سیاست های نهادی برای تسهیل مجوزها کافی نیست / نیاز به استانداردسازی مشاغل داخلی


ساعت: 08:57
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878609

بررسی نقش مردم الوند در کسب و کار برای دموکراتیزه سازی اقتصاد.

اگرچه صدور مجوز برای مشاغل داخلی در دولت سیزدهم سه روز به طول انجامید، اما کارآفرینان همدانی صدور مجوز را تنها راه حل معضل بیکاری نمی دانند، اما معتقدند ارائه خدمات در کنار صدور مجوز می تواند مشکلات بین کارگر و کارفرما را حل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر همدان، گام های بلند دولت سیزدهم برای اعتلای اقتصاد برای فعالان این عرصه کاملا مشهود است. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت، تاخیر در صدور پروانه کسب را یکی از موانع اصلی کارآفرینی و تولید دانست و به «تولید» اشاره کرد. وی به عنوان شعار امسال تاکید کرد: هرگونه تاخیر در صدور پروانه کسب باعث توقف تولید و نارضایتی شدید می شود.

رئیس جمهور بارها بر صدور پروانه کسب به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در حوزه اشتغال تاکید کرده و در این راستا دولت اقدامات مهم و اساسی انجام داده است.

سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: سرعت صدور مجوز مشاغل خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 برابر شده است.

استان همدان که از قدیم به میزبانان ایرانی اش شهرت داشت و به پختن آئین و شیرینی شهرت داشت، اکنون در تجارت داخلی می درخشد.


هرچه این فعالیت محبوب تر باشد، پایدارتر می شود

اما فراتر از همه آنچه محبوب است و برخاسته از فعالیت ها و تلاش های مردمان این کره خاکی است، بی شک پایدارتر است.

قرارگاه مردمی شهید هاشمی که در سال 63 توسط شهید هاشمی تأسیس شد، می تواند در زمینه اشتغال و حمایت از افراد بد سرپرست، بی خانمان، خوداشتغال ها و بهبود یافتگان از اعتیاد گام بردارد. دفاتر و شرکت های خصوصی از این مجموعه برای آموزش یا جذب افراد با تجربه استفاده می کنند.

جمیله فاضلی یکی از فعالان این اردو در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: وی گفت: تنها خوبی کمپ مردمی بودن آن است.

وی افزود: قرارگاه شهید هاشمی حدود 2000 فرصت شغلی برای خانواده های نیازمند ایجاد کرده است و مشاغل خانگی نیز برای کار آسان و سهل الوصول ایجاد شده است.

فاضلی با بیان اینکه تکالیف به صورت رایگان به خانواده ها آموزش داده می شود گفت: افراد و خانواده ها در این اردو توانمند می شوند و شاید افرادی که وام کسب و کار جدید برنده می شوند درآمد مستقلی برای خود ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه اینجا اردوگاه مردمی است و سودی برای خود ندارد، گفت: حقوق و دستمزد در این مجموعه نسبت به سایر نقاط بیشتر است.


91ca13b3 506d 4fbb 9926 6a05c87fad90 خبر خاکستری

فاضلی بازپرداخت وام های قرض الحسنه را یکی دیگر از اقدامات اشتغالزایی دانست و گفت: قرارگاه شهید هاشمی از سه جهت مورد حمایت صاحبان مشاغل است و متأسفانه دستگاه هایی که نیاز به کمک دارند کار خود را بر دوش خود بگذارند. ، زیرا هر روز توصیه های زیادی از سوی مسئولان و متولیان امر داریم.

وی گفت: 10 شغل خانگی فعال داریم. جای خالی گرهی را باز نمی کند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه های بسته بندی مواد غذایی و عرق گیری گیاهان دارویی داریم، گفت: این کارگاه ها در نقاط مختلفی مانند سنگستان، سرخ آباد، شهرک مدنی، کاسم آباد مستقر هستند و 60 نفر در این کارگاه ها فعالیت می کنند.


سیاست دولت برای تسهیل صدور مجوز کافی نیست

فاضلی سیاست دولت در صدور پروانه کسب را کافی ندانست و گفت: مشکلات کارگران و کارفرمایان که راه حل آن ارائه خدمات عمومی در کنار تسهیل پروانه کسب است باید برطرف شود.

وی افزود: افراد زیادی داریم که جواز کسب دریافت کرده اند و به صورت مخفیانه در زیرزمین منازل خود شروع به کار کرده اند، در حالی که با ارائه خدمات مخفیانه بازرگانی می توانند با قدرت و توان مردمی در شهر فعالیت کنند.

فاضلی تاکید کرد: سازمان هایی مانند صنعت، معدن و تعاون زمانی که بودجه دارند باید از گروه های جهادی استفاده کنند و انتظار نداشته باشند که این نیروها پس از اتمام بودجه خدمات رایگان ارائه دهند چرا که باید از همه کمیسیون ها استفاده کنند. و از گروه های کاری و صاحبان مشاغل حمایت کنید.

غلامحسین تقوی مدیرکل جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ وی گفت: در سال 1401 حدود 73 پرونده شامل 155 نفر با مبلغ 29 میلیارد تن به بانک ها اعلام شد که از این تعداد 7 پرونده به ارزش 500 میلیون تن تکمیل شد.


97d179c0 f24e 4c44 9440 4d43dc9e78a2 خبر خاکستری


مشاغل خانگی باید استاندارد شوند

وهب مختاران، مدیر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان نیز در این خصوص به خبرنگار عصر همدان گفت: وی گفت: تکلیف یکی از برنامه های اجرایی برای برگزاری سلسله دوره های استانداردسازی آموزش های خانگی است.

وی افزود: صنایع دستی با توجه به اینکه معمولا بانوان از آن استقبال می کنند، پیشتاز آموزش و پرورش است. همچنین لباس؛ زیرا باعث ایجاد زیرگروه های بالقوه در بخش خصوصی و دولتی می شود و در نهایت منجر به اشتغال خانگی می شود.

مختاران تاکید کرد: برای تابستان آموزش های ویژه بیشتر و یک سری آموزش ها برای فرزندان و خانواده زندانیان برگزار می شود.

مدیر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان افزود: صنایع پوشاک و مواد غذایی بیشترین استقبال را در بین مشاغل دارند و به دلیل استفاده در دو بخش خصوصی و دولتی جزو پرطرفدارترین ها هستند.


8b695abb 21fa 41d3 ad1a 6b36f92d1fe3 خبر خاکستری

مختاران گفت: در حوزه آقایان نیز استقبال خوبی از خودرو و تجهیزات صورت می گیرد و هزینه ساعت نیز معمولا رایگان است چرا که فقط عوارض ملی و گواهینامه پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: این طرح مهارت های پایه برای افرادی است که آموزش دیده اند و ایده ها و طرح های جدیدی دارند. به همین دلیل است که می خواهند با ورود به کارگاه ها و کار آموزشی و تولیدی، در رقابت بازار پیروز شوند و فعالیت خود را آغاز کنند و در هر صورت باید حمایت بیشتری از فعالیت شرکت های نوپا انجام شود.

اسماعیل قهرمانی رئیس اداره اشتغال و مدیریت کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ وی افزود: همدان مانند سایر استان های کشور صدور گواهی کار که شامل اکثر تخصص های مشاغل خانگی (تقریباً 490 تخصص) می باشد، بلافاصله انجام می شود تا متقاضی پس از ثبت نام در سامانه و بارگذاری مدارک و پذیرش شرایط به گواهی کار را دریافت کنید همزمان گواهی کار صادر می شود.


پوشاک و صنایع غذایی بیشترین محبوبیت را در بین مشاغل داخلی دارند

وی افزود: حدود 20 پرونده مربوط به جهاد کشاورزی که عمدتاً مربوط به مواد غذایی است و نیاز به تاییدیه بهداشتی دارد ظرف سه روز صادر می شود.


ca0a485c 9bf6 44e2 901a b08b6fee8b41 خبر خاکستری

قهرمانی تاکید کرد: از ابتدای سال 1401 تاکنون 1647 پروانه به صورت مستقل و 78 فقره پروانه ذخیره صادر شده است.

رئیس اداره اشتغال و مدیریت کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 288 نفر به مبلغ 115070 میلیون ریال از تسهیلات مشاغل خانگی بهره مند شده اند.

وی گفت: بیشترین حوزه های مورد توجه برای قالی بافی، زنبورداری، پرورش ماهی، تایپیست و کالاهای چرمی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید