ضامن شرکت هواپیمایی؛ لغو پروازها به دلیل مخالفت با افزایش قیمت

ضامن شرکت هواپیمایی؛  لغو پروازها به دلیل مخالفت با افزایش قیمت

مدیر فرودگاه یاسوج می گوید: شرکت پارس ایر انتظار دارد قیمت بلیت پروازهای تهران – یاسوج از 840 هزار تومان به یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش یابد.

امروزه حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی بشر است که با توسعه اقتصادی و اجتماعی گستره وسیع تری پیدا کرده و جزء لاینفک زیرساخت های جامعه است که علیرغم نقش محوری در توسعه، باید دستخوش تحولی مطابق با شرایط جامعه آن .

بخش حمل و نقل به دلیل اهمیت ویژه و جایگاه مهمی که در اقتصاد جوامع بشری دارد، به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود و پیشرفت و توسعه آن نقش مهمی در ایجاد تحول در سایر بخش های صنعتی، کشاورزی و تولیدی دارد. تا جایی که اکثر متفکران امروزی و صاحب نظران عرصه اقتصادی معتقدند رشد و توسعه کلی کشورها در گرو توسعه بخش حمل و نقل است.

بخش حمل و نقل هوایی یکی از ارکان اصلی هر جامعه ای محسوب می شود و نقش بسیار مهمی در توسعه و پایداری جامعه ایفا می کند.

جابجایی مسافر و بار که توسط حمل و نقل هوایی انجام می شود ابزارهای توسعه، دامنه، افزایش بهره وری و سودمندی، بهبود پایگاه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی و همچنین درآمد حاصل از تولیدات صنعتی، کشاورزی، خدمات، فرهنگی را فراهم می کند. علم در جامعه افزایش یافته و زمینه ساز رونق چشمگیر در عرصه های مختلف اداره کشور است.

توسعه زیرساخت های حمل و نقل هوایی موجب توسعه گردشگری و تجارت و در نتیجه رونق اقتصادی خواهد شد.

فرودگاه یاسوج غریب و خلوت است

قطار توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ضعف در حوزه حمل و نقل اعم از هوایی، زمینی و ریلی هنوز نتوانسته سرعت بگیرد چرا که در کشوری که هنوز بیش از دو هزار کیلومتر خاک دارد. جاده های روستایی با راه آهن به هم متصل نیست و خاک روی فرودگاه های آن است. بنشین، نمی توانی انتظار معجزه ای برای رفع محدودیت ها داشته باشی.

در سال 1352 در سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد، راه اندازی و راه اندازی فرودگاه یاسوج کلید خورد، اما پس از گذشت بیش از دو دهه، به دلیل بی تدبیری دولتمردان، هنوز نتوانسته کمکی به فرودگاه یاسوج کند. توسعه و در واقع در حال رفع محرومیت و فقر از این کشور است.

فرودگاه یاسوج در 5 کیلومتری شهر و در 301 هکتار زمین حاصلخیز و مناسب کشاورزی احداث شد که به گفته کارشناسان در صورت کشت گلخانه ای می توانست سالانه بیش از 150 میلیارد تومان برای کشاورزان درآمد داشته باشد اما راه را برای تولید در بخش کشاورزی بسته بود. حقوق و مزایای 45 نفر از کارکنان شرکت فرودگاه را پرداخت کرد.

در بهمن ماه سال 96 یک فروند هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان با 66 مسافر در ارتفاعات دنا سقوط کرد و پروازهای آن فرودگاه تعطیل شد و پس از پیگیری مسئولان استانی و کشوری، پروازهای فرودگاه یاسوج 77 روز پس از سانحه از سر گرفته شد.

افزایش پروازها به شهرهای دیگر کشور و ایجاد ایرلاین جدید برای پرواز به عتبات عالیات و کشورهای دیگر همواره در شعارهای دولتمردان بوده است تا اینکه در دو سال اخیر زیرساخت های این مهم محقق شد. با تلاش مسئولان فرودگاه یاسوج و در واقع بین المللی.

افزایش پروازها و برقراری پروازهای جدید از جمله وظایف سایر مسئولان استانی و کشوری از جمله نماینده ارشد دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد است و ربطی به مسئولان فرودگاه یاسوج ندارد چرا که تامین زیرساخت ها از جمله وظایف آنهاست. قدرت ها نیز تکمیل شده است.

گام های بلند فرودگاه یاسوج برای تامین زیرساخت ها

عنایت انصاری مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به ارتقای این فرودگاه از مرز داخلی به هوایی و بین المللی گفت: ایجاد گذرنامه، گمرک و نهاد ریاست جمهوری با کلیه امکانات و تجهیزات استاندارد و تهیه دستگاه XRAY برای گمرک با هزینه اضافی. 6.250 میلیارد تومان از محل وام های شرکت فرودگاه های کشور صورت گرفت.

وی افزود: در سال 1400 سه فرودگاه یاسوج، جهرم و سمنان به مرز هوایی تبدیل شدند، اما تنها فرودگاهی که تمامی اعتبارات را دریافت کرد و تجهیزات لازم برای پروازهای بین المللی را نصب کرد و پلمب مرز ورودی و خروجی را دریافت کرد، فرودگاه یاسوج بود.

انصاری گفت: افزایش طول باند و تکمیل سیستم روشنایی باند و آماده سازی باند برای پذیرش پروازهای شبانه، اختصاص فیبر نوری ویژه فرودگاه که باعث افزایش ضریب پوشش ارتباطی می شود، نصب حسگر باد الکترونیکی و حساس به منظور افزایش ضریب ایمنی ارائه یک وسیله نقلیه برف روبی برای عملیات برف روبی سطوح پروازی و بررسی پرواز کلیه سیستم های ناوبری از جمله اقدامات انجام شده است.

انصاری گفت: دریافت 4 میلیارد تومان برای توسعه ساختمان آتش نشانی فرودگاه، توسعه ساختمان های پلیس و سپاه فرودگاه برای افزایش ضریب امنیت، خرید دستگاه xry کاملا پیشرفته برای پاویون دولت در فرودگاه، اتوماسیون. ترانزیت و درب های پاویون، استانداردسازی طرح های پروازی، سایر اقدامات در خصوص ورود و خروج پروازها و بهسازی کلی فضای سبز سمت هوایی انجام شده است.

دلیل کاهش پروازهای فرودگاه یاسوج

با وجود بین المللی شدن فرودگاه یاسوج و شرایط مناسب برای تعیین پرواز به مقاصد جدید، پروازهای رفت و برگشت تهران از 6 روز در هفته به 2 روز کاهش یافته است.

عنایت انصاری مدیر فرودگاه یاسوج به تسنیم گفت: پارس ایر طی نامه ای اعلام کرد که به دلیل پایین بودن قیمت بلیت مسیر تهران به یاسوج و برگشت متحمل ضرر و زیان شد و دو پرواز دوشنبه و سه شنبه خود را لغو کرد.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب در حال حاضر 840 هزار تومان است، گفت: این شرکت انتظار دارد این نرخ از سوی سازمان هواپیمایی کشور به یک میلیون و 300 هزار تومان برسد و به دلیل عدم موافقت سازمان با افزایش قیمت، پروازهای این سازمان را لغو کرده است. هم اکنون در روزهای شنبه و چهارشنبه هواپیمای ماهان در مسیر تهران فعال است.

وی با بیان اینکه مسئولان کشوری قول داده اند از ماه جاری پروازهای روزانه از سر گرفته شود، گفت: برقراری پروازها یکی از خواسته های مردم یک استان است که باید از نمایندگان مردم در مجلس، مدیران ارشد این استان درخواست شود. استان، از سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و شهرسازی و دولت

انصاری یادآور شد: مدیران فرودگاهی باید زیرساخت های لازم و امکانات و تجهیزات استاندارد را برای ارائه خدمات بهینه فرودگاهی فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در نتایج ارزیابی عملکرد شاخص های عمومی و اختصاصی در سال 1400، فرودگاه یاسوج رتبه چهارم را در بین فرودگاه های کشور کسب کرد و بالاترین نرخ رشد عملکرد را نسبت به سال 1378/فارس به خود اختصاص داد.

دیدگاهتان را بنویسید