ضرورت بازتولید الگوهای جدید برای تربیت نسل های صالح / مروج سبک زندگی اسلامی باید حامل ارزش های این تفکر باشد.


ساعت: 15:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1889042

در تفکر اسلامی، سبک زندگی اسلامی چراغ روشنی برای تربیت فرزندان صالح است. همین سبک زندگی است که جامعه را از آسیب های اجتماعی مصون می دارد، اما نکته مهم این است که چگونه می توان این سبک زندگی را هر چه بیشتر گسترش داد و رواج داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، در تفکر دینی، تربیت فرزندان صالح مبنای اصلی داشتن جامعه ای سالم است. داشتن جامعه سالم قطعاً دولت را از آثار آسیب های اجتماعی و انحطاط جامعه به انحطاط اخلاقی و سایر مشکلات اجتماعی مصون می دارد.

اما مهم این است که چگونه فرزندان صالح تربیت کنیم. حکومت اسلامی در اعتقاد و راهبرد ترویج سبک زندگی اسلامی به این پرسش پاسخ داده است. حکومت اسلامی بر این باور است که سبک زندگی اسلامی حامل ارزش های اخلاقی انسانی است.

تقوا، تقوا، مسئولیت، تلاش، همت، ایثار، ایثار، علم و انفاق از جمله ارزش های اخلاقی است که پایه های سبک زندگی اسلامی را تشکیل می دهد.

اما سوال مهمتر این است که چگونه عناصر و ارزش های اخلاقی در سبک زندگی اسلامی توانایی انسان سازی و ساختن جامعه ای سالم با کمترین آسیب اجتماعی را خواهند داشت؟

پاسخ کارشناسان و صاحب نظران به این سوال محور خانواده و آگاهی و شناخت زوجین از این سبک زندگی و آراستن آنها به این عناصر و ارزش هاست تا فرزندان بر اساس آموزه های این سبک دینی تربیت شوند. و روش .

در عین حال مهم ترین نکته این است که چگونه می توان در سرزمینی با اندیشه ها و فرهنگ های متعدد، به ویژه در معرض هجمه فرهنگ غرب، هر چه بیشتر سبک زندگی اسلامی را ترویج و گسترش داد تا گسترش اجتماعی می توان آسیب را کنترل کرد و جامعه را تا آنجا که ممکن است بهبود بخشید و از پیامدهای آن در امان بود.




خانواده سالم زیربنای یک جامعه سالم است

در همین رابطه خانم اسماعیلی مدرس دانشگاه در گفت و گو با عصرترک گفت: سبک زندگی منعکس کننده نظام باورها، نگرش ها و ارزش های انسان است.

اسماعیلی بیان کرد: وقتی سبک زندگی دینی باشد آن سبک زندگی مطابق آموزه های دین است که نقش بسیار مهمی در تامین سلامت روان جامعه و رضایت از زندگی دارد.

وی با اشاره به سبک زنگی اسلامی گفت: این سبک زندگی دارای مولفه های اجتماعی و دینی، اعتقاد به مفاهیم هستی شناختی، اخلاق، اقتصاد، بهداشت، علم، حفاظت و شناخت زمان است که شامل ویژگی های فردی و اجتماعی است.

این استاد دانشگاه گفت: سبک زندگی اسلامی در بعد فردی با محوریت خدا، تقوا، تفکر، سخت کوشی، حفظ سلامت بدن، صبر و خویشتن داری و در بعد اجتماعی، پایبندی به نظام خانه و خانواده است. ، آرامش ، اعتدال و اعتدال ظاهر می شود ، از کناره گیری و مبالغه پرهیز می کند.

وی گفت: تحقق این ارزش های فردی و اجتماعی از دل خانه و خانواده شکل می گیرد.

اسماعیلی گفت: با توجه به اینکه بهترین کانون تربیت انسان، خانواده است، بنابراین تربیت فرزندان صالح در خانواده ای سالم، خانواده های سالم را زیربنای یک جامعه سالم قرار می دهد.

وی افزود: جامعه سالمی که از سلامت روانی متعادل برخوردار باشد رویکرد در این جامعه پیشگیری از بروز آسیب ها و انحرافات اجتماعی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با استفاده از رسانه ها، فضای مجازی، سایت ها، عرضه و توزیع محصولات فرهنگی و مذهبی و همچنین برگزاری سمینارها، همایش ها و گفتمان ها می توان سبک زندگی اسلامی را در جامعه ترویج کرد. مرحله.


cc7a83e3 f732 44be ac34 891e1a0974db خبر خاکستری


تربیت فرزندان صالح جامعه را از انحطاط اخلاقی مصون می دارد

خانم مگفوری مشاور خانواده نیز در خصوص تشکیل جامعه سالم و اسلامی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: فلسفه خلقت رسیدن به مقام انسانیت است و رسیدن به این جایگاه والای انسانیت در جایگاه مقدس قابل دستیابی است. از خانواده .

مغفوری با بیان اینکه در مکتب اسلام خانه و خانواده مکتب رشد انسان است، گفت: اگر خانواده در جایگاه و رسالت واقعی خود که تربیت فرزندان صالح است قرار گیرد، جامعه نیز از سقوط اخلاقی و اخلاقی به دور خواهد بود. انحطاط اجتماعی

وی تصریح کرد: در مکتب اسلام انتخاب همسر بر اساس کیفیت و برابری است و روحیه در خانواده نیز بر اساس دوستی و صلح بین همسران است.

این مشاور خانواده افزود: در خانواده اسلامی زوجین با هم و بر اساس مبانی قرآن و مبانی دینی فرزندان را تربیت می کنند تا فرزندان صالحی تربیت شوند.




مروجان سبک زندگی اسلامی باید حامل ارزش های این اندیشه باشند

غلامرضا حسنی مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در خصوص گسترش سبک زندگی اسلامی در جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی جامعه گفت: در نظام های دینی حکومت داری کتاب های الهی به دلیل اینکه خداوند متعال به فرهنگ تبدیل می شود. راه و رسم زندگی را در کتب آسمانی مشخص کرده است.

حسنی با بیان اینکه یکی از مهم ترین تفکرات در حکومت دینی به ویژه مکتب اسلام انسان سازی با محوریت توحید و تحقق جامعه سالم است، گفت: این عناصر و ارزش های اسلامی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در عین حال حکومت دینی نیز باید زیرساختی برای ترویج این طرز تفکر و زندگی در سطح جامعه ایجاد کند.

این مدرس دانشگاه افزود: خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و رسانه ها نهادهای اصلی در ترویج این سبک زندگی هستند و اگر اهمیت این نهادها نادیده گرفته شود، جامعه متضرر می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه نباید در این اداره دینی تبعیض وجود داشته باشد بلکه باید عدالت اجتماعی وجود داشته باشد.

حسنی افزود: در حکومت دینی اسلامی، معنویت و امور اقتصادی باید متناسب با یکدیگر توسعه یابد و افراد در این حکومت مسئولیت پذیر باشند و همه به وظایف خود به درستی عمل کنند.

وی در عین حال تصریح کرد: در حکومت دینی برای ترویج هر چه بهتر سبک زندگی اسلامی باید الگوهای جدید به عنوان عامل ترویج بازتولید شود.

این استاد دانشگاه گفت: همانطور که انبیا و ائمه در زمان خود مرجع ترویج ارزش ها و عناصر سبک زندگی اسلامی بودند، هر دوره و عصری باید الگوهایی برای ترویج این سبک زندگی در جامعه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه این الگوها باید حامل ارزش ها و عناصر سبک زندگی اسلامی باشند، افزود: از جمله این الگوها می توان به سردار سلیمانی اشاره کرد که باید در هر دوره و زمانی چنین الگوهایی را به جامعه ارائه کند.

حسنی تصریح کرد: اگر الگوها هویت دینی و ملی خود را زیر پا بگذارند، جامعه متضرر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید