طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن

طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن

روز جدید : مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که در صورت تصویب و نهایی شدن، معاملات بازار مسکن و نحوه فعالیت واسطه ها در آن بازار با تغییرات اساسی همراه خواهد بود. یکی از مهم ترین موارد در این مصوبه نحوه، میزان و فرمول محاسبه حق الزحمه (کمیسیون) بنگاه های معاملات ملکی است. در همین راستا مجلس بر لزوم تعیین سقف معینی به عنوان حق الزحمه برای بنگاه های معاملات ملکی و رفع وابستگی میزان درآمد واسطه ها به قیمت نهایی فروش یا اجاره تاکید کرد.

بر اساس این مصوبه که بر اساس برخی مصوبات قبلی در خصوص طرح الزام ثبت رسمی معاملات ملکی، علاوه بر در نظر گرفتن الزام ثبت در کلیه مراحل معاملات رسمی املاک، تغییرات اساسی در میزان کارمزدها ایجاد می شود. (کمیسیون) مشاوران املاک و نحوه فعالیت آنها در بازار مسکن.

این طرح که پیش از این در مجلس به عنوان طرحی برای الزام ثبت رسمی معاملات ملکی تصویب شده بود، اما هیئت امنا با آن مخالفت هایی داشت. دیروز به نحو مقتضی به شورا ارجاع شد.

بر اساس بخشی از این مصوبه، هر معامله ای که موضوع یا نتیجه آن انتقال مالکیت یا انتقال استفاده یا انتقال اموال غیرمنقول و هبه و همچنین انعقاد قرارداد رهنی برای آنها و انعقاد قراردادهای مفید باشد. برای واگذاری سود بیش از دو سال هر نوع پیش فروش ساختمان اعم از سهم از کل متراژ یا اعیان و الزام به انجام کلیه اقدامات قانونی فوق باید در سامانه ثبت شود. ثبت الکترونیکی اسناد معاملات ثبت نشده باطل بوده و در هیچ یک از ادارات و دادگاه ها قابل قبول نخواهد بود و به نام وی ثبت شده و یا از مالک رسمی به ارث رسیده است.

بر اساس ماده 3 این مصوبه، دلالان املاک (اعم از مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی) موظفند پیش نویس قرارداد (که فقط پس از ثبت در دفاتر اسناد رسمی دارای اثر قانونی است) در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد پس از از قبل اقدام و طرح فوق را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنید. این مانع از مراجعه مستقیم مردم به دفاتر اسناد رسمی نمی شود. نحوه اتصال به سامانه و ارتباط با دلالان املاک، مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی با دفاتر اسناد رسمی و توزیع اسناد بین این دفاتر طبق مقرراتی است که ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون از سازمان ثبت با همکاری وزارتخانه ها، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی تهیه و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.

همچنین طبق تبصره 1 این ماده، تعرفه دلالان املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی باید به پیشنهاد مشترک سازمان، وزارتخانه های دادگستری، راه و شهرسازی، معدن و تجارت ارائه شود. و ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

1- تعرفه بر اساس ضریب ارزش معاملات ملکی موضوع ماده تعیین می شود.

2- متوسط ​​حجم پیش نویس سالانه قراردادهای ثبت شده مشمول این ماده در هر منطقه جغرافیایی بر تعیین تعرفه ها به صورت نزولی تأثیر می گذارد.

3- میزان سقف تعرفه دریافتی برای هر معامله تعیین شود.

در هر صورت قیمت روز معامله تاثیری در تعیین تعرفه نخواهد داشت و دریافت مبلغی حتی با رضایت طرفین معامله یا هر یک از آنها تحت هر موقعیتی اعم از حق چاپ یا حق الزحمه می باشد. ممنوع است. مجازات های دولتی مشمول جریمه ای معادل سه برابر مبلغ دریافتی است.

همچنین بر اساس تبصره ۲، سازمان متعهد می‌شود ظرف مدت یک سال از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، امکان دسترسی دلالان املاک را به سامانه ثبت الکترونیک اسناد به منظور استعلام مربوطه و ثبت اقدامات قانونی فراهم کند. موضوع هنر (1) این قانون در مورد املاک دارای سند رسمی صرفاً در قالب ارائه قراردادهای یکسان (بدون امکان کاهش یا افزایش مدت قرارداد). در همین حال نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی برای ساماندهی فعالیت بنگاه های مسکن و املاک هستند. در چارچوب این طرح، با تاکید بر لزوم رفع وابستگی درآمد بنگاه‌های معاملات ملکی به قیمت نهایی فروش مسکن، باید محدوده تعهدات قانونی بنگاه‌ها و بنگاه‌ها تعریف و ابلاغ شود.

دیدگاهتان را بنویسید