سورپرایز دولتی برای دریافت کنندگان کمک هزینه این ماه

سورپرایز دولتی برای دریافت کنندگان کمک هزینه این ماه

بیش از 20 میلیون نفر آخرین کمک نقدی خود را در ماه می دریافت کردند. میزان جدید یارانه نقدی به زودی اعلام می شود. افزایش 100 درصدی یارانه نقدی به دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند می شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: باید در بودجه ریزی برنامه داشته باشیم اما با گذشت یک سال و نیم از فعالیت دولت می بینیم که اصلا استراتژی مشخصی ندارد و دولت نمی داند چه می کند.

مهدی پازوکی، اقتصاددان گفت: به نظر می رسد دولت راهبردی ندارد. یعنی بزرگترین مشکل دولت این است که دولت به صورت تخصصی با مشکلات اقتصادی برخورد می کند و رویکرد علمی ندارد. اصلاً تحقیق کنید و ببینید کالابرگ بهتر است یا یارانه.

پازوکی با بیان اینکه در هیچ طرحی مطالعه درستی نداریم، گفت: برخورد با مشکلی مانند کالابرگ که نباید شعاری باشد، کار ساده ای نیست.

پازوکی با بیان اینکه بودجه 1402 در روزهای آینده به مجلس می رود، تصریح کرد: یارانه ها یا کالابرگ باید در بودجه دیده می شد. اگر قرار است یارانه ها باقی بمانند یا کالایی باشند، باید بدهی های آنها در بودجه تعیین شود.

وی گفت: به همین دلیل است که می گویم دولت به عنوان کمیسیون به مسائل اقتصادی می پردازد و باید آن را اصلاح کنیم.

پازوکی افزود: باید در زمان بودجه بندی برنامه داشته باشیم و هنوز با گذشت یک سال و نیم از فعالیت دولت می بینیم که اصلا استراتژی مشخصی ندارد و دولت نمی داند چه می کند.

دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید 300 و 400 هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. مرحله اول این دیه قابل وصول است، اما فاز دوم هنوز انجام نشده است.

اما این سوال باقی است که آیا مرحله سوم یارانه جدید به مردم پرداخت می شود یا اینکه پرداخت نقدی متوقف و کوپن صادر می شود؟

لحظه پرداخت کالا
دولت باید از ابتدای کار دو مرحله یارانه 300 و 400 هزار تومانی را برای 9 دهم درآمد واریز می کرد تا زیرساخت های پرداخت کالا را فراهم کند. سپس قرار بود این کمک نقدی به صورت کوپن الکترونیکی به خانوارها داده شود.

کمی بعد گفته شد که احتمالا زیرساخت های کالابرگ به این زودی ها فراهم نخواهد شد و فعلا کمک های نقدی پرداخت می شود.

اما روز گذشته مدیر کل پخش و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرای طرح محصولات الکترونیکی در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی به تسنیم گفت: پرداخت یارانه نقدی تنها به مدت دو ماه انجام می شود و پس از آن وارد اجرای فاز دوم یعنی پرداخت کالا می شویم.

به گفته این مقام مسئول، این بدان معناست که یارانه نقدی در آذرماه حذف و به جای آن کالاها پرداخت می شود.

سبد خرید شامل چه محصولاتی است؟
به گفته برادر علی کالابرگ، کوپنی برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها تغییر کرده است.

براتعلی گفت: بر این اساس مردم کالا را به قیمت قبلی (یارانه ای) خریداری می کنند و دولت موجودی را به حساب فروشنده واریز می کند و یا پول به کارت های بانکی مردم واریز می شود اما فقط کالای مذکور را می توان از وی خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند زیرساخت های کالابرگ را ظرف یک ماه فراهم کند، خانوارها برای دریافت یارانه نقدی در تیرماه منتظر نمانند و فقط کالابرگ را دریافت کنند.

با توجه به اینکه سیاست ارزی چند نرخی در سال های اخیر اقتصاد کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، دولت و مجلس تصمیم گرفتند با حذف این نظام اقتصادی و انتقال یارانه ها از ابتدای زنجیره ارزش به انتها، این نظام اقتصادی را اصلاح کنند. اما برخی معتقدند در شرایط کنونی و با توجه به افزایش شدید قیمت مواد غذایی و به ویژه گندم در دنیا، دولت چاره ای در این زمینه نداشت و مجبور به تن دادن به این عملیات اقتصادی شد.

حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون تلفیق بودجه و آموزش و پرورش 1401 شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به معایب سیاست ارز ترجیحی اظهار داشت: یک اصل وجود دارد و آن این است که هر جا ارز چند نرخی وجود دارد، فضایی برای سوء استفاده و رانت ایجاد شود. این یک اصل اجتناب ناپذیر است و یکی از معایب سیاست ارز ترجیحی است.

دیدگاهتان را بنویسید