سیر توسعه روستایی با انقلاب اسلامی آغاز می شود / از تحول شاخص سلامت تا رونق بازار کشاورزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، وضعیت پیش از انقلاب به هیچ وجه با پیشرفت کنونی آن در همه عرصه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… قابل مقایسه نیست. اما اگر به این تحولات و موفقیت ها اشاره نشود، ممکن است به کلی یا فراموش شود و با توجه به هجمه گسترده جنگ نرم به دشمن و سیاه نمایی شدید خدمات انقلاب اسلامی، بیان این تحولات بیش از پیش ضروری است. .

واضح است که حکومت پهلوی با اندیشه تحدید مردم کردستان اجازه خدمت به مردم این منطقه از کشور را به آنان نداد و مردم استان کردستان از حداقل امکانات رفاهی محروم شدند اما با پیروزی. انقلاب اسلامی و آگاهی بخشی. میزان خدمت به مردم نیز روند خوبی پیدا کرده است و نظام اسلامی ایران بدون توجه به تفاوت های زبانی و مذهبی از هیچ کوششی برای خدمت به مردم آن استان دریغ نکرده است.

البته شکی نیست که جمهوری اسلامی از چنین پیشرفتی خشنود نخواهد شد، اما در عین حال پیشرفت های صورت گرفته در 43 سال گذشته نسبت به قبل از انقلاب شگفت آور است.

یکی از اقدامات ارزشمند انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر خدمات رسانی در مناطق روستایی استان کردستان بوده است.

بچه نگهدار مینا یکی از زنان حدودا 85 ساله است که در گفت و گو با خبرنگار کردستانی از تفاوت ها و محرومیت های قبل از انقلاب در روستاهای استان می گوید.

وی افزود: قبل از انقلاب در روستاهای استان کردستان امکاناتی وجود نداشت و روستائیان برای تامین حداقل نیاز خود با مشکلات زیادی مواجه بودند.

دایه مینا گفت: محرومیت قبل از انقلاب زندگی را برای ما که آن زمان نوجوان و جوان بودیم بسیار سخت کرد. مثلاً برای گرم کردن خانه و آشپزی باید به جنگل می رفتیم و غذای لازم را از آنجا تهیه می کردیم یا باید کیلومترها راه می رفتیم تا آب مورد نیازمان را تهیه کنیم.

وی افزود: بسیاری از روستائیان به ویژه زنان روستایی به دلیل نبود امکانات بهداشتی و پزشک در روستا جان خود را از دست داده اند و یا روستائیان به دلیل بیماری های فراوان جان خود را از دست داده اند.

بچه نگهدار مینا افزود: فقر و محرومیت گریبانگیر همه مردم روستا شد و زندگی با رنج و مشقت برای مردم ادامه یافت چرا که قبل از انقلاب عدالت و برابری وجود نداشت و در روستا فقط اربابان یا خان هایی هستند که مظلومانه زندگی می کنند. آنها مرفه بودند

وی ادامه داد: اما با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، توسعه و پیشرفت کشور به ویژه استان کردستان در همه عرصه ها تضمین شده است و این توسعه تنها برای افرادی قابل درک است که در گذشته طعم محرومیت را چشیده اند. “

43 سال بعد از انقلاب

43 سال از انقلاب اسلامی می گذرد، انقلابی که پشتیبان پابرهنه ها و مستضعفان بود و اکنون کمتر روستایی است که شرایط زندگی و زیرساخت های لازم را نداشته باشد.

56ec7dde bdfb 4f7b 87a6 cc3278e12ee6 خبر خاکستری

همزمان با دهه فجر 17 طرح پایلوت در کردستان راه اندازی می شود

رضا گادری، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: یکی از اقدامات حکیمانه امام خمینی (ره) تأسیس نهادهای انقلابی در اوایل انقلاب از جمله بنیاد مسکن بود که خدمات خوبی در کشور ارائه کرد. و اجرای طرح های هادی یکی از تعهدات بنیاد مسکن برای تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به عنوان سند توسعه روستایی است که برای 1315 روستای بالای 20 خانوار بخشداری تهیه و در 562 روستا تاکنون اجرا شده است. این روستا بیش از 2 فاز از این پروژه را اجرا کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان وام طرح هادی در استان را در سال جاری یک هزار و 900 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: یکی دیگر از پروژه های بنیاد مسکن روستایی مقاوم سازی واحدهای مسکونی است و در دهه فجر امسال سالانه 48 هزار و 650 واحد مزون مرمت شده در استان به بهره برداری می رسد.

گادری افزود: بیش از 87 و 266 جلد سند ملکی روستایی در استان صادر شده که از این تعداد 6066 فقره مربوط به شهرهای زیر 25 هزار خانوار است و امسال سهمیه استان 2500 فقره است.

استان کردستان دارای یک هزار و 659 روستای دارای سکنه است که از این تعداد هزار و 315 روستا دارای 20 خانوار و بیشتر و از یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت، 71 درصد معادل یک میلیون و 135 هزار نفر در 31 شهر و 29 درصد معادل 468 هزار و 703 روستا است.

838ae8c3 90ce 4d39 97d9 0292e833f4bb خبر خاکستری

گرمای گاز گرمای زندگی در روستاها شده است

بعد از انقلاب اسلامی این روزها در بسیاری از خانه های روستایی دیگر خبری از دود شدن بخاری های نفتی و گاز طبیعی از مهندسان ایرانی هزاران کیلومتر دورتر و از خاک های گرم جنوب تا کوه های سرد و کوهستانی کردستان تا خانه های خالی نیست. .

احمد فلقری مدیرعامل شرکت گاز کردستان در گفتگو با کُردتودی گفت: ضریب نفوذ گاز طبیعی در بین جمعیت روستایی کردستان به 96.5 درصد رسیده است.

وی افزود: در مجموع یک هزار و 596 روستای کردستان قابلیت گازرسانی دارند که از این تعداد یک هزار و 430 روستا تاکنون از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده اند.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: در حال حاضر 575 هزار مشترک در بخش خانگی، اداری و صنعتی از خدمات شرکت گاز کردستان بهره مند هستند.

فلگری هزینه گازرسانی به هر خانوار روستایی را بالغ بر 200 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: تلاش می کنیم تا پایان سال جاری تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه سراسری گاز متصل شوند.

c8bf9f18 0f57 4786 b3fe 7044f2206954 خبر خاکستری

ایران در خط مقدم بحث پزشکی قرار دارد

به گفته مامای مینا، زمانی بسیاری از مردم نگران بودند که ممکن است همسر و سایر اعضای خانواده خود را به دلیل بیماری و نبود یا نبود مراکز بهداشتی از دست بدهند، اما بعد از انقلاب و با همه پیشرفت‌ها بخش بهداشت کردستان حتی به روستا تبدیل شد. .

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این خصوص گفت: با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تحول عمده ای در حوزه بهداشت و درمان ایجاد شده و امکانات و شاخص های موجود در این حوزه قابل مقایسه نیست. به دوران قبل از انقلاب.»

فلاحی با بیان اینکه کردستان یکی از استان هایی بود که قبل از انقلاب از نظر بهداشتی، درمانی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در سطح بسیار پایینی قرار داشت و از تجهیزات تشخیصی پیشرفته برخوردار نبود، افزود: اکنون به برکت انقلاب اسلامی است. امکانات مختلف در کردستان ام آر آی، سی تی اسکن، شتاب دهنده خطی و بسیاری از آزمایشگاه های مجهز به امکانات مدرن وجود دارد و شهرها و روستاهای استان از سلامت خوبی برخوردار هستند.

وی تعداد پزشکان عمومی استان را قبل از انقلاب 94 و تعداد پزشکان عمومی را 32 نفر خواند و گفت: در آن زمان 84 درصد پزشکان عمومی و 85 درصد پزشکان عمومی استان خارجی بودند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه امروز 391 پزشک عمومی در استان وجود دارد، گفت: تعداد پزشکان متخصص در استان به 571 نفر رسیده و 100 درصد آنها ایرانی هستند.

وی تعداد خانه های بهداشت قبل از انقلاب را 22 مرکز، روستاها را 17 مرکز و مراکز شهری را 28 مرکز ذکر کرد و افزود: در حال حاضر 630 مرکز بهداشت، 71 مرکز روستایی و 79 مرکز شهری در استان وجود دارد.

فلاحی گفت: قبل از انقلاب شاخص واکسیناسیون در استان زیر 40 درصد بود اما امروز این شاخص به 100 درصد رسیده است.

22bee472 d5f7 4b4b 948a 36ab8a9175a5 خبر خاکستری

تامین آب 82 مجتمع روستایی

علیرضا تهشاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان در افتتاحیه پروژه آبفای استان کردستان گفت: بیش از 6700 نفر تحت پوشش شرکت آبفا هستند و از آب شرب پایدار بهره مند هستند.

وی با اشاره به جمعیت 470 هزار نفری روستاهای استان گفت: از این تعداد 400 هزار نفر معادل 85 درصد جمعیت تحت پوشش آبرسانی هستند که از طریق 82 مجتمع روستایی آبرسانی می شود.

تخت شاهی ادامه داد: این 82 مجتمع روستایی از طریق 3 هزار و 290 کیلومتر خط انتقال و 2 هزار و 583 کیلومتر شبکه توزیع آب روستاهای استان را تامین می کنند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان کردستان با اشاره به وجود 505 حلقه چاه، هزار و 80 چشمه و 19 رشته قنات روستایی در استان افزود: هزار و 66 مخزن آب با ظرفیت 99 هزار و 267 مترمکعب و 198 ایستگاه پمپاژ برای آبرسانی به روستاییان. استان

از مجموع یک هزار و 677 روستای کردستان، هزار و 16 روستا تحت پوشش آبفای استان هستند.

7dd8fbc2 cdb1 4ae5 a692 2375c85ac870 خبر خاکستری

549 روستای کردستان به اینترنت پرسرعت متصل هستند

قبل از انقلاب در روستاهای استان کردستان، زنگ تلفن غیرعادی بود، البته تلاشی برای ورود به دهکده جهانی و در نتیجه برقراری ارتباط با تمام دنیا.

آزاد حکمت مدیر مخابرات اقلیم کردستان در این خصوص با اشاره به الکترونیکی شدن کار و امور اکثر مردم و استفاده آنها از خدمات و پورت های آفلاین بر بستر دیتا گفت: نقش اینترنت و خدمات مبتنی بر IP در زندگی روزمره مردم روستا کاملا واضح است.

وی افزود: پوشش دهی روستاها به اینترنت پرسرعت در سال های اخیر به عنوان یکی از وظایف شرکت مخابرات در راستای مسئولیت اجتماعی و عدالت خواهی بود که در این راستا خدمت رسانی به مردم در روستاها گام های بلندی برداشت و خدمات رسانی را انجام داد. “

حکمت با اعلام اینکه هم اکنون 131 هزار و 782 مشترک اینترنت پرسرعت ADSL در استان وجود دارد، افزود: از این آمار 24 هزار و 973 مشترک در روستاهای استان ساکن هستند.

0ee8fc06 0aa1 4b15 8a71 2d44ee8d2d92 خبر خاکستری

50 درصد راه های روستایی کردستان آسفالت است

اگرچه کردستان درگیر جنگ پس از انقلاب بود و از قطار توسعه عقب ماند، اما دولت انقلاب همواره تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا این استان مسیر هموار توسعه و پیشرفت داشته باشد.

عطاولا ایرانمانش در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: با توجه به واگذاری آسفالت راه های روستایی به اداره کل راهداری استان حدود 200 کیلومتر از راه های استان که 50 کیلومتر آن در استان آسفالت شده است. 9 ماه اول امسال.»

وی افزود: امسال 70 کیلومتر دیگر از راه های روستایی استان آماده آسفالت و بخشی از آن آسفالت است و در شرایط مساعد جوی فعالیت آسفالت در این مسیرها انجام می شود.

رئیس اداره راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان یادآور شد: در مجموع 6 هزار و 181 کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که 3 هزار و 140 کیلومتر آن آسفالت و مابقی خاکی یا شنی است.

ایران منس خاطرنشان کرد: در حال حاضر استفاده از راه های روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار استان 64 درصد و در کشور 80 درصد است و برای رسیدن به میانگین کشوری در این بخش نیاز به آسفالت 800 کیلومتر است. در حالی که اولویت ما آسفالت این جاده است.

استان کردستان حدود 8 هزار کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 100 کیلومتر آن روستایی و حدود هزار و 900 کیلومتر راه بین شهری است.

به گزارش کُردودتو، توسعه روستایی کردستان منجر به مهاجرت معکوس از شهر به روستا و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی در کنار فراهم آوردن امکانات لازم برای رفاه بهتر روستائیان و دسترسی آسان و سریع به مراکز درمانی شده است. روستاهای کردستان

دیدگاهتان را بنویسید