شرط حذف ارز ترجیحی برآورده نمی شود

شرط حذف ارز ترجیحی برآورده نمی شود

همدلی در این میان، شرط مجلس برای حذف ارز ترجیحی این بود که قیمت کالاهای اساسی با نرخ 1400 شهریورماه باشد و کاتالوگ الکترونیکی در اختیار مردم قرار گیرد که مهم ترین رویدادهای کشاورزی در هفته پایانی دی ماه نوساناتی را نشان می دهد. قیمت کالاهای اساسی در هفته های اخیر رصد بازار کالا در هفته پایانی آذرماه از رشد 31 درصدی قیمت ماهی قزل آلا نسبت به ابتدای آذرماه حکایت دارد. علاوه بر این، سفتی قیمت برنج با وجود لغو ممنوعیت واردات، نشانه ضعف نظارت بر بازار داخلی است. در چنین شرایطی رصد بازار نوسانات قیمت برخی اقلام اساسی را نشان می دهد.

در عین حال نزدیک شدن به تاریخ انقضای مواد غذایی باعث کاهش قیمت آنها و ورود محموله های جدید باعث کاهش قیمت آنها می شود. با این حال، نگاهی به قیمت کالاها روند صعودی را نشان می دهد. مرغ و تخم مرغ از جمله آنها هستند و قیمت این دو محصول پروتئینی محبوب در هفته های اخیر کاهش یافته است. این در حالی است که به گفته فعالان بازار، انواع ماهی قزل آلا نسبت به سایر ماهی های موجود در بازار تقاضای بیشتری دارد که با روند صعودی همراه است؛ چون قیمتش کمتره

در چنین شرایطی قیمت این ماهی پرورشی در هفته پایانی آذرماه افزایش یافت و در هفته گذشته به کیلویی 108 هزار تومان رسید و در هفته جاری به 122 هزار تومان رسید. این عدد در هفته اول دی ماه با قیمت هر کیلوگرم 84 هزار تومان بود. به این ترتیب ماهی قزل آلا نسبت به هفته گذشته 13 درصد و نسبت به ابتدای آذرماه بیش از 31 درصد گران شده است.

چند هفته پیش وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت سفارش هر نوع برنج خارجی را اعلام کرد. این محدودیت با واکنش های زیادی مواجه شد و قیمت برنج در بازار را بیش از 10 درصد افزایش داد.
بازدید از بازار برنج نشان می دهد که با وجود لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی، قیمت ها چسبنده شده و شاهد تغییری نیستیم. بازار حبوبات نیز در ماه دسامبر شاهد نوسان قیمت بود و قیمت نخود، لوبیا سفید و لوبیا قرمز افزایش یافت. در بازار لوبیا چشم بلبلی نیز شاهد شکاف قیمتی هستیم که مغازه‌هایی که این دانه پروتئینی را با قیمت بالاتری می‌فروشند، ادعا می‌کنند که این دانه‌های بلبلی در داخل تولید می‌شود، در حالی که برخی از فروشندگان ادعا می‌کنند که تمام لوبیا چشم بلبلی موجود در بازار وارداتی است.

کالاهای اساسی در 7 روز گذشته

در 7 روز گذشته اخبار مهمی در حوزه کشاورزی منتشر شده است که رفع ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج، کاهش قیمت مرغ و دو برابر شدن نرخ شکر از مهمترین آنها است. هفته گذشته در بخش کشاورزی با خبر ارزان شدن پیاز آغاز شد. مشاهدات نشان می دهد که کاهش 2000 تا 5000 تومانی پیاز که چندی پیش از سوی مسئولان ذیربط اعلام شد تاثیری در خرده فروشی ها نداشته است و پیاز همچنان با قیمت هفته های قبل در بازار موجود است. در این میان حتی قیمت گل نیز افزایش یافته است. «عدم آمار دقیق گلخانه ای» یکی دیگر از اخبار مهم کشاورزی در هفته گذشته بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان گلخانه ای با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد گلخانه ها و وضعیت زیرکشت آنها در کشور وجود ندارد، گفت: بر اساس آمار اعلام شده 22 هزار و 500 هکتار گلخانه در کشور داریم اما وجود دارد. آمار رسمی و مستندی از این تعداد گلخانه وجود ندارد و نمی توان دانست چه تعداد گلخانه فعال و چه تعداد غیرفعال و چه تعداد و چه تعداد گلخانه می رویند.

وی همچنین از راه اندازی سامانه هوشمند مدیریت گلخانه در کشور خبر داد و گفت: سامانه ای را طراحی و راه اندازی کرده ایم که به گلخانه دار اجازه می دهد در ابتدای کشت وارد سامانه شده و اطلاعات کشت خود را در آنجا وارد کند. روند کار نیز به این صورت است که تولیدکنندگان آمار و اطلاعات خود را وارد می کنند و ما نیز در پایان این آمار را تحلیل خواهیم کرد.

در واقع می توانیم الگوی کشت، بازار، مصرف داخلی و بازار صادرات را مدیریت کنیم. خبر دیگری در هفته گذشته با عنوان «عوامل بازار گوشت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تصمیم می گیرند» منتشر شد. رئیس اتحادیه مرکزی دام کشور گفت: قیمت دام زنده تاثیر زیادی بر گوشت ندارد و عوامل دیگری نیز باعث افزایش قیمت گوشت در بازار می شود. در واقع این عوامل در بازار گوشت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تصمیم گیری می کنند.

این بدان معناست که با وجود انتشار اخباری از بازار مبنی بر روند صعودی قیمت ها، نرخ ها همچنان در فاز صعودی قرار دارند. اگرچه گفته می شود ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج هنوز رفع نشده است، اما مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی می گوید: ثبت سفارش جدید واردات برنج به عهده شرکت ها در انجام وظایف خود و فرآیند واردات تا توزیع به صورت شفاف در سامانه کل تجارت ثبت شوند.

آخرین قیمت گوشت قرمز در بازار یکی دیگر از اخبار این هفته بود. مشاهدات نشان می دهد که گوشت قرمز نسبت به هفته های گذشته گران شده است. رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین در نامه ای به وزرای جهاد کشاورزی و صامت از اصلاح قیمت شکر و نحوه عرضه شکر در سامانه بازار خبر داد.

ارزان شدن گوشت مرغ در بازار نیز یکی از خبرهای مهم هفته گذشته بود. مشاهدات نشان می دهد که قیمت مرغ نسبت به هفته های گذشته کاهش یافته است. کاهشی که رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی دلیل آن را کاهش تقاضا و عرضه بالا دانست. لعاب گل بریده آخرین خبر منتشر شده در گروه کشاورزی ایسنا بود. رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران علت افزایش قیمت گل در روز مادر را افزایش تقاضا و سرمازدگی برخی از گل های شاخه بریده عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید