و سرویس بهداشتی و نمازخانه مجزا برای خواهران و برادران وجود داشت، به نظر من چیزی کم نداشت.

سجاد بهمئی از دیگر زائران اربعین حسینی از سفر خود به عراق و استقبال مردم عراق می گوید.

اما دنیایی از خاطرات به یاد ماندنی برای ما خلق شد، زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) از یک سو و استقبال بی عیب و نقص و میهمان نوازی مردم عراق از زائران اربعین حسینی از سوی دیگر جلوه های ویژه سفر معنوی بود.

محمد فتحی زائر اربعین اهوازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم عراق با این استقبال نمایش های زیبایی از وحدت و برادری را به جهانیان نشان دادند ما و مردم عراق یکی هستیم و هیچ گرایش سیاسی و غیرسیاسی، شرارت و دسیسه دشمنان نمی تواند ما را از هم جدا کند.

وی استقبال بی نظیر و وصف ناپذیر مردم عراق از خواهران و برادران زائر را بیان کرد و گفت: واقعا شرمنده ایم که نتوانستیم پاسخگوی این همه لطف و اخلاص آنها باشیم.

خانم زهره فروغیان یکی از زائران اربعین که ساعاتی قبل از چابه وارد کشور شد، افزود: در مدت اقامت یک هفته ای در چهار شهر مقدس عراق احساس دلتنگی نکردیم زیرا واقعا احساس می کردیم که هستیم. در وطن ما.”

وی گفت: موکب های عراقی در تمام شهرها و جاده های منتهی به حرم حضور داشتند و با انواع غذاها از ما به عنوان مهمان پذیرایی کردند. جاده و راننده ماشین مجبور به توقف شدند و سپس همه زائران را رها کردند.

ستار جناداله زائر اربعین اهوازی نیز با بیان اینکه برادران و خواهران عراقی در استقبال از زائران سنگ تمام گذاشتند، افزود: این همه شور و عشق از فرهنگ حسینی ناشی می شود که مردم دو کشور را به هم پیوند می داد.

وی گفت: ما در واقع از مهربانی و ادب رهبران عراقی موکب ها شرمنده شدیم. در این موکب ها جوانان، نوجوانان، میانسالان و پیرمردها حضور داشتند و همه به همان کاری که به آنها سپرده شده بود مشغول بودند». تعدادی از افراد مسئول توقف خودروهای زائران عبوری بودند که با روش های خاص و عربی شیوا ما را به داخل راه دادند.

جنادله می گوید: همه موکب ها دارای نمادهایی منسوب به ائمه معصومین بودند و پرچم های رنگارنگ همراه با نوای حزن انگیز عاشورا حال و هوای خاصی به موکب می بخشید.

محمود علیزاده دزفولی در گفت وگویی با تکذیب برخی شایعات مبنی بر کمبود آب و غذا در آن کشور گفت: چیزی که اصلا به چشم نمی آمد کمبود غذا بود، عراقی ها از مدت ها قبل تجهیزات و مواد اولیه غذایی مانند برنج در اختیار داشتند. روغن و شکر برای پذیرایی از زائران اربعین نگهداری می شد.

وی گفت: شور و نشاط مردم عراق که در تمام طول مدت در خدمت زائران بوده اند ستودنی است و امیدواریم فرصت جبران این محبت ها را داشته باشیم.

بسیاری از زائران اربعین حسینی در اظهاراتی بسیار مشابه گفتند: در این سفر معنوی همه چیز عالی بود.

به گزارش ایرنا، موج سنگین بازگشت زائران اربعین به کشور از صبح یکشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تاکنون حدود 260 هزار زائر اربعین از طریق پاسگاه مرزی چذابه وارد کشور شده اند که از ابتدای ماه صفر تاکنون 357 هزار زائر از چذابه عازم کربلای معلی شده اند.

شلمچه و چذابه دو گذرگاه رسمی مرزی کشور برای تردد زائران اربعین حسینی هستند.

حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی که از ابتدای ماه صفر آغاز شده بود، چند روز مانده به روز اربعین به اوج خود رسید.

5 شهریور 1401 (دیروز) روز اربعین حسینی در ایران و عراق است.

دیدگاهتان را بنویسید