شایعه وجود هزار میلیارد متر مکعب منابع آب عمیق هیچ حقیقت علمی ندارد


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897106

اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که کشف چاه های ارتزینی زیرزمینی در این منطقه را نشان می دهد که ظاهری بسیار متفاوت با آنچه در حال انجام است دارد و علاوه بر اینکه محتوای فیلم منتشر شده مربوط به سال 2018 ایران است. ساختار زمین شناسی آن احتمالاً نمی تواند چنین منبع عظیمی از آب داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، کمبود آب یکی از جدی ترین بحران های امروز ایران است تا جایی که بسیاری از تحلیل گران اجتماعی و زیست محیطی، ایجاد جنگ و درگیری های داخلی و خارجی بر سر آب را در آینده ای نه چندان دور پیش بینی می کنند. آنها نمی دانند که دور از ذهن است چرا که هم اکنون در بسیاری از مناطق خشک و کم آب ایران شاهد اختلافات و درگیری های محلی زیادی بر سر منابع آبی هستیم.

منطقه سیستان با قدمتی 5 هزار ساله این روزها به دلیل مشکلات کم آبی تبدیل به بحران شده و بارها تیتر یک بسیاری از رسانه ها شده است.

در جدیدترین شایعه اخیراً ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که حاکی از کشف چاه های زیرزمینی آرتزین در این منطقه است که ظاهری بسیار متفاوت با آنچه در حال حفاری است، دارد و علاوه بر اینکه محتوای فیلم منتشر شده مربوط به سال 2017 است. اکران این فیلم بار دیگر پروژه حفاری عمیق را که مدتی است در دستور کار برخی نهادهای دولتی قرار گرفته است، مورد توجه قرار داده است.

داستان با انتشار فیلم توسط یک روزنامه نگار نه چندان معروف شروع می شود، این روزنامه نگار در صفحه شخصی خود کلیپی از یک چاه عمیق را قرار می دهد که از کشف چاه عجیبی خبر می دهد که در ارتفاع 6 آب از آن فوران می کند. متر؛ این در حالی است که برخی رسانه های سیستان به اشتباه در انتشار این کلیپ نقش داشته اند.

این کلیپ آنقدر سریع منتشر شد که حتی برخی از مسئولان سیستان در گروه ها و صفحه اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان دادند.

موضوع آب های عمیق سیستان با این کلیپ کاملا متفاوت است، تا کنون اعماق آب تا عمق زمین سه هزار متر پیشروی کرده است، اما به گفته برخی کارشناسان باید به عمق 5 هزار متر برسد تا به بهترین نحو ممکن شود. ممکن است آب لازم در دسترس باشد.

با توجه به جزئیات به دست آمده از اکتشافات پروژه آب های ژرف، کشف پروژه آب های ژرف مربوط به منابع آبی است که در عمق قابل توجهی از سطح زمین وجود دارد و بر اساس اطلاعات موجود، این حوضه های آب زیرزمینی در واقع مسیرهای آبی هستند که از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرند و در نهایت به صورت چشمه‌های شیرین از کف دریای عمان بیرون می‌آیند.

در واقع در ارتفاعات هندوکش آب به صورت برف یا باران تزریق می شود و از شکاف های زمین وارد اعماق و لایه های زمین می شود و در مسیر به منطقه سیستان می رسد و از سیستان می گذرد و سرانجام جایی در سطح زمین شارژ می شود که به نظر می رسد به صورت آب شیرین به سطح دریای عمان می آید.

دکتر فرزاد حسن پور دانشیار مهندسی خاک و آب دانشگاه زابل در گفتگو با خبرنگار اوشیدا گفت: تاکنون اطلاعات دقیقی از چاه عمیق در دست نیست و چون در کشور ما نیست، صحبت از یافتن این حجم از آب غیر علمی و تکذیب کننده است و منبع موثقی ندارد.

وی افزود: چنین خبری اصلا صحت ندارد و شایعه ای بیش نیست و خواندن و رمزگشایی از نیت افرادی که این شایعات را منتشر می کنند موضوعی است که نیاز به بررسی فراوان دارد اما این افراد متوجه نمی شوند. مشکل وقتی مدام تبلیغ می شود که بحران آب وجود دارد و آب کم است، انتشار چنین اخباری می تواند بلافاصله باعث تردید و بی نتیجه ماندن همه این اقدامات شود، متاسفانه این خبر فقط فضای بی اعتمادی را دامن می زند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید