شهباز شریف یک جایگزین احتمالی برای خانه است

عمران خان 69 ساله به دلیل ترس از تورم بی‌سابقه و کسری بودجه فزاینده به دلیل فعالیت‌هایش به‌ویژه در اداره اقتصاد پاکستان مورد انتقاد فزاینده‌ای قرار گرفته است.

ستاره سابق کریکت، که با وعده اقدام علیه فساد به قدرت رسید، در عرض چند هفته متحدان کلیدی خود را از دست داد.

عمران خان تحریک انصاف پاکستان با چالشی از سوی جبهه متحد که متشکل از دو حزب مخالف، حزب مردم پاکستان (PPP) و حزب مسلم لیگ پاکستان (PML-N) است، مواجه است.

آخرین فرصت از دست رفته عمران خان در این دوره زمانی بود که خالد مقبول صدیقی، رهبر متحد اصلی او MQM، اعلام کرد که حزبش در پی برکناری او به مخالفان می‌پیوندد.

عمران خان در حال حاضر 164 رای در مجلس ملی پاکستان دارد. برای خروج از بحران و ادامه پست نخست وزیری به 172 رأی نیاز است. با از دست دادن اکثریت عمران خان، مخالفان در حال آماده شدن برای معرفی نخست وزیر جدید پاکستان هستند.

بلاول بوتو زرداری، رهبر حزب مردم پاکستان گفت که عمران خان اکثریت خود را برای نامزدی از دست داده است و اعلام کرد که شهباز شریف به زودی نخست وزیر خواهد شد و گزارش های قبلی مبنی بر اینکه او مدعی اصلی است را تایید کرد.

زرداری افزود: عمران خان هم اکنون اکثریت خود را از دست داده است. او دیگر نخست وزیر نیست، قرار است روز دوشنبه جلسه پارلمان برگزار شود. بیایید فردا رای دهیم و این مشکل را حل کنیم.

شهباز شریف برادر نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان است و از اوت 2018 رهبر مخالفان در مجلس ملی است. وی همچنین رهبر کنونی اتحادیه مسلمانان پاکستان است و پس از برکناری برادرش که بنیانگذار آن بود، این سمت را آغاز کرد. حزب و در حال حاضر در لندن مستقر است.

شریف بیش از دو دهه و نیم یک سیاستمدار بوده و سه بار وزیر ارشد پنجاب، ثروتمندترین ایالت پاکستان بوده است که او را به طولانی ترین رئیس جمهور این ایالت تبدیل کرده است.

شهباز شریف همچنین پس از کودتای نظامی خود در سال 1999، زمانی که دولت برادرش او را برکنار کرد و او به پولشویی متهم شد، سال‌ها را در تبعید در عربستان سعودی گذراند.

در سال 2020، شریف توسط دفتر ملی پاسخگویی پاکستان به اتهام پولشویی بیش از 7.328 میلیون روپیه (30 میلیون و 30 میلیون) در یک توطئه شامل بستگان و اعضای خانواده دستگیر شد. او بعدا با قرار وثیقه آزاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید