طرحی عجیب برای منصرف کردن ترامپ از حمله به ایران/ در نشست یک سال پیش کاخ سفید چه گذشت؟

طرحی عجیب برای منصرف کردن ترامپ از حمله به ایران/ در نشست یک سال پیش کاخ سفید چه گذشت؟

روز جدید به ترامپ گفته شده است که چندین هواپیمای آمریکایی که برای بمباران به ایران فرستاده می‌شوند، بازنمی‌گردند، زیرا احتمالاً سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته ایران آن‌ها را تعقیب می‌کنند.

کتاب جدیدی که به زودی منتشر می شود توضیح می دهد که چگونه دونالد ترامپ حمله نظامی کریستوفر میلر، وزیر دفاع وقت آمریکا به ایران را متوقف کرد.

وب‌سایت US Business Insider نسخه‌ای از کتاب در دست اقدام «خیانت: آخرین اقدام نمایش ترامپ» که توسط خبرنگار ای‌بی‌سی نیوز، جاناتان کارل نوشته شده است، به دست آورده است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، بخش‌هایی از این کتاب داستان کریستوفر میلر، وزیر دفاع آمریکا را روایت می‌کند که در هفته‌های آخر اقامت ترامپ در کاخ سفید، به‌دقت ترامپ را از یک ماجراجویی نظامی علیه ایران باز دارد.

میلر که جانشین مارک اسپیر وزیر دفاع برکنار شده در کابینه ترامپ شد، در زمانی که ترامپ در آخرین هفته های حضورش در کاخ سفید در حال بررسی حمله به ایران بود، سمت وزیر دفاع را بر عهده گرفت.

تاکتیک میلر برای منصرف کردن ترامپ از ماجراجویی های نظامی در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید، ایفای نقش یک مدافع تمام عیار از اقدام نظامی علیه ایران است.

در واقع، طبق این کتاب، میلر در عین تأکید بر پیامدهای جنگ علیه ایران، سعی کرده حتی از سرسخت ترین حامیان جنگ علیه ایران نیز دیوانه تر به نظر برسد.

میلر گفته بود که هدف او مانند سلف برکنار شده خود، مارک اسپیر، جلوگیری از کودتای احتمالی برای ماندن در قدرت، جلوگیری از ماجراجویی نظامی ترامپ در روزهای اخیر و جلوگیری از حضور نیروهای آمریکایی در خیابان ها بوده است. البته او نتوانست به هدف سوم خود دست یابد زیرا حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا در 6 ژانویه اوضاع داخلی را در آستانه انتقال قدرت بایدن به لرزه درآورد، بنابراین نیروهای گارد ملی آمریکا مجبور شدند در کنگره و در کنگره مستقر شوند. خیابان های پایتخت آمریکا برای هفته ها.

بر اساس این کتاب، استراتژی مهار میلر در نشست 12 نوامبر 2020 در دفتر بیضی کاخ سفید با ترامپ، مایک پنس معاون رئیس جمهور، مایک پمپئو وزیر امور خارجه، مارک میلر رئیس ستاد مشترک، رابرت مشاور امنیت ملی. اوبرایان و وزیر امور مالی استیون منوش فاش شدند.

طرحی عجیب برای منصرف کردن ترامپ از حمله به ایران/ در نشست 12 نوامبر 2020 در کاخ سفید چه گذشت؟
این نشست به دنبال گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران با هدف بررسی احتمال حمله نظامی برای نابودی تأسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفت.

گزارش آژانس نشان داد که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و می تواند اورانیوم با خلوص بالا برای ساخت دو بمب اتمی تنها در شش ماه تولید کند و ترامپ و تیمش درباره نحوه واکنش ایالات متحده بحث کردند.

میلر به سرعت گفت: “بله، آقای رئیس، ما می توانیم این کار را به خوبی انجام دهیم.”

میلر در ادامه به تشریح طرحی پرداخت که شامل حمله همزمان بیش از 100 جنگنده آمریکایی به ایران می‌شود و همچنین به ترامپ هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای دارد.

احتمالاً تعدادی هواپیما را از دست خواهیم داد. البته این بخشی از ماهیت جنگ است. احتمالاً در این حمله 3، 4 یا 6 هواپیمای ما را در زیر خواهید دید. من فقط می خواهم مطمئن شوم که شما با آن مشکل دارید، “او گفت.” شما این مشکل را ندارید.”

ترامپ و کریستوفر میلر سپس به جزئیات نحوه انجام چنین حمله ای از جمله آماده سازی محل بارگیری و فرود و برخاستن هواپیماها پرداختند.

ترامپ در این گفتگو از وزیر دفاع وقت پرسید: “بوئینگ؟ بوئینگ هوا را شارژ می کند؟ آنها دیگر نمی توانند خاک بکنند.”

طرحی عجیب برای منصرف کردن ترامپ از حمله به ایران/ در نشست 12 نوامبر 2020 در کاخ سفید چه گذشت؟
به نوشته این کتاب، پمپئو که با حساسیت و تعجب شاهد گفتگوی ترامپ و میلر در این دیدار بود، از شور و شوق میلر برای اقدام نظامی علیه ایران غافلگیر شد و در نهایت به میلر گفت که با توجه به عواقب آن، چنین حمله ای اشتباه بوده و احتمالاً منجر به آن می شود. به یک جنگ بزرگتر در منطقه.

بر اساس این کتاب، پمپئو که خود شاهین دفتر ترامپ بود و از نقش کریستوفر میلر اطلاعی نداشت، پس از این دیدار با بیل بار، دادستان کل کشور تماس گرفت و نسبت به رهبری ابراز نگرانی کرد. پنتاگون می‌گوید بیم آن دارد که رهبری جدید پنتاگون، ایالات متحده را در روزهای باقی‌مانده از دولت ترامپ به جنگ با ایران بکشاند.

دیدگاهتان را بنویسید