طرح حمایت از فضای مجازی لغو نشد/ نمایندگان اپوزیسیون که از نام و محتوای طرح اطلاعی ندارند


ساعت: 16:26
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1810713

عضو کمیسیون مشترک نظارت بر طرح حمایت از مصرف کننده سایبری:

احمد حسین فلاحی گفت: در حالی که پس از تصویب کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، شب گذشته اخباری مبنی بر لغو آن منتشر شد، اما لغو نشده و این طرح در مراحل کاری خود در مجلس است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز : مجلس شورای اسلامی در چند ماه اخیر طرحی را تدوین کرده است که با تغییر نام آن از حفاظت به «طرح حفاظت از فضای مجازی» به دنبال ساماندهی و قانونی سازی این محدوده و حفاظت از کاربران آن است.

پس از ماه ها بحث و بررسی و بررسی این طرح در کمیته تخصصی که به همین منظور تشکیل شده بود، روز گذشته در نهایت 21 نفر از 21 بند مورد تایید این کمیته قرار گرفتند تا پس از بررسی بیشتر تمامی مواد آن، در نهایت به اطلاع عموم برسد. برای رای نهایی نمایندگان

انتشار این خبر روز گذشته موجی از نارضایتی را در بین برخی از مردم به همراه داشت، به ویژه اینکه با خطوط مسموم رسانه های خارجی، متاسفانه برخی رسانه های داخلی نیز به این جریان پیوستند و تا حد امکان علیه آن مطلب می نویسند.

ماجرا تا جایی پیش رفت که متأسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف در فضای رسانه ای کشور، برخی از سلبریتی ها و برخی افراد مشهور و محبوب با انتشار مطالبی با این طرح مخالفت کردند و به این ترتیب در افکار عمومی به این موضوع اشاره کردند که ما باید صبر کنی و ببینی. محدودیت های جدی وجود داشت.

از سوی دیگر شب گذشته در نامه نایب رئیس مجلس خبر لغو این طرح در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد تا بار دیگر افکار عمومی را برانگیخته و بر گستره جنجال های خبری بیفزاید.

برای روشن شدن موضوع در گفتگو با حجت الاسلام احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون مشترک نظارت بر طرح حمایت از مصرف کنندگان سایبری در این مورد به تفصیل بحث کردیم که در ادامه خواهید خواند.


آیا طرح حمایت از فضای مجازی لغو شده است؟


فلاحی: این طرح به هیچ وجه باطل نشده است اما با تصویب ویژگی های مشترک آن و پس از بحث و بررسی در نهایت به مجلس ارائه می شود.

معاون پارلمانی مجلس طی نامه ای از ابطال این لایحه خبر داد و من به عنوان یکی از اعضای کمیته تخصصی آن از طریق فضای مجازی در جریان این نامه قرار گرفتم و معلوم نیست دلیل این اظهارنظرها چیست. .

بدین ترتیب صراحتاً اعلام می‌کنم که هیچ خبری از ابطال طرح نیست و هنوز وارد قانون نشده است، اما پس از بررسی بندهای آن برای رأی‌گیری نهایی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌رود.

از سوی دیگر برخی می گویند کلیات طرح با حضور اقلیت تصویب شد، اما از مجموع 23 نفر، 20 نفر حضور داشتند و 19 نفر رای موافق دادند و تصاویر همچنان توسط دوربین ها ثبت شد.

در پاسخ به نامه نایب رئیس مجلس مبنی بر لغو طرح حمایت از مصرف کنندگان سایبری که شب گذشته در فضای مجازی منتشر شد، باید گفت که برخلاف آنچه در این زمینه گفته شد، این طرح به هیچ وجه لغو نشده است.

متأسفانه معاونت حقوقی حتی با رئیس مجلس هم موافق نیست چرا که کمیته تخصصی طی چند ماه 50 جلسه در این راستا برگزار کرده است.

رئیس وقت مجلس روز گذشته در جلسه علنی خود اعلام کرد که رئیس مجلس در 10 جلسه کمیسیون محاسبات شرکت کرده و در حال بررسی مواد و تغییرات انجام شده است.


آیا مرکز پژوهش های مجلس از ویژگی های کلی طرح اطلاعی ندارد؟

خیر، مرکز مطالعات مجلس پیش از این هر 20 روز یک بار این طرح را بررسی کرده و مجدداً درخواست تمدید این مدت را کرده است که این طرح حدود 50 روز است که در اختیار مرکز بوده و از آن اطلاعی ندارند.

این طرح در نهایت با اجرای نظرات کارشناسی از جمله شورای عالی فضای مجازی و نمایندگان گروه های مختلف از 37 ماده به 21 ماده کاهش یافت و کلیات آن دیروز به تصویب رسید و بندهای آن در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد.


شنیده ها حاکی از آن است که برخی نمایندگان مجلس با جمع آوری امضا می خواهند این طرح را به صحن علنی برگردانند، چیست؟

متاسفم که امروز برخی از نمایندگان در جلسه رسمی دادگاه بدون اطلاع از نام صحیح طرح و در آخرین بازنگری ها و اصلاحات و حتی اطلاع نداشتن از حفاظت از این طرح در 26 تیر 1400 در یک جلسه رسمی با این موضوع مخالفت می کنند. به «حمایت از مصرف کننده در فضای مجازی» تغییر نام داد.

حیف است کسانی که ادعای نمایندگی مردم و مخالف طرح را دارند حتی آن را نخوانده باشند.

همه اینها در حالی است که این لایحه دو بار در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شد و مشمول اصل 85 است، حالا نمایندگانی که برای بازگرداندن لایحه به دادگاه امضا جمع می کنند، قانون را نمی دانند یا اگر می دانید و می فهمید خلاف قانون است. او این کار را انجام می دهد.

از این رو انتظار می رود رسانه ها با انتشار مطالب و بندهای این طرح و تشریح صحیح آن، بدون همسویی رسانه های خارجی و فضاهای داخلی، شرایطی را برای مطالعه و ارزیابی مردم و کارشناسان فراهم کنند.

برخلاف گمانه‌زنی‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که در بین مردم و فضای مجازی درباره این طرح صورت گرفته، هدف اصلی این طرح، تنظیم و قانونی‌سازی فضای مجازی در کشور مانند ۴۰ کشور جهان از جمله برخی از همسایگان ایران است.

نمی توان فضای مجازی کشور را حتی در چارچوب قوانین خانواده، تصمیمات سیاسی تنها گذاشت و قانونی در این زمینه وجود ندارد.


آیا طرح حمایت از مصرف کننده سایبری باید محدود کننده باشد؟


فلاحی: برخلاف ادعاهایی که متاسفانه با برخی کلاهبرداری ها به اشتراک گذاشته می شود، این طرح به هیچ وجه به دنبال ایجاد محدودیت و فیلترینگ نیست، بلکه روح آن تنظیم و تنظیم در فضای مجازی برای حفظ حقوق مصرف کنندگان و فعالان تجاری مشاغل اینترنتی است. حفاظت شده.

متاسفانه در حالی که برخی از رسانه های داخلی به رسانه های خارجی پیوسته و موجی در این زمینه به راه انداخته اند، همین افراد از طریق فضای مجازی قانون خانواده را زیر پا گذاشته و در نتیجه مردم را در معرض آشوب قرار داده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید