«شورای فیلم» جایگزین «شورای عالی فیلم» شد؟ / جای خالی رئیس جمهور!


ساعت: 15:40
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810269

با تصمیم هیأت وزیران برای تشکیل «شورای سینمایی» جای این سوال وجود دارد که آیا این شورا باید جایگزین «شورای عالی فیلم» شود که احیای آن مهم ترین وعده رئیس جدید سینما بود. سازمان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روز گذشته، اول اسفندماه، با تصویب هیات دولت، «شورای فیلم» رسما متولد شد. این شورا که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر از آن استقبال کرد، شاید تحقق وعده ای باشد که مدت هاست وعده آن را داده بود.

در واقع از زمان آغاز به کار تیم جدید در وزارت ارشاد و اتکا به محمد هزائی به عنوان رئیس سازمان سینمایی، شورای عالی سینما که در دوره محمود احمدی نژاد تشکیل شده بود اما در دوره حسن منحل شد، دولت روحانی باید راه اندازی می شد. از نو. در ماه‌های اخیر زمزمه‌های مختلفی درباره تشکیل شورای عالی سینما به ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتشر شده و سینمای ایران منتظر تشکیل شورای جدید بوده است.

در همین راستا محمد هزائی رئیس سازمان سینمایی مهرماه امسال تاکید کرده بود که قرار است اولین جلسه این شورا در آذرماه برگزار شود، اما نزدیک به دو ماه بعد محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ 1396/07/13 اعلام کرد. در حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر. راه اندازی این شورا به دلیل برخی موانع قانونی به تعویق می افتد.

شورای عالی سینما از ابتدا برای ایفای نقش در تصمیم گیری و سیاست گذاری سینما باید به تصویب قوه مقننه ای مانند مجلس شورای اسلامی می رسید که در همان زمان با استقبال خوبی از سوی مجلس شورای اسلامی مواجه نشد.

اما لحظه مهم در شورای عالی سینما حضور شخص رئیس جمهور در این جلسات و اطلاع مستقیم ایشان از تصمیمات حوزه سینما بود، حضوری که شاید مسیر فعالیت اجرایی در حوزه سینما را تسهیل کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این شورا به دلیل محدودیت هایی که به خصوص در حوزه قانون گذاری دارد، از ابتدا نمی تواند فعالیت گسترده ای داشته باشد.

نکته قابل توجه در حال حاضر حذف کلمه “عالی” از “شورای عالی سینما” است، به این معنی که نه تنها به نظر می رسد “شورای عالی سینما” جای خود را به “شورای عالی سینما” داده است، بلکه بالعکس رئیس شورا و این سمت به معاون اول رئیس جمهور واگذار شد. در صورت نیاز به شفاف سازی قوانین جدید شورای فیلم، این سوال پیش می آید که آیا باز هم شاهد محدودیت های بیشتری در حوزه فعالیت این شورا خواهیم بود؟

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، توسعه فناوری‌های نرم، هم افزایی و تقویت پیوند میان بخش‌های سیاسی، اجرایی، نظارتی، آموزشی، آموزشی، علمی و صنعتی در حوزه هنری از جمله اهداف پیش روی شورای سینمایی است. . صنعت صوتی و تصویر و سینما و افزایش هماهنگی و همکاری های فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و فنی دستگاه های اجرایی و نهادهای مرتبط با بخش غیردولتی در زمینه فعالیت های سینمایی و سمعی و بصری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات. ، تولید و عرضه آثار سینمایی شاخص و ارزشمند حل چالش ها و مشکلات.

اعضای شورای فیلم نیز به شرح زیر هستند: معاون اول رئیس جمهور (رئیس جمهور)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (معاون رئیس جمهور)، دو وزیر به انتخاب معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری. امور (دبیر)، دبیر شورا، رهبر معظم انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، هفت نفر از مدیران و نمایندگان اصناف و تشکل های سینمایی به انتخاب وزیر فرهنگ و گرایش اسلامی حوزه علمیه قم و توسط رئیس یکی از دانشگاه‌های دولتی هنر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

باید دید در روزهای آینده آیا کارکنان وزارت ارشاد و به ویژه رئیس سازمان سینمایی اطلاعات بیشتری از وعده احیای شورای عالی فیلم خواهند داشت یا راه اندازی این شورای سینمایی باید به حساب آورده شود.

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید