سکوت اصلاح طلبان در بوشهر برای سود سیاسی از ناآرامی ها


ساعت: 08:52
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907202

هر گاه شرایط کشور به سمت قطبی شدن و سپس به سمت ناآرامی و بلاتکلیفی پیش می رود، طیف اصلاح طلب منافع خود را در همراهی حداکثری با اعتراضات رادیکال و حتی شورش می بندد. این طیف به دلیل مشکلات داخلی و عدم استقبال اقشار مختلف جامعه به ویژه پس از عملکرد ضعیف دولت قبل، سعی در کاهش فاصله خود با مردم دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سپاس، هر زمان که شرایط کشور به سمت قطبی شدن و سپس به سمت ناآرامی و بلاتکلیفی پیش می رود، طیف اصلاح طلب منافع خود را در تداعی حداکثری با اعتراضات رادیکال و حتی آشوب گره می زند. این طیف به دلیل مشکلات داخلی و عدم استقبال اقشار مختلف جامعه به ویژه پس از عملکرد ضعیف دولت قبل، سعی در کاهش فاصله خود با مردم دارد.

تحلیل ناقص رهبران دوم کردادی این است که اگر آنها به هر اعتراض و شورشی تن بدهند و برای آن حد و مرزی قائل نشوند، می توانند تصویر جذابی از خود ارائه دهند. اما با گذشت زمان این رویه به ضرر آنها تمام شد، زیرا اصلاح طلبان نتوانستند در جایگاه اپوزیسیون قرار بگیرند و به دنبال پست های مدیریتی در ساختار دولت باشند.

در چنین مواقعی فرقی بین چپ و راست وجود ندارد و بالطبع اپوزیسیون در بین ایرانیان محبوبیتی نخواهد داشت. بنابراین اصلاح طلبان ساکت هر روز چهره دوگانه خود را بیشتر و بیشتر نشان می دهند. این انتقاد متوجه افرادی است که یا سکوت کرده اند یا درگیر ناآرامی های یک ماه گذشته بوده اند.
اصلاح طلبان بوشهری نیز از این حلقه جدا نیستند. آنها با تجربه تر شدند! دوم اینکه خردادهای بوشهر سال 1367 را سپری کرده اند و اکنون متوجه شده اند که برخورد مستقیم با نظام یا همراهی عمومی و گسترده با اغتشاشات را می توان برای حذف آنها از آینده سیاسی استان محکوم کرد. در نتیجه سیاست گوشه نشینی و سکوت را در پیش گرفته اند.

افرادی از سطح اول و حتی سطح دوم شاخص اصلاح طلبان در استان بوشهر در مواجهه با اتفاقات اخیر دست به دست هم داده و با صرف نوشتن در مورد موضوعاتی مانند تحلیل اوضاع سعی در اتخاذ سیاست «مرکزی» دارند. نه اینکه با رسانه ها تعامل داشته باشند و نگرش سیاسی داشته باشند و خود را در مقابل آشوبگر قرار ندهند و هزینه ای برای آن متحمل نشوند.

البته این سیاست را می توان نوعی فرمان از سوی مقامات بالاتر دانست، چرا که برخی از فعالان اصلی و نظریه پردازان اصلاحات مانند سعید حجاریان، محمدرضا تاجیک، علیرضا علوی تبار، حمیدرضا جلایی پور در همان روز سکوت کردند و نپذیرفتند. هر موضعی اتخاذ کند تا در مقام ورود به مرحله سوم یا حذف شورش ها از سرزمین باشد. دوستان این افراد در بوشهر نیز به دنبال رهبران فکری نهضت خود بودند.

شاید باید منتظر کار سیاسی اصلاح طلبان در اغتشاشات اخیر بود، اما بهتر است این افراد با بلاتکلیفی چند نفری هر چه زودتر جایگاه و خط خود را مشخص کنند چرا که نظام هیچ گاه در را نبسته است. به انتقاد و اعتراض، اما تجربه نشان می‌دهد که دشمنی‌های خارجی و ائتلاف‌های داخلی بی‌پاسخ نمی‌ماند. مردم دیر یا زود دوست و دشمن و علایق پیدا می کنند.

ایمان شجاع مقدم; فعال سیاسی و رسانه ای

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید