صادرات بنزین 27 سنت از سوی وزارت نفت تکذیب شد


ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887293

دغدغه اصلی وزارت نفت تامین بنزین کشور است و تاکنون بنزین 27 سنت صادر نکرده است و تنها محموله صادراتی 70 سنت در فروردین ماه امسال بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران مسئولیت صادرات بنزین را بر عهده دارد و وزارت نفت محموله ای خارج از رینگ صادراتی شرکت بورس انرژی صادر نمی کند. امسال تنها یک محموله در تاریخ 24 فروردین ماه به حجم 295 هزار بشکه با اکتان 87 درصد صادر شده است که پس از رقابت در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به بالاترین قیمت 70 سنت فروخته شد.

خبر منتشر شده مبنی بر ارزان بودن صادرات بنزین که در برخی رسانه ها منتشر شد مربوط به بنزین نامرغوب تولید شده در مینی پالایشگاه های خصوصی است و به دلیل اینکه این پالایشگاه ها میعانات گازی را با قیمت 95 درصد فوب در منطقه خریداری می کنند و سوخت تولید می کنند.این سوخت نامرغوب است و غیر قابل استفاده در کشور، بنابراین این نوع سوخت با قیمتی کمتر از فوب در منطقه به کشورهایی صادر می شود که به استانداردهای سوخت اهمیت نمی دهند.

این نوع سوخت به دلیل غیراستاندارد بودن و عدم توزیع داخلی به وزارت نفت عرضه نمی شود. این سوخت در منابع رسمی قابل توزیع نیست، بنابراین قیمت کمتری دارند.

بیشتر بخوانید:

امکان صادرات خدمات فنی مهندسی در بخش انرژی. به جای صادرات فرآورده های نفتی

در این خصوص باید توجه داشت که قیمت های درج شده در برخی سایت ها مانند قیمت بنزین جهانی قیمت عمده فروشی نیست، بلکه قیمت خرده فروشی است و به همین دلیل نمی تواند منبع مناسب و صحیحی برای قیمت گذاری بنزین صادراتی به کشورمان باشد.

شایان ذکر است که وزارت نفت بنزین 27 سنتی صادر نکرده است و از آنجایی که مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است، در شرایط فعلی تنها به فکر تامین سوخت مورد نیاز کشور بوده و تمرکزی بر صادرات ندارد. بنزین اما فقط یک محموله در فروردین ماه امسال و به قیمت 70 سنت و پس از آن صادرات بنزین از طریق وزارت نفت متوقف شد.

دیدگاهتان را بنویسید