سیستان و بلوچستان را با رعایت نکات تاج به همراه خانواده به چالش بکشید

ساعت: 10:06
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793793

حرکت عقربه‌های ساعت تغییر پاییز به زمستان را نشان می‌دهد، حکایتی که طبق قدیمی‌ترین سنت ایرانیان، امشب را «شب یلدا» یا «آن شب» نامیده‌اند، اما برای دومین سال متوالی به دلیل شیوع ویروس کرونا… این تعطیلات باید دور از خانواده برگزار شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ فصل هزار رنگ پاییز به پایان رسید و باید به زمستان سلام کرد. امشب به رسم قدیمی ایرانیان در «شب یلدا» یا «هامان سله» همه مهمان دورهمی هستند. خاطره می خوانند و شاهنامه می خوانند و نشان حافظ را دریافت می کنند. در همین حال، تاج کمین می کند تا گروه را نابود کند.

ما به خوبی می دانیم که این یک سنت دیرینه ایرانی است که دو سال تحت الشعاع ویروس منحوس کرونا قرار گرفت و این شب که یک دقیقه به طول انجامید و همه اعضای خانواده را در کنار بزرگترها جمع کرد و باعث خوشحالی آنها شد، اکنون تهدیدی است برای زندگی آنها . .

اگرچه در روزهای اخیر شاهد کاهش ابتلا به بیماری های عروق کرونر در کشور به ویژه سیستان و بلوچستان و دلیل رفتارهای اجتماعی و توجه به دستورالعمل های بهداشتی بوده ایم، اما می دانیم که مهمان اصلی این دوره ها ویروس هزاران نفر است. مردم و ناشناس دوباره نفسی عمیق بکشند تا با اندکی بی احتیاطی در شب بلند یلدا غمی طولانی را برانگیزند.

در طولانی ترین شب سال، آداب و رسوم مختلفی انجام می شود که می توانید در گروه کوچکی از خانواده خود انجام دهید و با استفاده از فضای مجازی با سایر اعضای خانواده به اشتراک بگذارید.

گمرک شب چله در سیستان و بلوچستان

به گفته محمدعلی ابراهیمی، مردم شناس سیستان و بلوچستان، آیین ها و مراسم زیادی وجود دارد که از دیرباز توسط نیاکان ما با شور و شوق فراوان انجام می شده و نسل به نسل منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه پاسداشت طولانی ترین شب سال یعنی یلدا یکی از این آیین هاست، تصریح کرد: جشن هایی که در این شب برگزار می شود سنت دیرینه ای است، یلدا واژه ای سوری به معنای تولد خورشید (مهر و میترا) است. ) و تولد مهر شکست ناپذیر است.

8cfbc306 85d1 4bd7 ac02 828a6fe559b8 خبر خاکستری

این کارشناس ادامه داد: پیشینیان معتقد بودند که در این شب فرشته منکر (شیطان) با فرشته خیر (امشاسپندان) می جنگد و در این نبرد طولانی فرشته خیر شیطان را شکست می دهد و بامداد تولد دوباره خورشید آغاز می شود. نور بر تاریکی).

وی افزود: در پرونده ثبت شده ایران در وصف شب یلدا آمده است که سحرگاه اولین روز زمستان به بلندترین شب سال به نام شب سله یا شب یلدا ختم می شود. پس از این اتفاق به تدریج طول روزها افزایش می یابد و به همین دلیل شب یلدا را شب زایش خورشید می نامند.

ابراهیمی گفت: یلدا یکی از چهار جشن فصلی ایران است و به عنوان یکی از قدیمی ترین جشن های کشور شناخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله این ویژگی های مرتبط با این میراث ناملموس، حضور چشمگیر رنگ قرمز بسیار حائز اهمیت است که انار قرمز، هندوانه، انگور قرمز و مانند آن جزء لاینفک این مراسم است.

این مردم شناس گفت: تجمع در خانه بزرگترها دور سفره ای که روی زمین پهن می شود و بسیاری از عناصر سنتی این مراسم از جمله انار، هندوانه، آجیل و آش برای شب یلدا و چند غذای دیگر، خواندن مبل شاهنامه حافظ فردوسی است. به ویژه توسط بزرگان خانواده، آواز خواندن و نواختن آلات موسیقی از دیگر سنت های این مراسم باستانی است.

وی خاطرنشان کرد: این رسم یکی از پرطرفدارترین آداب و رسوم شب یلدا است که با تکنولوژی روز به روز شده است، بنابراین در برخی خانواده ها به جای کتاب حافظ، نرم افزار فال، نرم افزار رایانه مجازی، سایت های اینترنتی ویژه، تلفن ویژه نرم افزار برای انجام این مراسم از تلفن همراه، اس ام اس یا اس ام اس استفاده می کنند که در این شب طولانی سال برای خانواده ها سرگرم کننده است.

چاک چاکر، سنت دیرینه اهل سنت شب سله

در فرهنگ بلوچی دو کلبه داریم، یکی کلبه کوچکی که از 15 خطر در 40 روز شروع می شود و دیگری کلبه بزرگ یا کلبه پدری که از ابتدای بهمن شروع می شود و تا 15 اسفند ادامه دارد. در زمان های قدیم، قبل از ورود تکنولوژی مدرن به جامعه، روستاییان در شب های زمستان دور آتش می نشستند و به داستان های طولانی بزرگان که در زبان محلی به آنها چاک چاک می گفتند گوش می دادند.

115c68e7 07e6 4325 a890 b3bf12c20e07 خبر خاکستری

غذای محبوبی که امشب در بین قبایل بلوچ مصرف می شود، دانکو است که با مخلوط برنج و کنجد درست می شود و هنوز هم در دورهمی مصرف می شود. غذای دیگر مخلوط خرما و پودر کنجد است که به زبان محلی است. “بیدمشک” نامیده می شود.

چنگال، سبزه، دلق، کوره یا لوبیا آب پز با گندم از دیگر غذاهای خوشمزه هستند.

آیین یلدا در سیستان

در شب یلدا در منطقه سیستان رسم بر این است که میزبان مبل حافظ را به بزرگ‌تر خانواده باسواد می‌دهد، سپس هر یک از مهمانان نیت می‌کنند و بزرگ جلسه این جمله را می‌گوید و ادای احترام می‌کند. گنجینه حافظ

از هندوانه هایی که تابستان را با زمستان از گل و کاه کاهدان ترکیب می کرد تا کشتارهای شیرین خربزه لذیذی به نام چولی و پودر لذیذ و مقوی تهیه شده از جوشاندن گوشت با تخمه هندوانه و گندم نیمه تمام در این غذای بسیار مقوی. خورشید و سپس با دست رول می‌شود و علاوه بر این، پودر معطر دیگری به نام ساتو از ترکیب پودر جو هیدراته با آب نبات‌های دست ساز برای شب تهیه می‌شود.

df050438 d931 4574 ad37 7a5283d853c9 خبر خاکستری

یکی دیگر از غذاهای لذیذ و زمستانی که برای شب تهیه می شد، دوشو (دوشاب)، گندم پخته با خلفای خرما، کماچ، تاجگی، طیفی و لندو بود.

لزوم رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی

مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مردم باید تعداد تجمعات و خوابگاه ها را کاهش دهند، هر چه این ویروس در جامعه بیشتر شود، احتمال جهش آن بیشتر می شود.

وی افزود: شواهد اولیه نشان می دهد که میزان انتقال ویروس آمیکرون زیاد است و می تواند موارد زیادی را در پی داشته باشد، بنابراین لازم است افرادی که دوز اول واکسن خود را دریافت کرده اند، دوز دوم خود را تزریق کنند. ماه ها پس از دریافت نوبت دوم، برای دریافت نوبت سوم باید به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به ورود همزمان سویه جدید و افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا در کشور، ضروری است علاوه بر حداکثر واکسیناسیون تاج، رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز جدی گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید