سه گزینه ایران در برجام در آستانه هشتمین مذاکرات هازارد در وین

سه گزینه ایران در برجام در آستانه هشتمین مذاکرات هازارد در وین

روز جدید قنادباشی، دیپلمات سابق، امیدی به موثر بودن سفر گروسی در حل پرونده هسته ای و احیای برجام ندارد، اما معتقد است باید فرصت را غنیمت شمرده و به دیدار او رفته و در طرف مقابل عزم خود را نشان دهیم.

رافائل گروسی در حالی وارد تهران شده است که مذاکرات با بردامی در وین تا چند روز دیگر آغاز می شود و پیش از آن جلسه شورای حاکمیتی خواهیم داشت. در همین حال اخیراً مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نگرانی های خود را از فعالیت های ایران ابراز کرده و طرف اروپایی و به ویژه فرانسه خواستار برخورد جدی و قاطع با ایران در شورای حکام شده اند! از این سفر گروسی به تهران سفر مهمی محسوب می شود.

با این حال جعفر کنادباشی، تحلیلگر مسائل بین الملل، انتظار ندارد آمدن گروسی تاثیر مثبتی بر نتیجه مذاکرات داشته باشد. وی در مصاحبه ای گفت: روند برجام اکنون روشن است و نقطه تاریکی نیست که البته اگر آمریکایی ها و اروپایی ها بخواهند طبق قانون عمل کنند، باید حل شود. بنابراین جایی برای مذاکره و تعدیل مواضع وجود ندارد و هیچ سازمان و دولتی نباید از ما بخواهد که مواضع خود را تعدیل و تغییر دهیم.»

وی افزود: در بردجام سه راه داشتیم. یکی اینکه به تعهدات خود عمل کنیم و منتظر باشیم تا آنها به تعهدات خود عمل کنند. این را در زمان روحانی تجربه کردیم. با جان کری راه افتادیم و قهوه خوردیم اما او جوابی نداد. راه دوم این بود که به تدریج تعهدات خود را کاهش دهیم تا به قانون عمل کنیم و به تعهدات خود برگردیم. این بار در اواخر دولت آقای روحانی تجربه شد و نشد. اکنون تنها راه باقی مانده این است که محکم بایستیم.»

قندباشی ادامه داد: آقای گروسی که به تهران می آید طبیعتا کمکی به حل مشکل نمی کند. او سعی می کرد موضع شفاف و منصفانه تری نسبت به پیشینیان خود داشته باشد، اما هر بار که از ایران می رفت همان حرف هایی را می زد که باعث خوشحالی اسرائیل، آمریکا و جهان غرب می شد. عجیب است که دیدگاه او موضع گیری در مورد آنهاست، نه نسبت به واقعیت ها و آنچه در ایران می گذرد.

بر این اساس، باید از فرصت سفر وی تنها برای تبیین مواضع خود استفاده کنیم.» ما هرگز اقدام غیرقانونی نکرده‌ایم و از قانون عدول نکرده‌ایم، بنابراین باید این موضوع را در سفر او به جهان منعکس کنیم. چرا که همزمان با سفر ایشان موضوع ایران در رأس اخبار قرار می گیرد و توجه ما به آن معطوف می شود. در عین حال امیدی به حل مشکل نداریم، زیرا در سفر قبلی موقعیت او را پس از خروج از ایران دیدیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا این سفر بر رویکرد شورای حاکمیتی به نشست آتی با ایران تأثیر خواهد گذاشت؟ وی گفت: ما هیچ انتظاری نداریم. ما این سفر را تنها کانالی برای ابراز عزم خود می دانیم. منعکس کننده حسن نیت ما باشد. آنها می دانند که من در جهت بمب هسته ای حرکت نمی کنم. آقای گروسی باید از این فرصت برای انجام وظایف خود به عنوان رئیس آژانس استفاده کند، که بازتابی از واقعیت است. البته امیدی به آن نیست، زیرا او تحت تأثیر فضای بیرونی است و همراهانش معمولا بیشتر از اینکه مذاکره کنند، از ایران اطلاعات می جویند.»

دیدگاهتان را بنویسید