شبکه مردمی فرافکنی در حمایت از سینمای انقلابی ایجاد شد/ خارج از سازوکارهای اکران رسمی ظرفیت داریم

ساعت: 12:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795145

مسئول اکران مردمی در گفت و گو با دانا عمار گفت;

حجت غیب الله زاده، مسئول اکران مردمی عمار، فلسفه برگزاری این اکران ها را حمایت از سینمای انقلاب عنوان کرد و معتقد بود تلاش مردم ظرفیتی فراتر از اکران رسمی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چند سالی است که با برپایی جشنواره مردمی فیلم عمار، «اکران مردمی» در سراسر کشور به ویژه در شهرهای بدون سینما و با استقبال مردم از محصولات جبهه فرهنگی انقلاب، یعنی و نقطه عطف کار فرهنگی است که مدیریت فرهنگ در دست مردم است نه نهادهای فرهنگی. به همین بهانه با حجت غیب الله زادهاکران مردمی عمار را هم بر عهده داشتیم تا از جزئیات این اکران ها بیشتر بگوییم.

برخی معتقدند ابتدا باید تمامی زیرساخت های لازم برای تماشای فیلم ایجاد شود، مانند ساخت سینماهای استاندارد و مجهز در شهرها تا عموم مردم بتوانند در شرایط ایده آل فیلم تماشا کنند. اما این با هدف اصلی شما کمی متفاوت است. یکی از رویکردهای شما در اکران پرطرفدار عمار برای فیلم های مستند، فیلم کوتاه و بلند این است که در هر جایی که بتوانید فیلم را تماشا کنید، می توان صفحه نمایش های کوچک و بزرگ را نصب کرد. به نظر می رسد از مسجد، کتابخانه، اتاق جلسات اداری گرفته تا سالن های بزرگتر و مجهزتر، بیشتر به دیدن کار فکر می کنید تا زمین ها و عناصر رصد.

غیب الله زاده: اجازه دهید با چند واقعیت و دلیل به سوال شما پاسخ دهیم. با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب، طبق آمار سازمان سینمایی و وزارت ارشاد که متولی اصلی زیرساخت های سینمایی کشور است، تعداد کمی از شهرهای کشور مجهز به سینما هستند و این رقم هم اکنون به 30 سینما می رسد. درصد شهرها بیش از 70 درصد شهرهای ایران سینما ندارند و من معتقدم شهروندان همه این شهرها این حق را دارند که همزمان با اکران فیلم در تهران و سایر شهرهای بزرگ فیلم خود را تماشا کنند. استراحت کنید و از این اوقات فراغت کوتاه در کنار خانواده لذت ببرید.

شبکه مردمی فرافکنی عمار نیز در این راستا فعالیت می کند و شرایطی را برای عدالت اجتماعی به معنای جشنواره عمار فراهم کرده است، بنابراین اگر فیلمی با عناصر و ویژگی های سینمای انقلاب اکران و ارائه شود، متعلق به او خواهد بود. فیلم همزمان با اکران تهران، در شهرهایی که سینما ندارند یا به دلایلی دسترسی مستقیم به این فیلم ندارند، باید تا جایی که امکان دارد شرایط اکران را فراهم کنیم. اکنون این مکان می تواند مسجد محل، مدرسه، اتاق جلسه رهبری، پایگاه مقاومت، ستاد و خلاصه هر کجا که امکان اکران این فیلم وجود داشته باشد.

اکنون با توجه به میزان رعایت استانداردهای روز سینما در توزیع اکران های پرمخاطب، انجام هر کاری که ممکن است برای اطمینان از حداقل استانداردها برای اکران و تماشای یک فیلم و به ویژه هرگونه اکران برای سازوکار مهم است. .این یک حداقل نیاز دارد که در تمام صفحه های ما رعایت می شود.

شرایط اولیه برای انتخاب فیلم چیست؟ آیا هیئت انتخاب این شبکه در بین فیلم های دیگر فیلم خاصی را ارائه کرده است یا تهیه کننده فیلم خاصی از شما خواسته است؟

غیب الله زاده: البته در این اکران ها از هر دو مورد استفاده می شود و در مقطعی از ما تقاضای اکران می شود و زمانی از طرف تهیه کننده. اما نکته اصلی این است که شبکه نمایش محبوب برای حمایت از سینمای انقلابی ایجاد شد. در این سال ها اپلیکیشن اجتماعی وجود داشت و در حال حاضر اپلیکیشن اقتصادی در حال ادغام است و در این مسیر حرکت و تلاش می کنیم تا ظرفیت عموم مردم را به مشتری هنر انقلاب تبدیل کنیم. حالا یک جایی تهیه کننده با این سازوکار آشنا شده و با توجه به فعالیت احزاب تاکنون می داند که این شبکه ظرفیتی خارج از سازوکارهای اکران رسمی دارد و اصرار دارد که از این ظرفیت مردمی استفاده شود. در جای دیگر به این نتیجه می رسیم که این فیلم می تواند برای مخاطب نمایش داده شود. اما از همه مهمتر این همه ظرفیت در خدمت جبهه فرهنگی انقلاب است.

3b93cb9d 4aa8 4b68 ab46 fe8e14fcd7db خبر خاکستری

و شروع این کار با مستندهای خود عمار بود و بعدها به فکر نمایش فیلم افتادید.

غیب الله زاده: شبکه اکران مردمی عمار زمینه ساز شکل گیری جشنواره عمار است. وقتی عمار در سال 1989 تأسیس شد، به مناسبت سالگرد نهمین شورش دیات، شکل گیری خود را بر اساس توزیع آثار مبتنی بر این فرض قرار داد که همه این محصولات در شهرهای کوچک بدون سینما پخش شود و کم کم این روند ادامه خواهد داشت. شکل می گیرد در دوره پنجم و ششم به بعد به اصطلاح پیوست اقتصادی شکل می گیرد. اولین فیلمی که به این شکل به نمایش گذاشتیم «خانه کنار ابرها»، بعدها مستند «خاطرات خانه متروک»، فیلم نیمه بلند و داستان «هنگامه» بود که در آن سال ها حدود 80 میلیون جلد فروش داشت. چنین فیلمی قطعا برخی در گیشه های معمول سینما جای چندانی ندارند و بر اساس تجربه ساخته شده اند. یادم هست در آن سال ها حدود 20 هزار نفر به تماشای مستند عابدان کوهنس نشستند که آمار قابل توجهی برای یک مستند بود. مستند سینمایی بانو که این روزها کتابش منتشر شده و شرح زندگی خانم عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی است، در این اکران ها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. سپس فیلم منطقه پرواز ممنوع راهی اکران عمومی شد که در سال 1998 و قبل از تاج از طریق این اکران ها حدود یک میلیارد و 160 میلیون تن فروش داشت. انیمیشن بنیامین فیلم های 23 نفره آبادان 1160 تماشای این فیلم جرم است و اکنون که فیلم منصور اکران عمومی شده و توانسته با 850 سانس و بیش از 85000 بیننده بیش از یک میلیارد بفروشد که در این شرایط کرونا اتفاق مبارکی است

فیلم های دیگری مانند خورشید، درخت گردو، مدیترانه و تک تیرانداز نیز در صف اکران به چشم می خورد که به نظر می رسد مانعی برای شبکه محبوب اکران دارند. اما آشکارا تمایلی برای نمایش این فیلم ها وجود نداشت.

غیب الله زاده: البته فلسفه این شبکه نشان دادن این فیلم ها به مردم است و همین دوستان گاهی باید بپرسند که چرا فیلم هایشان در این شبکه قرار نمی گیرد؟ اما مشکل اینجاست که ممکن است بنا به دلایلی در مورد یک فیلم خاص به توافق نرسیم و برخی از فیلم هایی که شما نام بردید را در نظر نگرفتیم، با برخی از آنها موافق نیستیم و فیلمی مانند Sniper چون از ابتدا پخش شده است.البته بینندگان زیادی آن را تماشا کرده اند و این باعث کاهش فروش آن می شود، اما ما همچنان آن را روی اکران محبوب خود قرار می دهیم، اما قطعاً به همان دلیلی که فیلم گفته شده فروش دارد. چیزهایی مثل منصور نرسید.

سابقه فروش بلیط شما چیست؟ آیا قیمت ها در همه جا یکسان است یا بسته به شرایط غربالگری تفاوت هایی وجود دارد؟

غیب‌الله زاده: ما سعی کرده‌ایم این سازوکار اکران را تسهیل کنیم و اعلام کنیم شما می‌توانید فیلم‌ها و محصولات فرهنگی را در جبهه فرهنگی انقلاب در همه جا اکران کنید و اختیارات تصمیم‌گیری را به کانون توجه می‌گذاریم. ما هیچ شرطی برای آنها قائل نیستیم و اکران عمومی است که تصمیم می گیرد مثلاً فیلم کجا و با چه قیمتی اکران شود. اما از اعداد و ارقام معقولی استفاده می شود و میانگین ارزش آنها برای کشور حدود ده هزار تن است.

و این همه فروش به تهیه کننده می رسد یا به اصطلاح درصد کار متعلق به عمار است؟

غیب الله زاده: در این شیوه اکران مانند سینماگران درصدی از فروش به اکران عمومی تعلق می گیرد اما قطعا با درصدی که سینماگران دریافت می کنند بسیار متفاوت است و سعی کردیم سهم بیشتری از درآمد آن تهیه کننده داشته باشیم. در بهترین حالت، اکنون با نزدیک به سه میلیون تماشاگر، پرمخاطب ترین فیلم سینمای ایران است و حتی اگر درصد کمی به آن آمار اضافه کنیم، در نهایت به رونق و چرخه اقتصادی سینما کمک کرده ایم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید