شناسایی دو شیوع بیماری در راس الاسب استان مرکزی/ 9 راس اسب ریشه کن شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد فتاحی رئیس اداره مرکزی دامپزشکی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص شیوع این بیماری در استان گفت: با مراقبت و تلاش تیم های پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام اداره کل دامپزشکی استان و با توجه به نظارت و پایش و مراقبت فعال نسبت به شناسایی تک یاخته ها راکتور و تک یاخته به ویژه تک یاخته غلیظ و هویت دار، از 450 تک میمون در استان نمونه خون گرفته شد.

فتاحی با بیان اینکه دو مورد شیوع این بیماری در استان شناسایی شده است، گفت: اقدامات قرنطینه ای و تخریبی در این دو منطقه بر اساس مقررات بهداشتی انجام شده است.

رئیس اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: 9 راس اسب آلوده به سرخک در استان مرکزی شناسایی و معدوم شدند.

مشمش یکی از بیماری های شایع انسان و حیوان، کشنده، باکتریایی، مسری و بسیار خطرناک است که بیشتر با مونوتوکسین ها دیده می شود..

عامل بیماری یک باکتری گرم منفی غیر متحرک، بدون کپسول و بدون هاگ به نام سودوموناس مالئی است. (Pseudomonas mallei) گاهی اوقات آن Burkholderia Malayi است (Burkholderia mallei) نیز نامیده می شود.

Pseudomonas mallei یک انگل اجباری است که به راحتی توسط نور، گرما و مواد ضدعفونی کننده رایج از بین می رود و به نظر نمی رسد بیش از شش هفته در یک منطقه آلوده زنده بماند. اسب، قاطر و الاغ گونه های رایجی هستند.

حیواناتی که تغذیه نامناسبی دارند یا در مکان نامناسب نگهداری می شوند، حساسیت بیشتری دارند.

انسان نیز از جمله موجودات مستعد ابتلا به این عامل عفونی است که در بیشتر موارد باعث مرگ می شود. حیوانات آلوده یا ناقلانی که ظاهرا سالم بوده و از این بیماری جان سالم به در برده اند، منابع اصلی عفونت هستند..

روش انتشار عفونت به این صورت است که صدمات و ضایعات ریوی (مانند آبسه) ناشی از باکتری پاره شده و عامل ایجاد کننده آن وارد برونشیول ها شده و باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می شود که توسط بدن دفع می شود. (باکتری های مولد) از بینی و دهان اجازه انتشار و انتقال آن را می دهد.

شیوع بیماری عمدتاً از طریق مصرف مواد غذایی آلوده با منشا ذکر شده صورت می گیرد و در این زمینه آب آشامیدنی معمولی و آلوده نقش بسزایی خواهد داشت..

اگر چه تماس مستقیم پوست با پوست آلوده و ابزارهای درمانی (مانند گاز) می تواند خطرناک باشد، اما گاهی باعث بیماری پیشرونده می شود. همچنین، گسترش بیماری از طریق استنشاق نیز ممکن است رخ دهد، اما این شکل از عفونت ممکن است در شرایط طبیعی نادر باشد..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید