صندوق های بازنشستگی طلاق های ساختگی را گسترش داده اند

صندوق های بازنشستگی طلاق های ساختگی را گسترش داده اند

گزارش ها حاکی از آن است که حدود 18 صندوق بازنشستگی در ایران وجود دارد که به جز تامین اجتماعی، تقریباً همه این صندوق ها قادر به پرداخت مستمری بازنشستگان از منابع داخلی خود نیستند و به همین دلیل وابستگی زیادی به بودجه دولت دارند. دولت حقوق بازنشستگان را پرداخت می کند دستور بودجه مشخص می شود و این بودجه سال به سال افزایش می یابد.

«مهدی پازوکی» در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: صندوق های بازنشستگی در حال حاضر در بحران هستند و این بحران از سال گذشته شروع شد، اما برای حل مشکل صندوق های بازنشستگی راه حلی وجود دارد.برای حل بحران صندوق ها باید علمی داشته باشیم. و رویکرد کارشناسی است و به نظر من دولت سیزدهم در این زمینه موضعی ندارد.

این اقتصاددان تصریح می کند: دولتی که منادی عدالت و برابری می کند در سال های 1401 و 1402 بر خلاف عدالت عمل می کند و در آینده صندوق تامین اجتماعی را دچار بحران می کند که وضعیت بدتر از بودجه کشور و ارتش خواهد بود.

وی می گوید: در حال حاضر صندوق های بازنشستگی طلاق را در کشور گسترش داده اند. البته طلاق های جعلی نه طلاق های واقعی. مردم طلاق می گیرند تا بتوانند به یکدیگر پول بدهند. علاوه بر این، ببینید، در هیچ کجای دنیا به یک نفر دو مستمری نمی دهند، اما اینجا اغلب می بینیم. همان قوانینی که مردان انجام می دهند باعث شده است که طلاق های جعلی در بین خانواده ها برای گرفتن مستمری پدر رواج پیدا کند. این کارشناس اقتصادی می گوید: حل بحران صندوق بازنشستگی نیازمند برنامه است اما متاسفانه دولت سیزدهم بیش از 20 ماه است که روی کار آمده اما نه استراتژی دارد و نه برنامه. در واقع اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) که وارد دولت شده اند، پست های مدیریتی پشت میز دانشگاه به عهده گرفته اند. این افراد نگاه کارشناسی ندارند و واقعیت های جامعه را نمی بینند.

پازوکی بیان می کند: در بسیاری از صندوق ها مردم دو حقوق می گیرند. سیستم بازنشستگی کشورهای دیگر را بررسی کنید. فردی که فوت می کند، همسر آن شخص، هم حقوق خودش و هم حقوق مرد فوت شده را می گیرد. شما می دانید که با حذف حقوق در اینجا چقدر می توان هزینه ها را کاهش داد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان می کند: صندوق بازنشستگی نیازمند مدیران توانمند است و افراد حزبی وارد هیات مدیره شرکت ها شدند. آنها بخشی از فساد در اقتصاد ایران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید