عدم کنترل و بی اطلاعی از محتوای مذاکرات از سوی نمایندگان

عدم کنترل و بی اطلاعی از محتوای مذاکرات از سوی نمایندگان

روز جدید : پیام های مثبتی از دو طرف مذاکرات هسته ای شنیده می شود. این کشور اروپایی اعلام کرد که در حال بررسی واکنش ایران است و به زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد. در ایران، حتی گروه‌های اپوزیسیون انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی در این دور از مذاکرات نشان داده‌اند. اما در همین حال نمایندگان مجلس معترض هستند. آنها می گویند مذاکرات و رفتار دیپلماتیک ایران در موضوع هسته ای بدون اطلاع نمایندگان صورت می گیرد. این موضوع با واکنش منفی نمایندگان مواجه شد. علاوه بر این، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران برخلاف دوره قبل کمترین گزارش علنی را از مذاکرات در این مدت منتشر کرده است. محمدجواد ظریف در دوره قبل از همان ابتدای کار از طریق شبکه های اجتماعی با عموم مردم ارتباط برقرار می کرد و سعی می کرد مردم را تا حد امکان از روند مذاکرات آگاه کند. اما این بار خبری برای اطلاع عموم نیست و حتی در برخی موارد رسانه های خارجی گزارش می دهند که ایران چه رفتاری دارد و چه تصمیم هایی گرفته است. اما این بی توجهی و پنهان کاری باعث واکنش منفی نمایندگان مردم شد.

در صحن علنی روز گذشته چند نماینده رسما از پنهان کاری تیم مذاکره کننده ایرانی شکایت کردند. نایب رئیس کمیته امور داخلی و شوراها شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه مجلس در جریان حداقلی مذاکرات برجام قرار ندارد، اظهار داشت: امروز اکثر نمایندگان اطلاعاتی بیش از یک شهروند ندارند. و حق نمایندگان دانستن حرکت و مسیر است.» «مذاکرات به چه سمتی در حال حرکت هستند و به کجا ختم خواهند شد؟» به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان، نماینده ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز و نایب رئیس کمیته کشور و شوراها در یادداشتی در جلسه روز سه شنبه خود گفت: برجام و مذاکرات ادامه دارد. ماه ها ادامه دارد، اما متاسفانه مجلس اصلا متوجه این موضوع نیست. مردم از ما سوال می پرسند، اما ما پاسخی نداریم و نمی دانیم چه خبر است و چه خبر است؟»

توهین به مردم

این نماینده مجلس با طرح این سوال که چرا مجلس را در تاریکی نگه می دارید؟ وی خطاب به هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: این مجلس در رأس امور کجاست؟ ما از قرارداد چین اطلاعی نداریم. چه کسی در پارلمان می داند که معاهده چین چیست و شامل چه چیزی است و آنها قرار است چه کاری انجام دهند؟ امروز از مذاکرات برجام، چه کسی از نمایندگان می داند که چه اقداماتی در حال انجام است و چه امتیازاتی باید داده شود و چه امتیازاتی باید داده شود؟ وی تصریح کرد: اینجا مجلس نیست و ما نماینده مردم نیستیم، بلکه باید پاسخگوی مردم باشیم. وی گفت: مردم ما را می‌خواهند و توهین‌ها و توهین‌هایشان برای ماست، اما ما از امور بی‌خبریم. ما خودمان مجلس را ناتوان کرده ایم.

صباغیان از بی کفایتی مجلس یازدهم صحبت کرد که در دولت حسن روحانی توانست با قانونگذاری احیای برجام را به تعویق بیندازد و به گفته مسئولان و کارشناسان دولتی عملاً مانع از اقدام دولت حسن روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای شد. اما اکنون به نظر می رسد موضع مجلس در قبال مذاکرات به قدری منفعل شده که خود نمایندگان مردم نیز معترض هستند و رسماً اعلام می کنند که هیچ اختیاری ندارند.
اما این تمام داستان نیست. ارتباط تنگاتنگ دولت و مجلس باعث شده تا حلقه جدیدی در روابط دولت و مجلس شکل بگیرد که عملاً نمایندگان مردم را کنار گذاشته و تنها بخشی از مجلس به عنوان هیات رئیسه کارها را جابجا می کند. . صباغیان روز گذشته درباره ایران فاش کرد: مدل جدیدی پیدا شده که اعضای هیئت رئیسه و روسای کمیسیون ها با دولت می نشینند و می گویند آقای رئیس جمهور و آقای وزرا ما همه در مجلس هستیم. ; و این در حالی است که تاکنون چنین سوالی مطرح نشده است. آقایان محسن رضایی و معاونان آقای رئیسی به مجلس بیایند و پاسخگو باشند و بگویند در برجام چه خبر است و چه می‌کنند. امروز مردم تحت شدیدترین فشار اقتصادی هستند اما حتی یک نفر هم برای پاسخگویی به مجلس نمی آید. در این شرایط، نمایندگان مجلس در حوزه های انتخابیه خود باید پاسخگوی مردم باشند. این چه مونتاژی است؟ هر روز مجلس را تضعیف می کنند. این چه بدعتی است که هیأت مدیره به راه می اندازد تا عده ای در کنار دولت بنشینند؟ مگر ما نماینده نیستیم؟ ما این وضعیت را از چشم کمیسیون رئیس مجلس می‌بینیم و فکر می‌کنیم که این کمیته باعث تضعیف و تحقیر نمایندگان مردم می‌شود». اما این اعتراض صباغیان دیروز بدون واکنش نماند. واکنشی از سوی هیئت رئیسه مجلس که به وضوح نشان داد که نحوه برخورد مجلس یازدهم با دولت رئیس جمهور چقدر با رابطه همان مجلس با دولت حسن روحانی متفاوت است. عبدالرضا مصری نایب رئیس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: قاعدتاً در زمان واگذاری تا زمانی که به مرحله ای از آن نرسیده، گزارشی ارائه نمی شود. «اگر باید چیزی تصویب شود، قطعاً نظر نمایندگان محترم مردم در مجلس ملاک عمل در کشور خواهد بود.

و این در حالی است که در دولت قبل همین مجلس نظر دیگری داشت و عملاً دولت را تحت فشار قرار می داد تا تمام جزئیات مذاکرات را به نمایندگان مردم گزارش کند. موضوعی که ظریف به عنوان وزیر امور خارجه آن را مطرح می کرد، بارها به موضوعی برای مذاکرات هسته ای تبدیل شده است زیرا می گوید پس از گزارش به نمایندگان، بدون توجه به شرایط، آن اطلاعات را علنی می کنند. غیر از این نمایندگان نیز به جهل مردم اعتراض دارند. نماینده تهران در شورای اسلامی روز گذشته بر لزوم اطلاع رسانی به مردم درباره مذاکرات هسته ای تاکید کرد. غلامحسین رضوانی در نشست علنی روز گذشته (سه شنبه) گفت: باید مردم را از مذاکرات هسته ای آگاه کرد. وقتی دشمنی آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس وجود دارد، دلیل بی اطلاعی مردم از مذاکرات چیست؟ اگر مردم از مذاکرات آگاه باشند، همکاری بهتری خواهند داشت.»

وی ادامه داد: فردی که مذاکرات را هدایت می کند باید بر منافع ملی پافشاری کند. البته از جهت گیری دولت در سیاست خارجی تشکر می کنیم که پس از گروگان گرفتن سلامت و معیشت دولت، سیاست خارجی را به روال متوازن بازگرداند و از هیاهوی غربی ها که فقط از سیاست های غرب حمایت می کنند نترسید. وی همچنین به سیاست نه شرق و نه غرب که از ابتدای انقلاب تا کنون سیاست متعادلی بود، وفادار ماند. دولت باید با تمام دنیا همانطور که قرار است برخورد کند.»

دیدگاهتان را بنویسید