سی ان ان: سعودی ها ناامیدانه از آمریکا به سمت ایران می روند

سی ان ان: سعودی ها ناامیدانه از آمریکا به سمت ایران می روند

روز جدید : اعراب خلیج فارس از اینکه ایالات متحده به نگرانی های خود با ایران در مذاکرات رسیدگی نکرده است ناامید شده اند و معتقدند که نفوذ آنها در تهران در مقایسه با اهرمی که ایالات متحده دارد ناچیز است.

وب سایت سی ان ان با اشاره به دور اخیر مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد می گوید: «از آنجایی که کشورهای خلیج اعتماد خود را به تضمین های امنیتی ایالات متحده، ایران و عربستان سعودی از دست داده اند». آنها به عنوان دو رقیب در خاورمیانه در تلاش برای حل مشکلات و مشکلات با یکدیگر هستند.

به گزارش سی ان ان، ایران روز دوشنبه (دیروز) تایید کرد که در اواخر هفته گذشته پنجمین دور مذاکرات با عربستان سعودی را برگزار کرده است. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفتگوهای دو قدرت منطقه ای “رو به جلو و مثبت” بوده است. عربستان سعودی هنوز در مورد این مذاکرات اظهار نظری نکرده است.

در حالی که مذاکرات دو کشور با میانجیگری عراق تاکنون بر موضوعات نسبتاً کوچکی از جمله زیارت مقدس و مقامات اطلاعاتی متمرکز بوده است، حضور احتمالی مقامات وزارت خارجه در مذاکرات آتی می تواند نشان دهنده پیشرفت چشمگیر و تمایل دو طرف برای حل برخی مسائل باشد. حل نشده ترین درگیری های منطقه ای

ریاض در سال 2016 پس از حمله معترضان ایرانی به سفارت عربستان در پایتخت ایران در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی، روابط خود را با تهران قطع کرد.

کشورهای عربی خلیج فارس که از کاهش علاقه آمریکا به نگرانی‌های امنیتی ناامید شده‌اند، اخیراً شروع به گرفتن امور به دست خود کرده و به رقبا و دشمنان روی آورده‌اند تا از درگیری‌هایی که می‌تواند اقتصاد آنها را ویران کند، اجتناب کنند.

تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال های اخیر توسط بازیگرانی مانند حوثی های یمن مورد حمله قرار گرفته است که گمان می رود ایران از آنها حمایت می کند.

در هر دو مورد (حمله به آرامکو و تأسیسات نفتی امارات)، کشورهای خلیج تحت تأثیر واکنش بی‌طرف ایالات متحده قرار گرفتند که منجر به تجدید نظر در ستون دیرینه روابط ایالات متحده و ایران شد که توجه اعراب را به انرژی ایالات متحده جلب کرد. در ازای تضمین های امنیتی آمریکا.

ایالات متحده با تقویت دفاع منطقه ای خود در برابر حملات موشکی بر تعهد خود به امنیت خلیج فارس تاکید کرده است. پرزیدنت بایدن روز جمعه مایکل راتنی، دیپلمات حرفه ای را به عنوان سفیر بعدی آمریکا در ریاض منصوب کرد. در صورت تایید، او اولین دیپلمات حرفه ای خواهد بود که در سه دهه گذشته این سمت را در کشور به دست می آورد.

بارزترین جلوه این تجدید نظر عربی، واکنش خاموش کشورهای حاشیه خلیج فارس به جنگ اوکراین بود. متحدان عرب ایالات متحده به طور کامل از موضع دولت بایدن در قبال جنگ روسیه حمایت نکرده اند و مقامات منطقه ای از این درگیری به عنوان نشانه ای از تغییر نظم جهانی یاد می کنند که در آن غرب ممکن است کمتر از همیشه برای گفتن داشته باشد.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، و امارات متحده عربی درخواست های ایالات متحده برای افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت نفت خام – پس از افزایش قیمت ها پس از جنگ در اوکراین – را رد کرده اند و در عوض تصمیم گرفته اند با شریک صادراتی خود متحد شوند. “روسیه” برای پیوستن به افزایش تدریجی در تولید.

با گذشت بیش از 15 ماه از ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با یکدیگر صحبتی نکرده اند.

در این میان امارات و عربستان سعودی در حال برقراری مجدد روابط با دشمنان و رقبای منطقه ای به ویژه ایران هستند.

عربستان سعودی در دو هفته گذشته با آتش بسی نادر جنگ خود در یمن را کاهش داده و پس از وقفه بی سابقه در سال گذشته، روابط خود را با لبنان از سر گرفته است. هر دو کشور عرصه هایی برای درگیری های نیابتی بین ریاض و تهران هستند.

حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی در جده

محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران گفت: «بزرگترین مانع گرم شدن روابط از دیدگاه ایران، جنگ یمن بود. او گفت: «اکنون که این امر متوقف شده است، حداقل در حال حاضر، امید واقعی برای بهبود وجود دارد.

از سرگیری مذاکرات پس از آن صورت می گیرد که مذاکرات بین قدرت های جهانی و ایران برای احیای برجام به مرحله پیشرفته رسیده است. اعراب خلیج فارس از پاسخ ندادن ایالات متحده به نگرانی هایش با ایران در مذاکرات ناامید هستند و معتقدند نفوذ آنها در تهران در مقایسه با اهرم هایی که ایالات متحده دارد، اندک است.

الهام فهرو، یکی از همکاران چتم هاوس در لندن، می گوید: «کشورهای خلیج فارس معتقدند که ایالات متحده باید پشت میز مذاکره باشد تا ایران به هر یک از وعده های خود عمل کند». وی افزود: با این حال، دولت بایدن اصرار داشت که مذاکرات به طور جداگانه بین ایران و کشورهای خلیج فارس برگزار شود.

مذاکرات مستقیم با ایران تلاشی از سوی کشورهای عربی خلیج فارس برای انجام این کار است، اما تحلیلگران در مورد توانایی آنها برای دستیابی به نتایجی که بتواند هر دو طرف را راضی کند، تردید دارند.

محمد الجهیا، یکی از همکاران موسسه هادسون، گفت: «این مذاکرات تقریباً محکوم به شکست است. ایران به پادشاهی عربستان سعودی حمله می کند زیرا این کشور را مشتری نظم امپراتوری آمریکا می داند.

اما سیدحسین موسویان، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران و استاد دانشگاه پرینستون، معتقد است که دو کشور اهرم کافی بر یکدیگر برای تضمین مذاکرات دارند.

او گفت: «موضوع کلیدی برای هر دو طرف تضمین‌های متقابل است که به دنبال هژمونی منطقه‌ای نخواهند بود». سعودی باشید.

اما این حمایت ایالات متحده است که اخیراً زیر سوال رفته است.

نارضایتی از آمریکا در خلیج فارس به قدری عمیق است که برخی نقش واشنگتن در منطقه را به جای «ضامن ثبات» مخرب می دانند.

وی با بیان اینکه “کشورهای خلیج فارس سیاست های حفظ صلح آمریکا را در دهه گذشته به دلیل تشدید تجاوزات ایران به ایران سرزنش کرده اند”، افزود: سیاست های آمریکا “آتش هایی را در منطقه شعله ور کرد که می تواند به خانه های ما سرایت کند.”

وی با اشاره به سیاست آمریکا در قبال ایران گفت: وقتی یک آتش نشان به خانه شما می آید خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید