صدیکی: حمله به روحانیون کار ثروتمندان و نتیجه بداخلاقی است

صدیکی: حمله به روحانیون کار ثروتمندان و نتیجه بداخلاقی است

کاظم صدیقی درباره حملات اخیر به روحانیون گفت: عموماً این کارها توسط افراد ثروتمند انجام می شود. شرایط اقتصادی مردم را به دردسر انداخت، اما همان مردمی که در رنج هستند در 22 آبان 31 بهمن در روز قدس به روی صحنه رفتند. اینها مردم پابرهنه ای هستند که قدرت خرید ندارند. پس مشکل، مشکل حرام خوردن است، مشکل خوش گذرانی.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن اشاره به نقشه های حیله گرانه دشمنان گفت: دشمنان اثری از خود برجای گذاشته و تلقینات آنان نوعی بدبینی و لجاجت را نسبت به هیئت های مذهبی ایجاد کرده است که نماد آن لباس روحانیت است.

گفت و گوی «ایکنا» با کاظم صدیکی را در زیر می خوانید:

با توجه به اینکه در کشور ما کارهای اجرایی و تشریفاتی مانند برگزاری جشنواره ها و همایش ها در حوزه دین و شاخه های دینداری مانند نماز و دعا زیاد انجام می شود، چرا وقتی در جامعه حضور داریم به بازار و ادارات می رویم، حقیقت دینداری، گوهر دین و آیا کمتر شاهد روحیه دینداری هستیم؟ به نظر شما مشکل از کجاست؟

قرآن می فرماید: «ای فرزندان آدم آیا به شما وعده ندادم که شیطان را نپرستید که او دشمن آشکار شماست؟ ای فرزندان آدم آیا به شما قول ندادم که شیطان را نپرستید که او دشمن آشکار شماست. خداوند متعال در این آیه هشدار می دهد که شما دشمنانی دارید. آیه دیگر می فرماید: «او دشمن شماست و قبیله او از جایی است که شما آنها را نمی شناسید. در واقع او و قبیله اش شما را از جایی می بینند که شما آنها را نمی بینید.» شیطان هم دشمن آشکار و هم پنهان است و سوگند یاد می کند که می تواند هرکسی را اغوا کند.

این عصر عصر فضای مجازی و ارتباطات است. زمانی هر کشوری بسته بود و سنت ها و فرهنگ نیاکان خود را حفظ می کرد، اما اکنون عصر ارتباطات است. تسلط بر فضای مجازی به ویژه یک فاجعه بزرگ برای جامعه ما بوده است. برخی از دولت ها به دلیل سکولار بودن، وضعیت آموزش و پرورش و دانشگاه را از وضعیت معنوی دور می کنند.

هرچند الان مشکل اعتکاف در دانشگاه ها وجود دارد، نماز جمعی برگزار می شود، مراسم برگزار می شود، اما فضای عمومی دانشگاه ها آسیب دیده است. فضای عمومی بازار و غیربازار تحت تأثیر وسوسه های شیطان آسیب دید و پس از آن بی حرمتی، لذت جویی و تنبلی شکل گرفت.

در عین حال، همه اینها مانند کف روی آب است. کسانی که حرم را حفظ می کنند مهم هستند. شهید سلیمانی که در دامان امام بزرگ شد و در دامان امام خامنه ای به اوج رسید، نقش و تأثیر معنوی او در سراسر جهان با هیچ مرکز نفوذی قابل مقایسه نیست. در این دوران هرج و مرج، عده ای که مردند و سه ماه در خیابان ماندند، شیر روز و پارسای شب بودند. عده ای از دانش آموزان ما که در میدان حضور داشتند نماز شب می خواندند و روزها امنیت کشور را حفظ می کردند.

یکی از حکمت های فراوان ادعیه از ائمه اطهار همین غفلت است. اگر نماز خمس توده دلها شود تحول بسیار خوبی در وجود انسان ایجاد می شود. مرحوم آقای بهجت می فرمودند یک بار در نجف سحر می خواستیم ببینیم چند نفر در نماز عصرشان دعای ابوحمزه را می خوانند، می گفتند تعدادشان را شمردیم، هفتاد نفر بیشتر بودند.

اینها اکسیر و تغییر هستند. لذا حوزه های علمیه، منبر داران و تشکل هایی که مسئولیت فرهنگی دارند مانند سازمان های تبلیغاتی، اوقاف، وزارت ارشاد و حوزه های علمیه باید در سایه نماز و نیز در بین خود از شر شیطان وسوسه کننده نفس مراقبت کنند. مردم بروند، نماز بخوانند، قرآن بخوانند، اهل بیت بخوانند و در هر صنفی گروهی بیابند تا درس عملی نماز را در تجارت و اداره خود به کار گیرند.

به نظر شما برای برون رفت از این وضعیت فرهنگی چه باید کرد؟

سید محسن امین جبل عاملی که از پیشکسوتان علمای شیعه بود، پس از تسلط فرهنگی غرب، مکتب را تأسیس کرد. شعارش این بود که «گسترش خدا، گسترش هذیان است» یعنی باید ببینیم شیطان از کدام طرف می آید تا عقل جوانان ما را فریب دهد، برویم کار دشمن همیشه این بوده که بین جوانان برود و آنها را به ویروس تنبلی، بی دینی، علاقه به خارجی ها، یأس و ناامیدی مبتلا کنید. این در حالی است که در دانشگاه و آموزش و پرورش، برخی از اساتید و معلمان رسالت شیطانی دارند، مؤثرند.

مراکز متولی مسائل فرهنگی باید توسعه جدید، خلاقیت و ابتکار جدید انجام دهند و از هنر استفاده کنند، از فضای مجازی مانند آنها استفاده کنند، زیرا گاهی اوقات در قالب یک کلمه شرایط را تغییر می دهند. فرهنگیان ما باید این راهها را بپیمایند جز اینکه بگویند دویست که این کار نیمه کاره نیست «کونوا دعای ناس بدون سنتکم». برای رضای خدا مردم خوب ما باید نسل جوان را بشناسند تا عمل را ببینند، صداقت را ببینند و معنویت را ببینند. تاثیر این کار با سخنرانی و جزوه قابل مقایسه نیست.

بعد از همین مشکلات و آسیب هایی که گفتید اخیراً به برخی روحانیون حمله شد که واقعاً دلخراش بود. دلیل چنین رفتار و اقدام عاجل در این حوزه چیست تا شاهد چنین مواردی نباشیم؟

مقام معظم رهبری از برنامه ریزی دشمن تمجید کردند. برنامه های آنها بسیار دقیق و حساب شده است و مانند خلق الساعه نیست، هر چند قرآن می فرماید: «یا أیها الذین آمنوا لا تتبعوا الشیطان». پس دشمنان اثری از خود برجای گذاشتند و برخی از مردم آنقدر با هویت ملی و مذهبی خود بیگانه شدند که کاملاً تحت کنترل آنها قرار گرفتند و هرچه می گفتند قبول کردند. تلقین آنها نوعی بدبینی و لجاجت نسبت به گروه های مذهبی ایجاد کرده است که نماد آن لباس روحانیت است. البته تا زمانی که شرایط به اینجا برسد کار انجام می شود، بنابراین باید برای بهبود وضعیت کار کرد.

شهید مطهری که امام شهید بود می گفت ما را بکشید ملت بیدارتر می شود. من این خون ها را سرچشمه بیداری تازه می دانم. این ظلمی که در بین دانشجویان حاکم است، چه از نظر مالی که زیر خط فقر هستند و چه از نظر امنیتی که افرادی ضعیف هستند و به دانشجویانی که نه جایگاهی دارند و نه شأن و منزلتی، سرکوب می کنند. بیداری این نوع حرکت وجدان را بیدار می کند و لحن جدیدی ایجاد می کند که امیدوارم منشأ یک حرکت فرهنگی خوب شود. خون همیشه در حال جوان سازی است. وقتی بدن ضعیف می شود خون تزریق می شود پس امیدواریم خون شهدا جان تازه ای در بدن جامعه ما ایجاد کند.

به نظر شما شرایط اقتصادی مردم در این امر نقش دارد؟

نه، معمولا این کارها توسط افراد ثروتمند انجام می شود. شرایط اقتصادی مردم را به دردسر انداخت، اما همان مردمی که در رنج هستند در 22 آبان 31 بهمن در روز قدس به روی صحنه رفتند. اینها مردم پابرهنه ای هستند که قدرت خرید ندارند. پس مشکل حرام خواری است، مشکل عیاشی است، اینها به دنبال آزادی هستند و دین را مانع آزادی خود می دانند، پس عقده دارند و این کارها را می کنند.

بحث حجاب در این چند ماه به یک چالش جدی تبدیل شده است. به نظر شما راه حل چیست و چگونه می توانیم بر این چالش غلبه کنیم؟

راه حل برنامه ریزی همه جانبه است، یعنی تنها کار دولت نیست. این یک جنگ تمام عیار است و ما هم در عرصه اقتصادی و فرهنگی و هم در بحث رفع حجاب درگیر دنیای استکبار هستیم. این یک درگیری جهانی است. همانطور که در جنگ نظامی حضور مردم مشکل را حل کرد، در این جنگ هم باید مردم بسیج شوند و مردم به صحنه بیایند. باید یک امر فرهنگی باشد و چون قانون است مجری قانون باید در اجرای قانون اقتدار نشان دهد. در کشوری که از قوانین پیروی نمی کند، هرج و مرج رخ خواهد داد.

آقا فرمودند بی حجابی هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی، من می گویم حرام شرعی هم هست و چون قانون است مجریان باید برای اجرای قانون به میدان بیایند. مثلا کسانی که حجاب ندارند چرا باید از امکانات دانشگاه های دولتی برخوردار شوند؟ روشنگری، سخنان متقاعدکننده و برخی رشته ها باید رعایت شود تا کشف حجاب سریعتر از ویروس کرونا از جامعه حذف شود و به دست صاحبان اصلی آن برود.

آیا با این نظر موافقید که جلسات قانونی نوعی لجبازی در بین مردم ایجاد می کند؟

قانون، قانون است. قانون باید اجرا شود. هیچ کس با آثار او کاری ندارد. قانون شکنی منجر به زندگی در جنگل می شود. حالا حتی اگر یک نفر هم لجبازی کند، مهم نیست، چون همه مردم اینطور نیستند و بیشتر مردم جدی بودن آن را می بینند و دست از کار می کشند. به شوخی می گویند مردم لجبازی می کنند، اما جدی می گویم هیچکس لجبازی نمی کند، اما حرکت فرهنگی و اجرایی باید با هم هماهنگ باشند.

دیدگاهتان را بنویسید