ضرر 34 هزار میلیارد تومانی خودروسازان تنها در 6 ماه

ضرر 34 هزار میلیارد تومانی خودروسازان تنها در 6 ماه

ندا جعفری

یکی از مشکلات اساسی صنعت خودرو کشور که هر روز در حال افزایش است، زیان انباشته خودروسازان است، آمارها نشان می دهد 3 شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در 6 ماهه نخست سال 34 هزار میلیارد تومان ضرر کرده اند. که 90 درصد بیشتر است.این از زیان شش ماهه سال گذشته است. کارشناسان این حوزه بر این باورند که ضرر خودروسازان ناشی از قیمت‌گذاری اشتباه و دخالت دولت‌ها است و اگر قیمت‌گذاری درست انجام می‌شد، شاید خودروسازان و به عبارتی مردم این همه متضرر نمی‌شدند در حالی که باید به دنبال آن باشند. برای نوآوری، انگیزه دارند و همچنین نیاز به سرمایه گذاری دارند.

بر اساس این گزارش، بررسی دقیق شاخص رشد تولید و فروش فعالیت‌های صنعتی و معدنی در آبان ماه سال جاری در بخش خودرو و قطعه‌سازی نشان می‌دهد که این بخش برخلاف وعده‌های وزارتخانه نتوانست به رشد مورد انتظار دست یابد. امنیت. بر این اساس در آبان ماه 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید و فروش در حوزه خودرو و قطعه به ترتیب 28.3 و 22.4 درصد کاهش داشته و فروش خودرو 1 درصد کاهش داشته است. به ترتیب 11.2 درصد البته شاخص تولید و فروش آبان ماه نسبت به ماه قبل (مهر) 5.3 درصد و 24.2 درصد افزایش داشته است.

قیمت ماشین بالاست

حسین رحیمی نژاد کارشناس صنعت خودرو درباره زیان روزانه 185 میلیارد تومانی سهامداران صنعت خودرو به اعتماد گفت: یکی از دلایلی که همواره عنوان شده، دخالت دولت در قیمت گذاری از جمله قیمت گذاری خودرو است. اما جدا از این مشکل کم کارکردی، گرانی خرید قطعات خودرو و زیان ده بودن این صنعت، قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.

رحیمی نژاد با اشاره به قیمت گذاری شورای رقابت ادامه داد: اگرچه قیمت های اعلام شده از سوی این شورا پایین است، اما به دلیل بالا بودن قیمت خودرو، این مشکل باعث زیان بیشتر خودروسازان شده است و خودروسازان از نظر قیمت در سطح بالایی قرار دارند. ضرر ناشی از هزینه تولید آنها باز خواهد گشت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مهمترین مشکل این است که قطعات خودرو گران خریداری می شود و در مراحل بعدی نیروی کار مازاد، سهام سرمایه گذاری شده و تضاد منافع وجود دارد و شرکت های زیادی در گروه خودروسازان هستند که سربار هستند. و کارایی کمی دارند و ندارند و در کنار همه این مشکلات خرید نادرست قطعات و گرانی آنهاست.

گاهی به دلیل کمبود قطعات

تولید قفل شده است

رحیمی نژاد با اشاره به حجم تولید خودرو خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع در بحث تامین قطعات سختی وجود دارد زیرا تعدادی از قطعات در داخل کشور تولید نمی شود بنابراین مجبور به خرید از خارج از کشور هستند و به گلوگاه تبدیل می شود و زمانی که این قطعات ارزی و تحریمی و غیره باشد اگر به درستی تامین نشود، میزان تولید نیز کاهش می یابد و گاهی به دلیل تامین قطعات با بلوک تولید مواجه می شویم.

این کارشناس خودرو همچنین افزود: البته به نظر می رسد میزان تولید خودرو در سال جاری به یک میلیون دستگاه برسد و بعید است میزان تولید نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند، خودرو اعلام شد و با توجه به اینکه جدید نیست. شرکت ایران خودرو بعید است فروش جدیدی را اعلام کند اما سایپا ممکن است فروش جدیدی از محصولات جدید خود مانند سهند و شاهین پلاس داشته باشد.

همه بخش ها به عنوان جزیره عمل می کنند

محمود نجفی سهی، کارشناس حوزه خودرو و از اعضای انجمن قطعه سازان کشور درباره زیان 34 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به «اعتماد» گفت: کل قیمت تمام شده یک محصول به عددی تبدیل می شود که نمی توان کتمان کرد و خودروسازان می توانند با کمک قطعه سازان شورای رقابت را متقاعد کنند که از قیمت گذاری خودرو خودداری کنند.

این کارشناس خودرو در ادامه افزود: اگرچه نظارت باید در همه صنایع باشد و کنترل دولت در بخش‌های مختلف منطقی است، اما عملکرد مجزای نهادهای مختلف از کالاهای اساسی گرفته تا قیمت‌گذاری انرژی (آب، برق، گاز و…) صحت ندارد.

کیفیت پایین خودرو اولین هدف حمله است

به خودروسازان

وی ادامه داد: اگر خودروسازان در 6 ماهه اول سال 1402 34 هزار میلیارد تومان ضرر کردند دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه خودروسازان نیروی کار برای ظرفیت تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو دارند و تعداد افراد مازاد بر کار زیاد است. به دلایل امنیتی. و از نظر اجتماعی اجازه تعدیل این نیروها را ندارند، البته اگر این تعداد مازاد تعدیل شود و اعلام کنند 50 درصد نیرو برای آن میزان تولید نیاز است، آن هزینه از قیمت تمام شده حذف می شود. این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه این روزها همه هجمه ها متوجه خودروسازان و کیفیت پایین خودرو است، خاطرنشان کرد: فرض کنید 200 قطعه ساز به یک خودروساز قطعه بفروشند باید آن قیمت ها را لیست کنند و از مجموع رقابت عبور کنند. . شورا یا وزارت حراست و هزینه ها و همچنین هزینه های پرسنل را اعلام کنید و بگویید چند نفر پرسنل در کارخانجات خودروسازی مشغول به کار هستند و تعداد کل آن ها چقدر است و همچنین قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت و اینکه آیا نیروی اضافی اضافه می شود یا خیر. در کارخانه های خودروسازی باید این هزینه ها از رقم نهایی کسر و در هزینه های ملی و تامین اجتماعی محاسبه شود.

کل هزینه ماشین باید قابل دفاع باشد

نجفی با بیان اینکه هزینه خودرو باید قابل دفاع باشد، گفت: باید به صراحت اعلام شود که چرا خودروسازان ضرر می کنند یا اضافه پرداخت می کنند؟ آیا در کارخانه های خودروسازی که این تعرفه ها بر مصرف کنندگان اعمال می شود، هرج و مرج ایجاد می شود؟ و اینکه قیمت نهایی ماشین منطقی است؟ این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در گذشته هزینه تمام شده خودروسازان 20 درصد قیمت نهایی بود اما امروز قیمت تمام شده کارخانه 20 درصد قیمت نهایی است یا این رقم 30 تا 40 درصد است؟ خودروهای دست دوم در کشور گفت: با اعلام این خبر به عنوان قطعه ساز احساس نگرانی کردم و اگر ممنوعیت واردات برداشته شود و تعرفه خودرو کاهش یابد دیگر صنعت خودروسازی در کشور باقی نمی ماند.