سیگنال انتشار اوراق ارزی در بازار ارز چیست؟

سیگنال انتشار اوراق ارزی در بازار ارز چیست؟

روز جدید : در دومین روز اجرای طرح فروش اوراق بهادار به منظور کنترل قیمت دلار در بازار، قیمت این ارز آمریکایی بالای 30 هزار تومان در مبادلات بانکی باقی ماند.

قیمت هر دلار در مبادلات بانکی روز گذشته 30 هزار و 754 تومان اعلام شد.

از روز شنبه 7 آبان ماه سال جاری، بانک مرکزی با استفاده از ابزار جدید بازارسازی خود، انتشار اوراق ارزی را برای پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، در آخرین روز هفته گذشته هر دلار در مبادلات بانکی 29 هزار و 111 تومان بود که با اجرای این طرح قیمت ها به سقف کانال 30 هزار تومان نزدیک شد. بهار، هر دلار در بازار آزاد نیز 34 هزار تومان در کانال باقی می ماند و طبق اعلام، کمترین قیمت اعلام شده برای هر دلار در بازار آزاد 34 هزار و 800 تومان است.

نرخ دلار توافقی نیز کمتر از این رقم است. نرخ توافقی دلار 36 هزار و 260 تومان اعلام شد.

بر اساس این گزارش، تا امروز ابزار جدید بانک مرکزی نتوانسته روند بازار ارز را تغییر دهد.

برخی صرافی ها می گویند عدم اطمینان به آینده مشتریان را به سمت خرید اسکناس های بالا سوق داده است. بسیاری از خریداران ارز به دنبال خرید اسکناس هستند و این نشان می دهد که اسکناس به محلی برای پس انداز بخشی از وجوه آنها تبدیل شده است.

کارشناسان همچنین معتقدند اوراق ارزی ابزاری است که می تواند موقتاً بر وضعیت بازار اثر بگذارد و در بلندمدت توانایی تنظیم عرضه و تقاضا را ندارد.

از این منظر باید در نظر گرفت که انتشار این اوراق به نوعی تاییدی بر پس انداز ارزی برخی خانوارها است و این امر نیز به دلیل بی ثباتی ارزش پول ملی رخ می دهد.

پیش از این بانک مرکزی به منظور کاهش فشار تقاضا در بازار سکه اقدام به انتشار اوراق سکه کرد. هر دو اوراق قرضه یعنی. اوراق قرضه ارزی و اوراق قرضه ارزی از مالیات معاف هستند.

در شوک ارزی قبلی، دولت برای کنترل قیمت سکه اقدام به پیش فروش فیزیکی سکه کرد.

در طرح جدید بانک مرکزی هر فرد می تواند تا چهار هزار دلار اوراق ارزی خریداری کند. در عین حال هر شخص حقیقی می تواند 100 سکه و صندوق طلا را بدون محدودیت خریداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید