شپش، بازدیدکننده همیشگی مدارس!/ راه های محافظت در برابر این انگل موز را بشناسیم

شاید در گذشته شیوع شپش نشان از بی احترامی به مشکلات بهداشتی و خانواده های فقیر بود، اما اکنون برخورد با این حشره به معنای عدم استحمام و نادیده گرفتن مشکلات بهداشتی نیست و لزوماً فقرا درگیر این بیماری نمی شوند. آمارهای جهانی نشان می دهد که حداقل 300 میلیون نفر در جهان به این انگل مبتلا هستند.

هر ساله با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس شاهد شیوع این انگل خون خوار در مدارس و نارضایتی اولیاء می باشیم. بررسی ها نشان داده است که شیوع این انگل در بین دانش آموزان دبستانی و به ویژه در بین دختران نسبت به سایر اقشار بیشتر است و این نشان می دهد که دانش آموزان جوان به ویژه دختران به دلیل ارتباط نزدیک با یکدیگر و عدم توجه بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. به مسائل بهداشت عمومی در مدارس گرفتار دیگران می شوند.

طرح غربالگری پیشگیری از شیوع شپش سر در مدارس دخترانه و پسرانه به ویژه در مدارس ابتدایی یکی از برنامه هایی است که معمولا در ابتدای سال تحصیلی با همکاری بهورزان مدارس شهری و روستایی اجرا می شود. .

مژگان عباسی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی در این خصوص گفت: شپش زدگی یکی از شایع ترین آلودگی های انگلی در جهان است که می تواند منجر به طرد اجتماعی فرد از جامعه شود.

وی افزود: بهبود وضعیت سلامت فردی و اجتماعی در سال های اخیر تاثیر زیادی در کاهش آلودگی ناشی از این انگل داشته است، اما اگر بهداشت فردی یا بهداشت محیط جدی گرفته نشود، احتمال ابتلا به این انگل افزایش می یابد و ممکن است حتی تبدیل به یک اپیدمی شود.

مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین تصریح کرد: اپیدمی شپش مختص جامعه یا طبقه خاصی نیست، بلکه در مواقع بحرانی به ویژه جنگ می تواند همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

عباسی بیان کرد: این آلودگی مختص استان قزوین و حتی ایران نیست، بلکه در اکثر کشورهای پیشرفته مانند فرانسه، کانادا، برزیل و هند نیز مشاهده می شود و با رعایت بهداشت فردی پس از مدتی این مشکل به شدت کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه شیوع این انگل در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی و به ویژه در بین دختران نسبت به سایر مقاطع بیشتر است، اظهار داشت: دانش آموزان خردسال به ویژه دختران به دلیل ارتباط نزدیک با یکدیگر و عدم توجه به مردم بیش از سایرین درگیر این بیماری هستند. مسائل بهداشتی در مدارس

مسئول بهداشت مدارس مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: معمولاً انتقال و شیوع این بیماری در جوامع پرجمعیت با وضعیت نامناسب بهداشتی به ویژه در فصل سرما که افراد به صورت گروهی زندگی می کنند و لباس بیشتری می پوشند بیشتر است.

212e0fd0 de02 47d9 a5fa a693b7aa889f خبر خاکستری




خارش پوست سر یکی از شایع ترین علائم شپش سر است


عباسی با بیان اینکه خارش پوست سر یکی از شایع ترین علائم این بیماری است، تصریح کرد: شپش از طریق تماس فیزیکی نزدیک فرد با فرد مبتلا به طور مستقیم و یا از طریق استفاده متداول از شانه، برس، روسری، کلاه و ملحفه، ملافه و ملافه منتقل می شود. یا دستگاه دیگری که به سر یک فرد آلوده متصل است. به صورت غیر مستقیم منتقل می شود.

وی با بیان اینکه تشخیص و درمان صحیح این انگل بسیار موثر است، تصریح کرد: باید در مکان هایی مانند مدارس یا مهدکودک ها که تجمع و تراکم بیشتر است با روش های مختلف سطح آگاهی مردم را بالا ببریم. پیشگیری و رعایت بهداشت فردی در صورت برخورد روش درمانی را انجام دهید.

مسئول بهداشت مدارس مرکز بهداشت قزوین تصریح کرد: این بیماری همیشه با خارش همراه نیست، شاید برخی افراد بدون علامت یا خارش به این نوع انگل مبتلا شوند.

عباسی تصریح کرد: هر ساله به محض بازگشایی مدارس، بهورزان و بهورزان مدارس طرح غربالگری شناسایی مدارس آلوده را اجرا می کنند و سپس راهکارهای بهداشتی و درمانی برای جلوگیری از سرایت آن به سایر دانش آموزان و درمان دانش آموزان مبتلا اجرا می شود.


شپش ها اغلب در پشت گوش و پشت سر تخم می گذارند


وی افزود: معمولا این حشره اغلب پشت گوش و پشت سر تخم می گذارد، بنابراین بررسی و کنترل این نواحی بسیار مهم است.

مسئول بهداشت مدارس مرکز بهداشت استان قزوین گفت: معمولا شپش درمان پیچیده و شدیدی ندارد اما تکمیل روند درمان مهم است.

وی اذعان داشت: برای درمان شپش معمولا از شامپوهای مخصوصی مانند پرمترین استفاده می شود و به افراد توصیه می شود هنگام خرید از داروخانه ها نسخه لازم را دریافت کرده و از تکمیل مراحل درمان مطمئن شوند.

عباسی تصریح کرد: شامپو پرمترین به عنوان شامپوی ضد شپش معمولاً تخمک ها را از روی موها پاک نمی کند، بنابراین پس از اتمام مرحله شامپو توصیه می شود. محلول مخلوط 50 درصد آب و سرکه را تهیه کنید و مستقیماً روی کل موها بمالید و خوب ماساژ دهید و سپس با یک شانه دندانه ریز آن را جدا کنید.

e33afe16 bd9d 4c2d ad8b 37a59c439772 خبر خاکستری




تمام مراحل درمان را طی کنید


مسئول بهداشت مدرسه مرکز بهداشت قزوین اضافه کرد: شانه زدن ممکن است تمام موها را از بین نبرد، بنابراین توصیه می شود پس از خشک شدن موها، موها را با انگشتان خود جدا کنید.

وی اذعان داشت: تنها درمان انفرادی برای آلودگی به شپش موثر نیست، بلکه تمامی افراد مرتبط با فرد مبتلا مانند اعضای خانواده یا افراد صنف نیز باید معاینه شوند.

عباسی ادامه داد: علاوه بر نکات ذکر شده، توصیه می شود تمامی اقلام مورد استفاده فرد مبتلا مانند لباس، ملافه و حوله با آب گرم 55 درجه شسته شود و در مورد فرش، مبل و صندلی که قابل شستشو نیست، می توان از جاروبرقی نیز استفاده کرد.

مسئول بهداشت مدارس مرکز بهداشت قزوین گفت: همچنین توصیه می شود اقلام غیر قابل شستشو را به مدت دو هفته در کیسه پلاستیکی نگهداری کنید تا به مرور زمان حشرات از بین بروند.

وی تصریح کرد: اگر مراحل درمان به طور کامل انجام شود، قطعا این حشره از بین می رود اما فقط استفاده از شامپو کمکی نمی کند زیرا قدرت رفع نیش را ندارد.

عباسی تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی، استحمام مکرر و شستن و شانه کردن موها تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان این بیماری خواهد داشت.

مسئول بهداشت مدارس مرکز بهداشت قزوین تصریح کرد: یکی از راه های انتقال این انگل در مدارس از طریق تماس غیرمستقیم قرار دادن لباس گرم دانش آموزان بر روی هم در فصول سرد سال است، بنابراین توصیه می شود دانش آموزان لباس های خود را در کمد لباس یا کیسه پلاستیکی بپوشند. یک نفر را قرار دهید


83 درصد مدارس قزوین تحت پوشش خانه بهداشت هستند

عباسی اضافه کرد: همچنین والدین به فرزندان خود آموزش دهند که در مدارس به ویژه دبستان دخترانه دانش آموزان به هیچ وجه وسایل خود مانند گیره مو، شانه، کلاه و کش مو را جابه جا نکنند تا امکان انتقال وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار سال گذشته 83 درصد مدارس تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین هستند و تنها 17 درصد مدارس دارای مربی بهداشت هستند.

عباسی با بیان اینکه همزمان با بازگشایی مدارس، امتحانات سطح مدارس نیز آغاز شد، اذعان داشت: معمولا تا پایان سال تحصیلی معاینات یک نوبتی به صورت مستمر توسط بهورزان و بهورزان مدارس انجام می شود.

d7bce375 9b9e 4ddc b731 a2ec83b4e7a0 خبر خاکستری



در ادامه علیرضا طاهرخانی رئیس اداره بهداشت و درمان آموزش و پرورش استان قزوین گفت: هر ساله با بازگشایی مدارس پس از چند ماه تعطیلی، مشکل شپش در مدارس به وجود می آید. آنها رعایت نکردند و به این انگل آلوده شدند.

وی افزود: مانند بسیاری از بیماری ها، رعایت بهداشت فردی نکته اصلی مبارزه و پیشگیری از شپش است.

طاهرخانی تصریح کرد: بهورزان مدارس با کمک پرسنل مرکز بهداشت، دانش آموزان را در موارد مختلف غربالگری می کنند و در صورت مشکوک شدن برای درمان به خانه بهداشت نزدیک منزل یا مدرسه خود ارجاع می دهند.

رئیس اداره بهداشت، آموزش و پرورش استان قزوین گفت: ابتلا به این انگل به منطقه بستگی ندارد و هر فردی ممکن است در معرض آن قرار گیرد.


تاکنون آماری از تعداد شپش در مدارس اعلام نشده است


وی بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم، آماری از مبتلایان به این انگل در مدارس وجود ندارد اما توصیه های پیشگیری همچنان به دانش آموزان گفته می شود.

طاهرخانی گفت: احتمال شیوع این انگل مانند هر سال وجود دارد اما جای نگرانی نیست و با روش های درمانی خاص توصیه شده توسط مرکز بهداشت قابل حل است.

طاهرخانی اذعان داشت: دانش آموزان برای جلوگیری از شیوع شپش ضمن توصیه به رعایت بهداشت فردی از وسایل شخصی خود استفاده کنند و دانش آموزان مقطع ابتدایی از تماس با سطح میز و دوستان خود پرهیز کنند.

وی ادامه داد: همچنین توصیه می شود دانش آموزان در فصل سرما برای نگهداری لباس های گرم خود یک کیسه پلاستیکی یا دستی همراه داشته باشند و سپس آن را آویزان کنند.

رئیس اداره بهداشت، درمان و آموزش و پرورش استان قزوین در پایان گفت: معمولا بعد از یک تعطیلات طولانی فرصت شیوع این بیماری وجود دارد و اینکه گفته می شود همه مبتلایان به شپش از مدارس آلوده می شوند اشتباه است. ، ممکن است منتقل شود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید