قانون انتخابات از نظر برخورد با تخلفات باید به روز شود


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1911271

سخنگوی شورای نگهبان گفت: «قانون انتخابات در برخورد با تخلفات و نظارت بر تبلیغات نیاز به به روز رسانی دارد.» تبلیغات بیشتر به فضای مجازی منتقل می شود، اما قانون در این زمینه بسیار کوتاه است. همچنین زمانی که با تخلفات انتخاباتی جدید مواجه می شویم، قانون باید به روز شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با حضور در خط مقدم گفت: «الگوهایی برای انتخابات پیش بینی شده بود که توضیح آن برای مردم یا رهبران نامشخص و پیچیده بود». وی گفت: این شورا در نظارت بر انتخابات قوانینی را که نامطلوب می داند و نیاز به به روز رسانی دارد، اجرا می کند. اما شورای نگهبان قانون فعلی را در انتخابات اعمال می کند و مهلت های تعیین شده در قانون انتخابات معقول نیست. زمانی که این قانون در سال 78 تصویب شد، تعداد ثبت نام کنندگان کم بود، اما اکنون ثبت نام کنندگان از حدود 2 تا 4 هزار نفر به 16 هزار نفر رسیده اند، در حالی که مهلت تأیید صلاحیت ثابت مانده است. شورای نگهبان نگران ضایع شدن حقوق مردم است و برای شنیدن نکات یا دفاعیات کسانی که در انتخابات ثبت نام کرده اند به زمان نیاز دارد.

وی گفت: قانون انتخابات از نظر برخورد با تخلفات و نظارت بر تبلیغات نیاز به به روز رسانی دارد. تبلیغات بیشتر به فضای مجازی منتقل می شود اما قانون در این زمینه بسیار کوتاه است. همچنین زمانی که با تخلفات انتخاباتی جدید مواجه می شویم، قانون باید به روز شود. پس از گذشت حدود 6 سال از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، هیچ اتفاق مشخصی در این زمینه رخ نداده است. البته سال گذشته شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام های ریاست جمهوری و ضوابط ثبت نام برای توقف ثبت نام های تفریحی و رفع ابهامات اقدام کرد. مجلس در سال 1397 مصوبه ای مبنی بر شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که در مرحله اول به تایید شورای نگهبان رسید، اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات فرصت اجرایی نشد. آی تی.

وی ادامه داد: یکی از بندهای سیاست های کلی انتخابات بحث شناسایی کاندیداها در مرحله ثبت نام است و بر اساس تجربه باید فرآیند پیش ثبت نام داشته باشیم. برخی از افراد ممکن است واجد شرایط درخواست نباشند یا ممکن است از آن آگاه نباشند و این ممکن است منجر به رد صلاحیت شود. در نتیجه با پیش ثبت نام این مشکل حل می شود.

سخنگوی شورای نگهبان گزارش داد: دولت در حال تهیه لایحه انتخاباتی است و مجلس نیز در حال پیگیری طرحی در این زمینه است که به نظر می رسد مراحل نهایی بررسی را طی می کند.

وی در بخشی دیگر از این گفت وگو گفت: چند هفته تا مهلت قانونی برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس باقی مانده است. منطقی به نظر می رسد که اولویت با ارائه و بررسی لایحه برنامه پنج ساله هفتم باشد. چرا که لایحه بودجه یک سال کاهش از برنامه پنج ساله است. در مورد زمان تقدیم دو لایحه برنامه پنج ساله هفتم و بودجه سالانه در شورای نگهبان بحثی نداشته ایم و با تایید آنها به زودی موضوع را در دستور کار قرار خواهیم داد. امکان پذیر باشد و در صورت لزوم جلسات فوق العاده ای برگزار کند.

طحان نظیف همچنین اعلام کرد: طرح انتقال سوابق بیمه ای یا مستمری بین صندوق های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه ای افراد که پیش از این در مجلس تصویب شد، دارای اشکالات و ابهاماتی بود. همچنین طرح حمایت از مالکیت صنعتی در دست بررسی است و بررسی‌های خود را نیز در مورد طرح بانکی جمهوری اسلامی آغاز کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید