طبق قانون با تخلفات روسای جمهور برخورد خواهیم کرد


ساعت: 12:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891148

رئیس دیوان عالی کشور اعلام کرد که با تخلفات رؤسای جمهور برابر قانون برخورد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام مرتضوی مقدم در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص محتوا و ماهیت اخبار باید گفت که اخبار باید واقع بینانه باشد زیرا خبرنگاران واقع گرا هستند.

وی با بیان اینکه خبر باید امیدوار کننده باشد، گفت: خبرنگار ضمن بیان مطلبی باید به امید آن توجه کند. استناد به خودی خود چیز خاصی نیست و اخبار باید تمرکز سازنده داشته باشد.

مرتضوی مقدم افزود: خبرنگار باید توانایی تحلیل و توجه به موضوع پایایی را داشته باشد.

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه یک خبر جعلی دادگاه می تواند التهاب عظیمی در کشور ایجاد کند، گفت: به عنوان مثال باید در اخبار مربوط به اعاده دادرسی و دستور اعاده دادرسی دقت کرد.

وی در خصوص نظارت بر تصمیمات قضایی به عنوان وظیفه مهم دیوان عالی کشور گفت: شورای عمومی علاوه بر این موضوع، سه شنبه هر هفته به موضوع اعتراضات صادره از سوی شعب رسیدگی می کند. نوع دیگری از نظارت هایی که در چند سال گذشته انجام می دادیم، مراجعه به دادگاه هاست.

مرتضوی مقدم در ادامه به طرح موضوع جلسه علنی پرداخت و تصریح کرد: دیوان عالی کشور به عنوان مرجع کنترل کننده تصمیمات، موارد مطرح شده را به دقت بررسی می کند.

وی افزود: در سال 1400 پرونده ما 96 هزار پرونده دریافت کرده است که تجدید نظر محسوب نمی شود. از این تعداد 90000 پرونده بسته شده است. در پایان سال 1400 با ترازهای قبلی 12000 پرونده داشتیم.

رئیس کل دادگستری ادامه داد: در خرداد ورودی ما 8 هزار و 300 و تعطیلی ها بیش از 7 هزار بوده است.

با توجه به اینکه رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری یکی از وظایف دیوان عالی کشور محسوب می شود، طی یک دهه گذشته و با توجه به تغییر چندین دولت، آیا گزارشی از تخلفات ریاست جمهوری در دیوان عالی کشور وجود دارد؟ بفرست، ما رسیدگی می کنیم.

وی افزود: البته قانون رسیدگی به این نوع پرونده ها را به دادسرا سپرده است که کیفرخواست را به دیوان عالی کشور می آورد.

رئیس کل دادگستری ادامه داد: این موضوع طبق قانون بر عهده ماست و در صورت وجود مورد رسیدگی خواهیم کرد.

رئیس دیوان عالی کشور در خصوص تعداد زیاد آرای مخالف گفت: اینطور نیست که بگوییم آرای مخالف زیاد است و باید گفت در بسیاری از موارد خلاف شرع نیست بلکه اختلاف نظر است.

وی افزود: این خلاف شرع است که هر قاضی که تصمیم را ببیند بگوید قانون است و با منابع فقهی منافات دارد.

مرتضوی مقدم یک رای مخالف را زیاد دانست و گفت: رای مخالف زیاد نیست اما هیچ موردی زیبا نیست.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید