کمک های مالی به پروژه ملی مسکن اراک سوء استفاده است/ از استاندار خواستم فعلا هزینه ای برای کمک ها دریافت نکند

ساعت: 19:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801979

کریمی گفت: در رابطه با پروژه ملی مسکن در اراک از استاندار خواستم دستور بدهند که در حال حاضر مبلغی برای حق دریافت کمک ها گرفته نشود چراکه فکر می کنیم کمک ها در اینجا ظلم به مردم است و آن مبلغ را نگیرند. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی Raآره، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و هنداب ظهر امروز با حضور در دفتر پایگاه خبری دیار آفتاب در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ وی در خصوص برخی حواشی پروژه ملی مسکن 81 هزار و 100 واحدی اراک بین دانشگاه پیام نور و حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) در زمین اهدایی گفت: قیمت مسکن برای مردم بالا نیست و وجود دارد و خواهد شد زیرا قیمت زمین سهم قابل توجهی در قیمت مسکن دارد.

اگر مسئولان دقت بیشتری می کردند کمک های مالی نمی کردند.

کریمی ادامه داد: متأسفانه پروژه ملی مسکن اراک محل زمین را برای اهدای اهدایی انتخاب کرده است که گفته می شود به دلیل کمبود زمین در اراک است و البته بنده را قبول ندارم و اطلاعات داریم. که در اطراف اراک اراضی دولتی و منابع طبیعی وجود دارد که می تواند. باید برای شهرسازی و مسکن استفاده شود و اگر مسئولان دقت بیشتری می کردند می توانستند از این امکانات استفاده کنند و در زمین اهدایی شرکت نکنند.

نماینده مردم اراک گفت: در عین حال اگر بنیاد از زمینی برای وقف استفاده کند، بحث این است که موهوبه حق قانونی مالکیت زمینی را دارد که ابتدا خارج از محدوده تعیین شده شهر اراک باشد و دوم کشاورزی

وی در این خصوص گفت: سوال اینجاست که قیمت واقعی زمین خارج از منطقه و برای مصارف کشاورزی چقدر است و اگر هدیه ای نخواهد این زمین را برای کشت به شخصی اجاره دهد، سالانه چقدر اجاره داده می شود. در حالی که این سرزمین اکنون در حال دگرگونی است. این یک مجتمع مسکونی بزرگ با 8100 واحد است که برای چندین دهه اجاره بهای کمک های مالی را پرداخت می کند و منبع درآمدی از کمک های مالی است.

کمک ها به مردم آسیب می زند/ چرا مسئولان قبل از موافقت با کمک ها، هدف زمین را تغییر دادند؟

کریمی ادامه داد: با این حال هدیه قبلاً مبلغ زیادی را برای حق پذیرش این زمین ها مطالبه کرده است که همانطور که شنیدم در ابتدا از 800 میلیارد تن صحبت می شد اما در رایزنی های انجام شده به حدود 250 میلیارد تن رسید و در حال حاضر هر نامزدی. سهم 26 میلیون است که البته با توجه به متراژ آپارتمان ها متغیر است.

وی گفت: «مشکوک است که هدیه بر چه اساسی پول را جمع آوری می کند. سوال مسئولان منطقه این است که چرا قبل از توافق با هدیه زمین را از حوزه کشاورزی خارج کردند و پس از تغییر هدف به مذاکره نشستند؟ میز با هدیه

نماینده مردم اراک تاکید کرد: اگر فرض بر این باشد که پذیرش اعانه باید بر اساس زمین خارج از محدوده و مصارف کشاورزی باشد نه در زمینی که داخل محوطه است و برای سکونت استفاده می شود.

به دلیل تغییر هدف 70 درصد از سهام شهرداری هدر می رود / درخواست شهردار اراک از مدیر عامل برای توقف کلیه اقدامات اجرایی پروژه

کریمی با بیان اینکه شهرداری اراک نیز از روند اجرای این پروژه شاکی است، افزود: در صورت قبول وجه دریافتی از محل اهدا، اساساً هر مبلغ اخذ شده حداقل 70 درصد آن متعلق به شهرداری است. چون وقتی منطقه شهری یک قطعه اضافه می کند این حق شهرداری است همانطور که الان 90 هکتار زمین گردو را عوض می کنند مردم 65 درصد زمین را به شهرداری می دهند و بقیه می سازند.

وی افزود: این یک واقعیت است چرا که شهرداری می خواهد یک منطقه بیابانی بی ارزش را به یک شهرک حداقل 20 تا 30 هزار نفری تبدیل کند و خدمات ارائه کند، بنابراین شهرداری باید این قیمت را برای این خدمات دریافت کند.

نماینده مردم اراک گفت: اگر بنیاد برای این کار چیزی دریافت نکرده است منطقی است که مسئولان استانی از شهرداری بخواهند که چیزی دریافت نکند تا به مردم فشار نیاید اما اکنون آن خیر این را دریافت می کند. وی در نامه ای به فرماندار بر نقش شهرداری در تغییر کاربری این اراضی و ورود به محدوده شهر تاکید کرد.

کریمی خاطرنشان کرد: شهرداری اراک درخواست کرده است در پروژه ملی مسکن اراک با 8100 واحد اقدام اجرایی صورت نگیرد و تا تعیین تکلیف کار متوقف شود.

از فرماندار منطقه خواستم فعلا برای پذیرش کمک ها پول نگیرد / وزیر راه و شهرسازی در مجلس پاسخگو باشد

نماینده مردم اراک در خصوص ابهامات این طرح نامه ای به استاندار مرکزی ارسال کرد و گفت: بنا به درخواست استاندار مرکزی با موارد ذکر شده از استاندار خواسته شد که برای پذیرش کمک و یا اگر از مردم پول نگیرد. دریافت شده، باید تا زمان واگذاری این پروژه در حساب متعلق به مردم بان مسکن باقی بماند.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در این خصوص سوالی را از وزیر راه و شهرسازی در مجلس مطرح کردم و روند آن در حال انجام است و قطعا در مجلس و وزارت شهرسازی پیگیری خواهیم کرد. راه و شهرسازی ابتدا باید پاسخ دهد که چرا این زمین صدقات را انتخاب کرده و حالا که انتخاب شده چرا از حقوق قانونی مردم و شهرداری در این موضوع غفلت کرده است؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید