شناسایی و انهدام 3 گروه جعل اسناد دانشگاه آزاد در سال گذشته


ساعت: 17:01
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1892086

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد از شناسایی و انهدام 3 باند جعل اسناد دانشگاه آزاد در یک سال گذشته خبر داد و گفت: برخی افراد اقدام به ساخت سایت های جعلی برای کلاهبرداری کردند که توسط پلیس فتا و پلیس آگاهی شناسایی و مسدود شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدجواد فرهنگ، رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد با بیان اینکه متاسفانه فضای مجازی و ارتباطات اینترنتی زمینه ساز انواع کلاهبرداری ها در کشور شده است، گفت: در سال گذشته بیش از 3 باند جعل مدارک دانشگاهی توسط این مرکز شناسایی شده است. امنيتي و با تلاش و پيگيري مقامات امنيتي و دستوري شناسايي و منهدم شده است.

به گفته وی، مشکل جعل و سوء استفاده از گواهینامه های آموزشی از بدو تاسیس موسسات آموزشی وجود داشته و سابقه طولانی دارد. اما امروزه با توجه به گسترش ارتباطات در حوزه فضای مجازی و اینترنت، این مشکل بسیار ملموس و بیشتر شده است زیرا منافع مالی زیادی را برای سوء استفاده کنندگان از این حوزه فراهم می کند..

فرهنگ افزود: مقالات در دانشگاه آزاد اسلامی طی فرآیندی تهیه می شود. کلیه مدارک دانشجو به دفتر تحصیلات تکمیلی واحد دانشگاهی ارسال و پس از اتمام دوره تحصیل مجدد بررسی می شود. و در نهایت به گروه اصلی فارغ التحصیلی سازمان مرکزی صادر کننده دیپلم منتقل می شود. همچنین اداره کل فارغ التحصیلان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی کلیه مقاطع تحصیلی را به صورت فیزیکی و دیجیتال تایید می کند. لازم به ذکر است که در هنگام پذیرش در دانشگاه، برای متقاضیان باید گواهی پذیرش از مرکز پذیرش دانشگاه صادر شود..


عدم جعل اسناد با ایجاد نظام آموزشی دانشگاه آزاد

فرهنگ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با راه اندازی نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی امکان جعل اسناد وجود ندارد، گفت: در مدتی که مسئولیت مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده گرفتیم موردی ندیدم. جایی که کدام سند جعلی و استعلام مثبت است. دلیلش هم این است که در سیستم های جدید به خصوص آموزشی می توان نظارت کرد که دقیقا چه زمانی و در چه تاریخی اطلاعات وارد سیستم شده است..

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر فرد متخلف بخواهد از موقعیت خود در یک واحد دانشگاهی استفاده کند و در سیستم آموزشی داده ایجاد کند، به راحتی شناسایی می شود زیرا زمان ورود، تاریخ، ساعت و سیستمی که از طریق آن اطلاعات معرفی می شود او را می توان شناسایی کرد. همچنین در سه مرحله بررسی می شود تا حتی کوچکترین مشکل را تشخیص دهد.

فرهنگ تصریح کرد: با توجه به اقدامات امنیتی، احتمال جعل مدرک تحصیلی از بدنه دانشگاه آزاد اسلامی بسیار کم است و کلاهبرداران معمولا جلسات کاری خود را در واحدهای دانشگاهی و یا حتی در سازمان مرکزی برای اعتمادسازی برگزار می کنند..


مسدودسازی سایت های جعلی توسط پلیس فتا و پلیس آگاهی

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هدف اصلی تبلیغات در شبکه های مجازی فریب مردم است، گفت: این افراد سایت هایی مانند سایت دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرده اند که حتی شماره دانشجویی به دانشجویان می دهد. اما باید توجه داشته باشید که آدرس آن با سایت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: از طریق پلیس فتا و پلیس آگاهی برخی سایت ها را مسدود کرده ایم. اما آدرس و میزبان برخی از این سایت ها و شبکه های جنایی خارج از کشور است.

فرهنگ به ایجاد سامانه استعلام تایید تحصیلی برای فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: سامانه فوق تنها پاسخ الکترونیکی رسمی و تاییدیه استعلام مجلات دانشگاهی صادره از سوی دانشگاه آزاد اسلامی است. ایجاد سامانه نظرسنجی برای تاییدیه تحصیلی فارغ التحصیلان (estelam.iau.ir) یکی از اقدامات قابل توجه دانشگاه آزاد اسلامی برای تسریع و تسهیل در روند درخواست اسناد و برخورد با افراد و باندهای جعل و فروش اسناد راه اندازی شده است..


انتشار نشریات برای هر دایره المعارف

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دایره المعارف های دانشگاه آزاد اسلامی پروتکل ها و استانداردهای امنیتی به صورت اسکناس طراحی شده است، اظهار داشت: چاپخانه محل چاپ دانشنامه دیپلم، محل چاپ اسکناس و اوراق بهادار ملی است. چاپ شده و وجود دارد. لایه های حفاظتی وجود دارد و امکان جعل آن بسیار کم است. ضمناً برای هر دایره المعارف شماره سریالی صادر می شود که منحصر به فرد است و شرایط نگهداری و صدور آن تحت امنیت انجام می شود..

وی در ادامه سخنان خود در خصوص پوشش، رفتار و ظاهر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این امر متولی مشخصی ندارد و مجموعه ای از نهادهای دانشگاهی مانند معاونت دانشجویی فرهنگی، حراست، اساتید، سازمان معظم له. رهبر و حتی تشکل های دانشجویی و غیره در اجرای آن سهیم هستند. دانشگاه آزاد اسلامی چند سال پیش بخشنامه ای در این زمینه صادر و به تمامی واحدها ابلاغ کرد.


مراقبت و حفظ رفتار خوب در دانشگاه امنیت روانی ایجاد می کند

فرهنگ با تاکید بر اینکه محیط دانشگاه مقدس و مهم است به دلیل اینکه محیط آموزشی است، افزود: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص با عنوان بیانیه تربیت اجتماعی در مورد بازگشایی دانشگاه ها بیانیه ای ارائه کرد. شخصا بعد از ویروس کرونا سازماندهی و اعلام کرد که حاکی از اهمیت این امر از دیدگاه ریاست دانشگاه و کارکنان ایشان است.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نجابت و حفظ رفتار در محیط دانشگاه باعث ایجاد امنیت روانی و آسایش و آرامش روانی برای دانشجویان در محیط علم و دانش می شود. بحث مشکلات رفتاری را باید یک امر عقلانی بدانیم. باید در محیط دانشگاه ها که محیط های علم، تحقیق و پژوهش هستند، تفکر عقلانی حاکم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با ضوابط آراستگی و رفتار با احتیاط برخورد می شود، گفت: اینطور نیست، اصول یکسان است. این قوانین باید از نظر شکل و اجرا اصلاح شوند. اعمال مقررات دانشگاه ضروری و الزامی است. در صورت عدم رعایت قوانین، محیط دانشگاه از محیط آموزشی حذف خواهد شد.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی قانون مداری و اخلاق را از عمده فعالیت های این مرکز دانست و گفت: فلسفه امنیت یعنی پیشگیری. در مرکز امنیتی، ما تلاش می‌کنیم تا از رخنه‌ها جلوگیری کنیم تا کمتر آسیب ببینیم. مقابله با تهدیدات و کاهش آسیب پذیری یکی از اقدامات پیشگیرانه است.

وی در خصوص نحوه حمایت مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان در برابر برخی تخلفات هیات علمی گفت: دانشجویان می توانند شکایات خود را مستقیماً از طریق دفاتر حراست و همکارانم در واحدهای دانشگاهی و یا از طریق سایت مرکز به ایمیل حراست دانشگاه آزاد اسلامی ارسال و ثبت کنند. ردیابی.

دیدگاهتان را بنویسید