سیدحسن خمینی: چاره ای جز زندگی با یکدیگر نداریم/ گفت و گو تنها راه برون رفت از بن بست های اجتماعی است.

سیدحسن خمینی: چاره ای جز زندگی با یکدیگر نداریم/ گفت و گو تنها راه برون رفت از بن بست های اجتماعی است.

متن بیانیه سید حسن خمینی درباره حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی به شرح زیر است:

نام خدا

قبل از این می خواستم درباره «اتفاقات تلخ این روزها» صحبت کنم، اما به دلیل هیاهوی فضای عمومی جامعه، آن را به حال بهتری رها کردم. اما امروز که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) از همه خواستند در مورد حوادث اخیر نظر بدهند، فکر کردم چند جمله در این باره بنویسم:

1- در اینکه بین «اعتراض» که حق مشروع هر شهروند است و «آرامش» که ریشه در توطئه های دشمنان مردم دارد، نباید شک کرد. اعتراض نشانه سرزندگی جامعه ای است که نه از هیچ آسیبی، بلکه از هرج و مرج و هنجارشکنی رنج می برد – آن هم وقتی رسانه ای خالی از همدردی با ملت ایران دامن می زند – نتیجه حاکمیت افراط گرایی است. و یا بدون هرج و مرج . فراموش نکنیم رسانه هایی که امروز بین ما اختلاف ایجاد کرده اند یا سابقه دشمنی با ما دارند و یا از جایی که همیشه ایران و ایرانی را ضعیف و ضعیف خوانده اند امرار معاش می کنند.

ما چاره ای نداریم جز اینکه با هم زندگی کنیم. ما همه یک ملت هستیم با هر سلیقه و نوع. با سلیقه های مختلف و با هدف واحد. سربلندی کشور ما با زندگی مسالمت آمیز با هم و ایستادن در برابر کسانی که می خواهند ما را تحقیر کنند به دست می آید. ما باید با هم صحبت کنیم؛ جناح ها با مردم و دولت با کسانی است که غیر از این فکر می کنند. و البته شک نکنیم که مبارزه با دین، و جنگ با آنچه در نزد مردم به عنوان «ارزش دینی» شناخته می شود، به اندازه جنگ علیه آزادی و سعادت ناممکن است.

2- گفت و گو تنها راه برون رفت از بن بست های اجتماعی است. واضح است که با اعتراضات یک جانبه مواجه نیستیم. و هر از گاهی یک گروه کوچک یا بزرگ با سلیقه متفاوت ممکن است به یک سیاست یا رفتار اعتراض کنند. در این جامعه، هم معترضان و هم حاکمان چاره ای جز گفت و گو با همه شروط آن ندارند که معقول ترین راه اصلاح است.

اگر از یک سو شعارهای بلند و خشم آلود به ثمر نرسید، نظام نیز باید با اقشار مختلف ملت گفت وگو کند و درد آنها را بشنود و اگر باید از آنها – کم رنگ و فراموش شده – عذرخواهی کند. سال طولانی.- یاد بگیرید

طبیعی است که نتیجه این گفت و گو نه تداوم «عدم انعطاف در برخی روش ها و ارزش ها» خواهد بود و نه با خواسته های تند ساختارشکنی مطابقت خواهد کرد. و دقیقاً از همین گفتگوها است که دوز مجاز انعطاف و تعریف ساختارشکنی به دست می آید.

3- امروزه دردهای مختلفی بر جان مردم سنگینی می کند که مهم ترین آنها مسئله معیشتی و مشکلات اقتصادی است. حل هر مشکلی در حوزه های دیگر نیازمند اصلاح در مسائل اقتصادی است. دولت مردم باید بداند که اگر نمی توانند مشکلات اقتصادی را حل کنند، همواره زمینه آشوب و بدرفتاری با بیگانگان را فراهم کرده اند.

4- بیشتر اعتراضات و خشم مردم به دلیل بسته شدن راه های قانونی اعتراض و در صورت لزوم تغییر قانونی برخی قوانین و سیاست هاست. شکی نیست که باز شدن راه برای حضور همه سلایق در ارکان حکومت، راه دشمنان را می بندد. برای کاهش ظرفیت حضور آمریکا و رژیم غاصب و متحدان آنها، باید ظرفیت نظام را برای مشارکت همه منافع در قانونگذاری و اجرا تضمین کنیم.

5- شخصیت رهبر انقلاب اسلامی که علاوه بر جایگاه حقوقی، دارای صفات ممتاز اخلاقی بوده و از پیشوایان زمان خود هستند، برای همه کسانی که معظم له را از دور یا نزدیک می شناسند، احترام خاصی قائل هستند. و برای بخش بزرگی از مردم آنقدر احترام قائل هستند که توهین به آنها مانع بزرگی بر سر راه هر نوع تفاهم و گفتگو است. علاوه بر این، برای همه کسانی که با سیاست آشنا هستند روشن است که سلامتی آنها عمیقاً با آرامش کشور و رفاه اوضاع مرتبط است.

6- جمهوری اسلامی ثمره خونهای پاکی است که به نام خدا و پیروی از امام بزرگوار و به امید سعادت مردم بر زمین ریخته شده است. حفظ آن و البته اصلاح و چشم پوشی از عیوب آن و در عین حال پاسداری از حقیقت ناب آن وظیفه همه کسانی است که خود را مدیون این واقعه بی نظیر می دانند.

در پایان از خداوند متعال برای جان باختگان، برای مجروحان، سلامتی و تندرستی، امنیت، موفقیت و برای همه مردم برای روزهای بهتر و شادتر از درگاه خداوند متعال طلب رحمت دارم. از اتفاقات شب گذشته در دانشگاه صنعتی شریف. من ابراز تاسف می کنم و به مسئولین مربوطه توصیه می کنم تا حد امکان به دانشگاه احترام بگذارند.

سید حسن خمینی
11 اکتبر

دیدگاهتان را بنویسید