صدور مدارک هویتی و تحصیلی به شرط استعلام، کلاهبرداری است

معاون جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا ضمن هشدار به شهروندان، گفت: فریب تبلیغاتی مبنی بر صدور گواهینامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی به شرط استعلام را نخورید.


به گزارش خبرگزاری موج، شهروند قانون‌مدار با رعایت قانون و مقررات، عمل به تعهدات و رعایت هنجارهای لازم با پلیس در ارتباط مستقیم است و از طریق ارائه اطلاعات مفید به پلیس، انتقاد و تقدیر از کارکنان می‌تواند پلیس را در راستای پیشگیری از جرم و کشف جرم همیاری ‌کند و در مقابل پلیس خدمتگزار با واکنش سریع نسبت به همکاری‌های مردم، برخورد مناسب با شهروندان قانون‌مدار و ارائه بازخورد مثبت به مردم می‌تواند خدمات شایسته و بهنگام ارائه دهد.

سرهنگ عبداله چولکی با حضور در برنامه رادیو گفت‌وگو ضمن تشریح مأموریت‌های پلیس آگاهی در حوزه جعل و کلاهبرداری به سوالات گزارشگر این برنامه پاسخ داد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

 

گاها در شبکه‌های مجازی تبلیغاتی مبنی بر صدور گواهینامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی به‌شرط استعلام انجام می‌شود، آیا چنین تبلیغاتی واقعیت دارد یا خیر؟

خیر، در اینجا دو موضوع مطرح است. اول اینکه شخص تبلیغ‌کننده در فضای مجازی کلاهبردار است و هدف وی از تبلیغ کلاهبرداری از شهروندان است؛ بنابراین تا زمانی‌که پول شهروندان را تحصیل می‌کند، آنها را همراهی خواهد کرد و بلافاصله پس از آن، ابزار ارتباطی خود را از دسترس خارج می‌کند و دیگر هم پاسخگو نیست. روش دوم اینکه پس از اخذ مبلغ، مدرک جعلی برای شهروند متقاضی ارسال می‌شود، ولیکن به‌محض ارائه محرز می‌شود که جعلی است و هیچ استفاده‌ای ندارد. علی‌ایحال در هردو صورت فرد متقاضی قربانی می‌شود و حتی حاضر به اعلام به پلیس و طرح شکایت نیست، چون به نحوی خود استفاده‌کننده از سند مجعول است.

 

پلیس آگاهی چه برنامه‌ای برای مقابله با این افراد در دستور کار قرار داده است؟

در پلیس آگاهی مرکزی به‌نام مرکز رصد فضای مجازی به‌طور مستمر در حال رصد جرایم در فضای مجازی است. هرگونه تبلیغات پیرامون جرایم مرتبط با شرح وظایف پلیس آگاهی رصد و به معاونت تخصصی مربوطه برای پیگیری و شناسایی عاملان و مجرمان اعلام می‌شود. در این راستا موضوعات مرتبط با معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری از جمله موضوع فوق که مطرح شد نیز اعلام و بلافاصله پس از انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی، در اجرای طرح تعاملی ایجاد شده با معاونت فضای مجازی دادستانی کل مشخصات این افراد به آن معاونت به‌صورت سیستمی اعلام می‌شود که ضمن توقف ادامه فعالیت آنها، ابزار آنها غیرفعال خواهد شد. از طرفی مستندات به استان محل وقوع جرم ارسال تا نسبت به تشکیل پرونده و انجام اقدامات پلیسی و قضایی تا دستگیری مجرم اقدام شود.

 

چند درصد از پرونده‌های جعل و کلاهبرداری کشف می‌شود؟

حدود ۸۰ درصد پرونده در این حوزه منتج به کشف می‌شود.

 

نحوه اعلام شکایت درباره پرونده‌های جعل و کلاهبرداری چگونه است؟

از طریق ثبت شکایت در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، به‌صورت حضوری و مراجعه به پلیس، اعلام به ۱۱۰.

 

گاها در سایت‌های مختلف فروشندگان اموال خود را به فروش گذاشته و برخی از سودجویان و فرصت‌طلبان برای خرید مراجعه کرده‌اند حتی رسید هم به رویت می‌رسد، ولیکن در ادامه مشخص می‌شود که پول واریز نشده است. لطفا در این رابطه توضیحات لازم را ارائه دهید؟

این شگرد اصطلاحا رسیدساز جعلی نامیده می‌شود. فرد سودجو نرم‌افزار رسیدساز جعلی را در گوشی خود نصب سپس مشخصات بانکی و مبلغ مورد معامله را در برنامه مذکور وارد و با استفاده از نرم‌افزار اقدام به ارائه رسید پرداخت بانکی جعلی می‌کند. سپس فرد کلاهبردار با نشان دادن رسید مذکور موفق به دریافت کالا شده و متواری می‌شود.

 

نحوه پی‌جویی پرونده‌های جعل و کلاهبرداری توسط شما چگونه است؟

مبنای پیگیری ما ادله و مستندات اعلامی توسط فرد قربانی است. ادله و مستندات هرچه دقیق‌تر و مستندتر اعلام شود، از لحاظ زمانی سریع‌تر به نتیجه خواهد رسید. لازم است شهروندان جرم اتفاق افتاده را دقیقا تشریح کنند، چون هرچه دقیق‌تر و به دور از اضافه و کم کردن شرح موضوع شکایت مطرح شود، پلیس سریع‌تر نقشه راه را پیدا خواهد کرد. درباره جرم جعل استعلام مدارک مکشوفه از سازمان‌های صدور مدارک به‌منظور تایید اصالت یا عدم‌اصالت مدارک، استفاده از سرویس‌های تعاملی بین معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور، بانک مرکزی و پلیس آگاهی برای مسدودسازی حساب‌های بانکی کلاهبرداران، شناسایی و مسدود کردن حساب مقصد و مسدود وجوه در حساب برابر مبلغ کلاهبرداری شده، عودت وجوه به حساب فرد مال‌باخته.

 

مردم چگونه باید فریب خریداران با استفاده از رسیدساز جعلی را نخورند؟

اطمینان از واریز وجه به حساب بانکی خود از طریق 1- دریافت پیامک؛  2- بررسی حساب از طریق همراه بانک؛  3- مراجعه حضوری به خودپرداز و بررسی حساب بانکی و 4-توجه به سر شماره ارسال پیامک بانکی که آیا از طریق بانک مربوطه ارسال شده یا جعلی است.

 

چه اقداماتی توسط پلیس برای پیشگیری از جعل و کلاهبرداری در سطح کشور صورت می‌گیرد؟

اقدامات مقابله‌ای شامل تشکیل پرونده قضائی، شناسایی و دستگیری، کشف کارگاه‌های جعل و ابزار و تجهیزات جاعلان، کنترل مجرمان سابقه‌دار، اقدامات پیشگیرانه شامل تعامل با سازمان‌ها، آسیب‌شناسی و اعلام خلأهای زمینه‌ساز بروز جعل، ارائه راهکار و پیشنهاد جهت رفع چالش‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سازمان‌ها و ادارات و برگزاری نمایشگاه‌ها و ارائه آخرین دستاوردها و اطلاع‌رسانی عمومی درباره شیوه و شگردهای کلاهبرداری به‌منظور افزایش سطح آگاهی شهروندان از طریق صداوسیما و فضای مجازی.



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید