مجلس از جزئیات مذاکرات وین اطلاعی ندارد/ همه چیز طبق نظر شورای عالی ملی پیش می رود

مجلس از جزئیات مذاکرات وین اطلاعی ندارد/ همه چیز طبق نظر شورای عالی ملی پیش می رود

روز جدید در حالی که طبق قانون «اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران» در دولت روحانی، قرار بود تیم مذاکره کننده محتوای مذاکرات را ارائه کند، اما مسعود پزشکیان می گوید: مجلس هیچ اطلاعی از جزئیات مذاکرات وین شورای عالی امنیت ملی

چند هفته ای است که صحبت از نزدیک شدن به احیای برجام شده و احتمالا مذاکرات در وین به زودی به پایان می رسد. چندی پیش و در حالی که دولت روحانی در حال مذاکره با احزاب برجام بود، مجلس یازدهم قانونی را با عنوان «اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران» به تصویب رساند که بر اساس آن نمایندگان باید از جزئیات مذاکرات و کار آگاه باشند. با آنها به جلو حال سوال این است که با رسیدن مذاکرات به مرحله حساس و شاید نهایی، آیا نمایندگان از جزییات دیدارهای برجام در وین مطلع هستند یا خیر؟ مسعود پزشکیان نماینده تبریز به این سوال پاسخ داد. وی به رویداد۲۴ گفت: نمایندگان از صحبت هایی که در برجام انجام شده اطلاعی ندارند و این خلاف قانون است.

«مذاکرات چندین دور سپری شده و نمایندگان همچنان از محتوای جلسات بی اطلاع هستند و اکنون باید از نمایندگانی که در دولت قبل تلاش کردند قانون نظارت بر نمایندگان را تصویب کنند و در آن زمان از تصمیم خود دفاع کردند، بپرسند. چرا محتوای جلسات را نمی دانیم «بدون این که بدانیم این قانون چه بود؟

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان افزود: دولت و وزارت امور خارجه به هیچ وجه ما را از مذاکرات مطلع نمی کنند و تیم مذاکره کننده باید ما را در جریان قرار دهد.

وی در پاسخ به اینکه هیئت رئیسه کمیسیون راهبردی مذاکره را تشکیل داده و دو عضو دارد، گفت: دو نماینده در کمیسیون حضور دارند که توجیهی ندارد. مجلس این دو سه نفر است یا رئیس مجلس و کمیته خاصی؟ همه نمایندگان باید حواسشان به مذاکرات باشد که متاسفانه ندارند.

پزشکان در پاسخ به اینکه اکنون وزارت امور خارجه پیشقدم شده است و این اتفاقات، رویکرد آنهاست؟ گفت: نه اینطور نیست. شورای امنیت ملی می نشیند و سیاست گذاری می کند و بعد وزارت خارجه این سیاست ها را دنبال می کند.

بالاخره نماینده تبریز درباره احتمال اختلاف مجلس و دولت پس از توافق طرفین برجام؟ وی گفت: اکنون که مجلس، دولت و قوه قضائیه می گویند ما با هم هستیم. بنابراین من فکر نمی کنم چالشی بین آنها وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید