هشتمین دور مذاکرات در وین از روز دوشنبه (26 دسامبر) آغاز می شود.

هشتمین دور مذاکرات در وین از روز دوشنبه (26 دسامبر) آغاز می شود.

انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای با ایران و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات، روز پنجشنبه در توییتی اعلام کرد که کمیسیون مشترک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) روز دوشنبه تشکیل خواهد شد تا “راه رو به جلو هموار شود”.

وی با تاکید بر اهمیت «تسریع در مسائل کلیدی و حرکت رو به جلو» نوشت که همکاری نزدیک با ایالات متحده ادامه دارد.

میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه در مذاکرات وین، در توئیتی با اشاره به از سرگیری مذاکرات در روز دوشنبه نوشت: این نشانه آن است که همه مذاکره‌کنندگان می‌خواهند زمان خود را تلف کنند و هدف آنها بازگرداندن نظم در اسرع وقت است.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: شرکت کنندگان به بحث در مورد چشم انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده به آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین چگونگی اطمینان از اجرای کامل و موثر توافق توسط همه طرف ها ادامه خواهند داد. “آن ها خواهند.”

در این بیانیه به ایالات متحده یا حضور نمایندگان ایالات متحده در وین اشاره ای نشده است. با این حال، انریکه مورا اهمیت «تسریع در مسائل کلیدی» و «همکاری نزدیک با ایالات متحده» را در توییتی نوشت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود تایید کرد که مذاکرات در وین «هفته آینده» از سر گرفته خواهد شد. وی همچنین سه کشور اروپایی به ویژه فرانسه را به ایفای نقش «غیرسازنده» در مذاکرات قبلی متهم کرد.

هفتمین دور مذاکرات در وین، دور اول مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی از هازارد هشتم آغاز شد و به درخواست ایران در بیست و ششم هازارد به حالت تعلیق درآمد.

روز چهارشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت که ایالات متحده و دیگر قدرت های جهانی برای مذاکرات وین که دور از دسترس نیست، ضرب الاجلی پشت درهای بسته تعیین کرده اند.

محسن بهاروند، سفیر جمهوری اسلامی در انگلیس نیز در اینستاگرام خود نوشت کشورهای غربی در مذاکرات وین «سیاست تهاجمی رسانه‌های غیردوستانه» و «پر از تعصب، تهدید، اغراق و گناه نسبت به ایران» را در پیش گرفته‌اند که شاید «قدیمی» باشد. “. سیاستمداران و دیپلمات‌ها باید ما را فریب دهند تا بتوانند به جبهه خودشان فشار بیاورند.»

دیدگاهتان را بنویسید