سهم مردان از میوه تابستانی ضایعات آن است

سهم مردان از میوه تابستانی ضایعات آن است

روز جدید برخی کارشناسان نسبت به کاهش میوه در سبد خانوارها هشدار می دهند و می گویند این وضعیت می تواند در درازمدت سلامت خانواده ها را تهدید کند و سپس بر سلامت نیروی انسانی جامعه تأثیر منفی بگذارد.

بررسی میدانی قیمت ها در هفته اول مرداد 1401 نشان می دهد; میوه های تابستانی همچنان در افزایش قیمت پیشرو هستند و اکثر مردم توانایی خرید این میوه ها را ندارند.

امروزه توان مالی برخی افراد جامعه تنها برای خرید ضایعات میوه کفایت می کند و این نشان از سبک شدن سبد معیشت مردم دارد. اما امروزه خانوارهایی هستند که به دلیل گرانی میوه مجبور به خرید تکه میوه شده اند، برخی کارشناسان میانگین رشد قیمت میوه نسبت به سال گذشته را حداقل 40 تا 50 درصد می دانند و تاثیر افزایش قیمت بر مصرف مردم و کاهش هزینه های خانوار را می دانند که این قسمت از سبد غذایی را خریداری کنند و هشدار دادند که مصرف این محصولات را کاهش ندهند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران در این خصوص گفت: کاهش مصرف میوه از سبد خانوارها به دلیل افزایش قیمت این محصولات غیرقابل انکار است. اما باید فکر کرد وقتی شوک قیمت تمام بخش‌های اقتصادی و سایر کالاهای بازار را فراگرفته است، چگونه میوه‌ها گران نمی‌شوند؟!

کارگر گفت: شاید برخی خانوارها ضایعات و میوه های دور ریخته شده را خریداری کنند، اما این مشکل در بین خانواده ها بسیار کم است، اما این اتفاق را نباید نادیده گرفت زیرا نباید میوه ها را کم یا از سبد خانوارها حذف کرد. به دنبال اغراق در این زمینه بدون در نظر گرفتن واقعیات است.» به گفته این فعال صنفی؛ موضوع ضایعات میوه از دیرباز مورد بررسی کارشناسان و فعالان میوه و تره بار بوده است. بنابراین اتحادیه به دنبال برنامه ای برای خشک کردن میوه قبل از ضایعات آن است که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور برای کاهش ضایعات میوه اجرا شود.

وی ادامه داد: میوه ها گران نیستند اما حاشیه های تورمی باعث گران شدن این محصولات در بازار شده است. پس از خروج میوه ها از میدان اصلی و توزیع در واحدهای عرضه کننده شهر، قطعاً قیمت در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل افزایش خواهد یافت. اجاره واحد تجاری؛ حقوق و مزایا، مالیات و سایر هزینه های کارگران جاری خواهد بود.

کارگر تاکید کرد: این یک واقعیت است که تورم و گرانی سایر کالاها نیز بر قیمت میوه ها تاثیر گذاشته و این مشکل را نمی توان انکار کرد. متأسفانه تورم میوه در تابستان امسال به قدری افزایش یافته که علیرغم اینکه بهترین و ارزان ترین میوه طبق سال های گذشته به دلیل تنوع زیاد و تولید در سراسر کشور است، هنوز قیمت میوه تابستانی پایین نیامده است.

به گفته این فعال صنفی؛ امسال حاشیه های تورمی باعث افزایش بیش از 40 تا 50 درصدی قیمت میوه ها شده و مردم به ناچار موفق به خرید و مصرف میوه می شوند اما با این وجود مصرف میوه ها بیش از 50 درصد کاهش یافته است. اتحادیه میوه و تره بار به فروشندگان در در خصوص وضعیت قیمت ها در ماه های آینده، گفت: قیمت انواع میوه ها باید در تابستان کاهش می یافت، اما این اتفاق نیفتاد. با توجه به افزایش حاشیه تورمی، قیمت میوه ها در ماه های آینده قطعا گران می شود.

دیدگاهتان را بنویسید