صادرات قارچ نیاز به حمایت و توسعه زیرساخت ها دارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم فردا، با توجه به کمبود آب در استان قم، کارگروه های ویژه ای برای تغییر الگوی کشت در استان قم تشکیل شده و به همین منظور گیاهان مناسب و مقاوم در برابر کم آبی برای کشت در قم ترویج شده است. و شوری، گیاهان گلخانه ای و باغات پسته بیشتر برای کشت در آب و هوای قم مناسب است.

توسعه کشت قارچ در استان قم به دلیل اشتغال بالا و مصرف کم آب مورد توجه است و سالانه بیش از دو هزار تن قارچ در استان قم تولید می شود.

نزدیک به 6 واحد تولید قارچ صنعتی در کل استان وجود دارد که چهار واحد آن در حجالستان مستقر هستند.

قارچ ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، قارچ باعث کاهش کلسترول و قند خون می شود و حاوی ویتامین های B1، B2، B6 و ویتامین D است.

در همین زمینه محمدعلی سلامی معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: در برنامه الگوی کشت یکی از مواردی که برای ما مهم است توسعه کشت گلخانه ای و درآمدزایی بهتر از کشاورزی سنتی است.

وی افزود: میزان آب مصرفی در کشت گلخانه ای نسبت به کشاورزی سنتی یک دهم آب است و از نظر اشتغالزایی ده برابر بیشتر اشتغال زایی می کند، با توجه به اینکه استان قم یکی از استان های کم آب در کشور است. از نظر اقلیمی و از طرفی خشکسالی های متعددی وجود دارد که سال گذشته باعث شد به سمت توسعه گلخانه ها برویم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم افزود: تولید قارچ یکی از محصولات کم آب و مقرون به صرفه در استان است که از گلخانه ها بهتر است. آب کمتری در پرورش قارچ نسبت به گلخانه ها و کار بیشتر نسبت به گلخانه های معمولی مصرف می شود.

وی بیان کرد: به همین منظور توسعه واحدهای پرورش قارچ در استان قم را ارتقا می دهیم و توسعه واحدهای پرورش قارچ از اولویت های برنامه های سازمان است.

سلامی خاطرنشان کرد: جمع آوری قارچ در استان قم زیاد است و بیش از 2 هزار تن قارچ در استان تولید می شود و در تولید قارچ رتبه چهارم کشور را داریم.

وی تاکید کرد: قارچ استان قم به استان های اطراف نیز صادر می شود و در صورت ادامه روند تولید قارچ در قم باید به بحث صادرات به خارج نیز ورود کنیم و این ظرفیت در استان وجود دارد.

همچنین عباس خان میرزایی یکی از بهترین تولیدکنندگان قارچ در استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: مساحت مجتمع تولید قارچ شبنم کوتسار 2 هکتار است که در سال 1393 با سرمایه شروع به فعالیت کرد. 30 میلیارد تومان و فاز اول آن در سال 1395 به بهره برداری رسید. پذیرایی سالن های فاز قدیم 3000 متر و فاز جدید که در هفته دولت افتتاح شده است 3700 متر است.

وی تصریح کرد: در فاز قدیم حدود 40 نفر مشغول به کار بودند که با اضافه شدن فاز جدید برای حدود 90 نفر شغل جدید ایجاد شد که در مجموع برای 130 نفر در این کارخانه تولیدی شغل ایجاد شد.

خان میرزایی ادامه داد: از فاز قدیم سالانه 280 تن قارچ تولید می شد که با اضافه شدن فاز جدید هزار تن به تولید سالانه اضافه می شود که در مجموع حدود یک هزار و 280 تن تولید قارچ می شود.

بهترین تولیدکننده قارچ در استان قم ادامه داد: محصولات قارچ این شرکت علاوه بر قم به استان های همجوار نیز صادر می شود و با توجه به افتتاح فاز جدید و افزایش تولید، در نظر داریم به کشورهای منطقه نیز صادرات داشته باشیم.

طبق آمار جهاد کشاورزی در سال 1396 سطح مزارع پرورش قارچ در کل کشور حدود 816 هکتار بوده که از این میزان حدود 164 هزار تن قارچ برداشت شده است. در سطح جهان در سال 2019 (بر اساس آمار فائو)، چین، ژاپن و آمریکا به ترتیب با تولید 9 میلیون و 470 هزار و 383 هزار تن قارچ در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. در این رده بندی ایران در جایگاه نهم جهان قرار دارد.

بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال جاری 2 هزار و 976 تن قارچ خوراکی به ارزش 3 هزار و 585 هزار دلار صادر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید