شهرکرد بعد از تهران گران ترین شهر از نظر ملک و مسکن است/این گرانی از کجا می آید؟


ساعت: 09:51
تاریخ انتشار: 05/06/1401
کد خبر: 1886065

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری بیان کرد؛

فرشاد ریاحی گفت: شهرکورد دانشگاهی، صنعتی و غیره نیست. شهرستان اما به عنوان شهری کوچک با حدود 200 هزار نفر جمعیت پس از تهران گران ترین شهر کشور از نظر زمین و مسکن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرشاد ریاحی مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: مسائل زیادی در قیمت زمین در شهرکرد تاثیرگذار است.


وی افزود: کوهستانی بودن این شهرستان هزینه های آماده سازی زمین را افزایش می دهد به عنوان مثال در منطقه میرآباد شهرکرد حتی برای آماده سازی زمین مجبور به بالا رفتن از کوه ها هستیم.


مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین در شهرکرد با محدودیت تملک اراضی مواجه هستیم به عنوان مثال بیشتر زمین های اطراف این شهرک از نوع کشاورزی است و امکان تغییر کاربری وجود ندارد.


ریاحی تصریح کرد: علاوه بر این موارد عوامل فرهنگی نیز در قیمت زمین در شهرکرد لحاظ می شود که یکی از آنها اعتقاد مردم به مالکیت زمین است، در چهارمحال و بختیاری مالکیت زمین از گذشته بسیار مهم است.


وی با اشاره به اینکه مدت ها بود در چهارمحال و بختیاری صنعت قوی وجود نداشت، اشتغال به درستی مدیریت و برنامه ریزی نمی شد، پول بی خانمان ها در دست مردم بود که نمی دانستند برای حفظ آن چه باید بکنند.


مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری افزود: بنابراین تمام پول بی خانمان ها وارد بازار زمین شد و مردم به خرید زمین روی آوردند، شاید اگر صنعت قوی در شهرکرد وجود داشت پول و سرمایه به سمت صنعت هدایت می شد.


وی بیان کرد: در چهارمحال و بختیاری سرمایه به سمت تجارت هدایت می شود، پول در دست افرادی است که نمی توانند برای آنها تصمیم گیری کنند.


ریاحی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری را نباید با استان های دیگر مقایسه کرد، گفت: در این استان به دلیل موقعیت مکانی، توان مردمی و شرایط حاکم بستر مناسبی برای سرمایه گذاری وجود ندارد.


وی تاکید کرد: امروز اگر در شهرکرد زمین خرید و فروش می شود همه بنگاه های املاک می دانند که زمین در محل و به آن قیمت فروخته شده است.


مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همین مشکلاتی است که به قیمت زمین در شهرکرد دامن می زند و باعث شده شهرکرد که نه دانشگاهی است و نه صنعتی، شهر کوچکی با حدود 200 هزار نفر جمعیت باشد. مردم بعد از تهران گران ترین – گران ترین شهر کشور از نظر زمین و مسکن است.


ریاحی افزود: استان چهارمحال و بختیاری در سال های اخیر پذیرای مهاجران شده است و اکثر مردمی که زمانی از روستاهای این استان مهاجرت کرده اند به دلیل آب و هوا، موقعیت جغرافیایی و گردشگری به استان بازگشته اند.


وی ادامه داد: عوامل زیادی در قیمت زمین در شهرکرد دخیل است و فرمول مشخصی برای قیمت زمین در این شهر وجود ندارد تا مشکلات در این زمینه حل شود. همه باید در سیاست گذاری، اجرا و سیاست گذاری برنامه ریزی ویژه ای داشته باشند تا در زمان معین مشکلات را حل کنند.»


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید