دولت برای زائران اربعین سنگ تمام نمی گذارد/ با وجود تمهیدات مختلف ایران زیرساخت ها در عراق مهیا نیست


ساعت: 16:30
تاریخ انتشار: 1401/06/18
کد خبر: 1896216

زائران اربعین حسینی امسال از تسهیلات تردد زائران اربعین، حذف روادید یک میلیون و 500 هزار تومانی، تمدید فوری گذرنامه، دریافت ارز و تسهیلات ویژه، راه اندازی قطار تهران – کربلا و افزایش درب ها خدمات انکارناپذیری دریافت خواهند کرد. برای مسافرکشی و چهار خطه شدن از محور ایلام – مهران و … و آن هم بدون دغدغه و مشکل.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زائران اربعین حسینی امسال آنها خدمات برجسته ای دریافت کردند. از موضوع تسهیل تردد زائران از اربعین گرفته تا دریافت ارز و تسهیلات ویژه بدون دغدغه و مشکلی که از دید زائران دور است. اگر بخواهیم ارزیابی عملکردی در خصوص مسائل و مشکلات زائران اربعین حسینی داشته باشیم، به صراحت باید بگوییم که زائران اربعین حسینی امسال در سال های گذشته دغدغه چندانی نداشتند.

معافیت ویزا برای سفرهای زمینی


معافیت ویزا برای سفرهای زمینی این یکی از هزینه هایی بود که برای زائران اربعین گرفته شد که امسال در 24 تیر 1401 علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد: رئیس جمهور در گفت و گوی تلفنی اخیر با نخست وزیر عراق یکی از موارد را مطرح کرد. درخواست مردم برای لغو روادید از سفرهای زمینی که او با آن موافقت شد. به این ترتیب نه تنها مرزهای زمینی برای زائران اربعین باز شد، بلکه حتی قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومانی که در دولت قبل به مردم تحمیل شده بود، پس از مشورت با رئیس جمهور حذف شد..

تمدید فوری و مهر زدن گذرنامه های فاقد اعتبار

از دیگر اقدامات برای تسهیل در امور زائران اربعین می توان به موارد زیر اشاره کرد: تمدید فوری و مهر زدن گذرنامه های فاقد اعتبار وی با اشاره به اینکه اربعین حسینی رئیس ستاد مرکزی چندی پیش در این خصوص گفت: بر اساس توافق با کشور عراق، پلیس گذرنامه ایران تصمیم گرفت گذرنامه های فاقد اعتبار و یا کمتر از 6 ماه را مهر کند..

به گفته مجید میراحمدی: این تمبر فقط برای یک سفر به عراق اعتبار دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد: افرادی که در ایام اربعین قصد سفر به عتبات را دارند اما گذرنامه ندارند، گذرنامه موقت به آنها داده می شود و این کار تقریباً رایگان توسط فرج انجام می شود.

بازگشایی سه مرز برای تردد زائران در ایام اربعین

وحیدی وزیر کشور نیز در 9 مرداد 1401 گزارش داد بازگشایی سه مرز برای تردد زائران در ایام اربعین و خاطرنشان کرد: شلمچه، چزابه و مهران مرزهایی هستند که معمولاً برای اربعین تردد می کنند و امسال نیز باید با تدابیر امنیتی و موافقت طرف ایرانی و عراقی مرز خسروی برای تردد زائران باز شود. مرز سومار برای انتقال کاروان ها آماده می شود و پیش بینی می شود بتوانیم از مرزهای شمال غربی مانند باشماق و تمرچین استفاده کنیم.

حرکت قطار تهران-کربلا

از جمله خبرهای خوشی برای اربعین امسال اعلام این خبر بود حرکت قطار تهران-کربلا بود. وزارت راه و شهرسازی روز چهارشنبه 18 شهریور 1401 اعلام کرد اولین قطار ترکیبی تهران – کربلا حرکت خود را آغاز کرده است. این قطار هفته ای یک بار حرکت می کند و اولین سفر خود را به صورت کاروان انجام می دهد. این قطار پس از خروج از تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه می شود و سپس مسافران با اتوبوس از شلمچه به بصره و از بصره با قطار مجددا وارد کربلا می شوند.

مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه می افزاید: بیش از 15 سال از تصویب این پروژه می گذرد اما تا دولت سیزدهم پیشرفت چندانی در این زمینه حاصل نشده است.

گیت های مرزی مسافری مهران نیز به 96 افزایش یافت

اما زمانی که اتحاد و همدلی وجود داشته باشد و مدیریت شایسته نیز پرچمدار امور باشد جریان خدمت به مردم در واقعیت شکل می گیرد.در این خصوص معاون وزیر راه و فواید عمومی نیز گفت: گیت های مرزی مسافری مهران نیز به 96 افزایش یافت. معاون وزیر راه و شهرسازی تعداد گیت های مسافری در مرز مهران را به 96 عدد رساند و گفت: حجم تردد از مرز مهران روزانه به 250 هزار نفر در ایام اربعین می رسد.

محور ایلام – مهران پس از 9 سال چهارخطه شد

طرح محور ایلام – مهران به چهار خطه تقسیم می شود که 9 سال حل نشد به طور معجزه آسایی تکمیل شد و استاندار ایلام در نشست خبری در 31 مرداد 1401 گفت: 73 کیلومتر از طرح چهارخطه ایلام – مهران آماده شده و مابقی تا هفتم زیر ترافیک می رود. شهریور؛ وی در ادامه افزود: تامین زیرساخت های لازم برای سفر ایمن آرزوی رئیس جمهور است که در حال تحقق آن هستیم.

مدیر کل پایانه ها و حمل و نقل جاده ای استان ایلام همچنین افزود: 324 میلیارد تومان برای نگهداری و نصب علائم هشدار دهنده در مسیر ایلام – مهران هزینه شده است..

چشمه خاور اعلام کرد: این اعتبار برای خط کشی خطوط، نصب نیوجرسی، نصب تابلوهای کامپوزیت، تابلوهای اطلاعاتی، شانه ساختمان و پل سازی به ویژه پل سالواتی و 12 قطعه پل بعد از پل سالواتی هزینه شد.

جریمه کنسلی بلیط حذف شد

از دیگر دغدغه های زائران اربعین است جریمه کنسلی بلیط بود. در همین زمینه رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی در گفتگویی اعلام کرد: در صورت عدم صدور بلیت، وجه متقاضی به وی بازگردانده می شود و بدین ترتیب این مشکل نیز از پای مداحان اباعبدالله الحسین برداشته شد.

5 میلیون تومان برای حضور زمینی نمازگزاران اربعین حسینی

وزیر اقتصاد و دارایی نیز در این پیشنهاد نمازگزاران اربعین را بیکار نگذاشت و اعلام کرد: تا سقف. 5 میلیون تومان برای حضور زمینی نمازگزاران اربعین حسینی در بزرگترین جامعه انسانی جهان، بانک ها را به این وزارتخانه پیش بینی کنید.

سید احسان خاندوزی با اعلام این خبر گفت: برای بازپرداخت این وام، پس از هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه، سازمان حج و زیارت، ستاد اربعین، پلیس گذرنامه و بانک ها، زائران سرپرست خانواری که پس از درخواست این تسهیلات، یارانه دریافت می کنند. سامانه حج و زیارت (سماح) در صورت خروج از مرزهای زمینی، مبلغ این تسهیلات بدون نیاز به مراجعه به بانک ها به صورت خودکار به حساب یارانه آنها واریز می شود و در اقساط سالانه یارانه آنها کسر می شود.

بانک مرکزی برای هر زائر اربعین 100 دلار ارز در نظر گرفت

حرکت جهادی در عرصه خدمت رسانی به زائران اربعین به این موارد ختم نشد و مدیرعامل بازار ارزی نیز وارد گودال خدمت رسانی به زائران اربعین شد و درباره همین مشکل گفت: بانک مرکزی برای هر زائر اربعین 100 دلار ارز در نظر گرفته است.

امیر هامونی، مدیرعامل بازار یکپارچه ارز بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در راستای ارائه خدمات به نمازگزاران اربعین امام حسین (ع)، تصمیم گرفته است که به ازای هر نفر 100 دلار ارز از طریق شعب بانک ها و صرافی های مجاز در سراسر کشور توزیع کند. کشور..

وی گفت: در این زمینه 900 شعبه و صرافی بانک آماده ارائه خدمات به نمازگزاران امام حسین (ع) هستند و از مردم تقاضا داریم به بانک ها و صرافی های شهر یا استان خود مراجعه و ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. و تا اربعین به تاخیر نیندازید.


بیشتر بخوانید:

هزینه زیارت اربعین چقدر است؟

تسهیل ویژه در عبور و مرور بازدیدکنندگان خارجی

تا جایی که به وزیر کشور مربوط می شد، این خدمات به ایرانی ها محدود نمی شد تسهیل ویژه عبور و مرور اتباع بازدیدکننده از مرز ایران وی همچنین گفت: مشکلاتی وجود داشت زیرا قبل از اینکه آنها از طریق هوایی و در کشور خودشان به عراق بروند، کشور مقابل بر اساس مجوزهای صادر شده از سوی ایران با ترانزیت زائران موافقت کرده بود.

تعیین تعرفه مصوب فروش بلیت هواپیما

تعزیرات حکومتی هم وارد عمل شد و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره تعیین تعرفه مصوب برای فروش بلیت هواپیما گفت: کرایه مصوب بلیت رفت و برگشت از تهران به نجف و برگشت ۶ میلیون تومان است. ایرلاین ها دقت کنند، تحویل و فروش بلیت اربعین نظارت دقیقی داشته و با هرگونه تخلف برخورد قاطع می شود. این در حالی است که شرکت های هواپیمایی متخلف 109 میلیارد جریمه شدند.

آغاز معاملات بازار؛ یک ساعت زودتر از همیشه


شروع معاملات در بازار ارز نیز زمان را تغییر داد و به جای ساعت 9 صبح از ساعت 8 صبح برای خدمت رسانی به بازدیدکنندگان آغاز به کار کرد. در این میان به آسایش زائران نیز کمک کرده است.

علیرغم تمام تمهیدات انجام شده از سوی ایران، متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت ها و مواردی که تردد و رفاه زائران در عراق را تسهیل کند، ادامه حرکت امروز متوقف شد و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: در این زمینه: تمامی مرزهای منتهی به مسیرهای خروجی زائران به عراق تا اطلاع ثانوی بسته شد، وی همچنین افزود: در سفر به عراق مذاکراتی انجام شد و درخواست مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زائران ایرانی مشکلات عراق مورد بحث قرار گرفت. میراحمدی تاکید کرد: این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که امنیت و سلامت زائران ما در خطر جدی است.

در سال جاری علاوه بر همه آنچه گفته شد و انجام شد، بزرگواران اعم از رئیس جمهور، معاون اول، وزرا و … نیز وارد گود شدند تا دغدغه ای برای بازدیدکنندگان ایجاد نشود. و همه امور و البته این گرین کارت و این نقطه روشنی است که در پرونده رئیس دولت و اعضای کابینه که تمام وقت خود را صرف امور مردم می کنند باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید