صدور گواهینامه پنج منطقه صنایع دستی در کرمانشاه


ساعت: 15:28
تاریخ انتشار: 09/03/1401
کد خبر: 1913417

گزارش معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان کرمانشاه؛

امین کوغانی گفت: بافندگی، قالی، ارغوان بافی، تنبور و چاقوسازی از جمله صنایع دستی فاخر استان کرمانشاه است که استاندارد شده و سپس گواهی کیفیت دریافت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امین کوگانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز با بیان اینکه تایید صلاحیت صنایع دستی بومی در هر استان یکی از ظرفیت های این منطقه برای توسعه صنایع دستی آن است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود در این منطقه می توان به صنایع دستی استان اشاره کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: در استان کرمانشاه نساجی، قالی بافی، ارغوان بافی، تنبور و چاقوسازی که در سال های اخیر استاندارد شده و سپس گواهی کیفیت دریافت کرده اند، هم اکنون در این مرحله گواهی می شوند.

وی با بیان اینکه تایید صلاحیت محصولات فاخر صنایع دستی می تواند تاثیر بسزایی در صادرات و فروش آثار هنرمندان داشته باشد، گفت: هر اثر توسط تیمی از کارشناسان بررسی و ارزیابی می شود تا تاییدیه صدور گواهینامه دریافت شود.

کوگانی تصریح کرد: در شناسنامه وزن، نوع کار، جنسیت، سال، زمان، محل تولید و سازنده اثر ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه اولویت فروش و شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی نیز اولویت صادرات و حفظ مالکیت طرح ها و آثار برای هنرمند از مزایای گواهی محصول است، خاطرنشان کرد:

این مسئول درباره 5 اثر فوق نیز گفت: رشته ارغوان بافی در روستای داریان باینگان از توابع پاوه و شهر اورامانات رواج دارد و صنعتگران این روستا به تولید آن مشغول هستند. چاقوسازی از دیرباز مورد علاقه منطقه دالاهو بوده و هنرمندان و صنعتگران با استعدادی در این منطقه فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: «تنبور» با قدمتی 6 هزار ساله در منطقه دالاهو و جزء لاینفک آیین های شادی و عزا در این منطقه است و همچنین کارگاهی با قدمت 700 ساله همچنان در این شهرستان به ساخت تنبور مشغول است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: «گیوه» از صنایع دستی پاوه و «گلیم» از صنایع دستی شهرستان هرسین است که به ثبت ملی رسیده است.

لازم به ذکر است بیش از 25 هزار هنرمند در 65 رشته در زمینه صنایع دستی در استان کرمانشاه فعالیت می کنند. همچنین کرمانشاه دارای 288 کارگاه فعال صنایع دستی است که حدود 12 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید