طرح شفافیت سه مقام به تصویب رسیده است

طرح شفافیت سه مقام به تصویب رسیده است

روز جدید نمایندگان مجلس با تصویب ماده 3 طرح دو فوریت شفافیت سه قوه، شفافیت آرای مجلس تشخیص، مجلس، هیئت وزیران و شوراهای اسلامی شهر و روستا را تعیین کردند.

در جلسه دیروز مجلس در جریان بررسی طرح دو مرحله ای شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها با 175 رای موافق، 11 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در مجلس برگزار شد. در این جلسه با اصل ماده 3 این طرح موافقت شد. گفتنی است احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم کوم در مجلس با اشاره به ابهام در تبصره این ماده گفت: مشخص نیست که تعیین جهات صنفی و منطقه ای بر عهده کیست و تابعیت چگونه است. و منطقه ای بودن سوال از وزرا است تا نظر خود را در مورد اتحادیه، منطقه یا ملیت در این مورد اعلام کنند و به دادگاه گزارش دهند و دادگاه با رای گیری این موضوع را تشخیص می دهد که طبق این تبصره فقط در صورت ملی بودن است. قانون درخواست دادن.

در تبصره این ماده آمده است: برای مستقل بودن نظر کارشناسی، آرای نمایندگان مجلس به مصوباتی که جنبه صنفی و منطقه ای دارند از شمول این ماده خارج است. کمیته تخصصی موظف است در پایان گزارش خود جنبه های صنفی و منطقه ای خود را به صورت عمومی اعلام و طبق رای مجلس عمل کند. حكم اين ماده و تبصره آن در مورد مجلس شوراي اسلامي طبق ماده 119 آيين‌نامه داخلي مجلس اعمال مي‌شود.

نمایندگان مجلس برای شفافیت بیشتر شورای صلاحیت، آرای هیأت عالی نظارت شورای تناسب را نیز مشمول شفافیت قوای سه گانه قرار دادند. دو فوریت طرح شفافیت سه قوه و مجریه و سایر نهادها با 155 رای موافق، 15 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در جلسه، پیشنهاد رفع ابهام شمس الدین حسینی در خصوص شمول طرح را داد. موافق است.

شمس الدین حسینی در تشریح پیشنهاد خود گفت: با وجود اینکه شورای مشورتی درگیر پرونده های اختلافی است، همچنان می گوید; دادگاه ها و کمیسیون ها، این سوال مطرح می شود که آیا هیات عالی نظارت شامل هیات تطبیق نیز می شود؟ ابهام اینجاست، کمیته های مجمع به صورت زنجیره ای می روند و به میدان می آیند، اما امروز می بینیم که در اختلافاتی مانند تصویب قانون تسهیل صدور پروانه کسب، قانون بودجه، واردات خودرو و . .. و تمام مسائل کلیدی که در این کشور به درد مردم می زند، اختلافاتی وجود دارد، در حالی که هیأت امنا هیچ ایرادی نمی بیند، اما تصمیم مجلس به صلاحدید به هیأت عالی نظارت شورا می رود و مستقیماً به شورای نگهبان گزارش می شود و حتی خود شورا نیز از این روند شکایت دارد.

وی ادامه داد: اکنون می‌خواهیم شفاف‌سازی کنیم و صحبت‌ها، رای موافق و مخالف را به افکار عمومی برسانیم، اما در جاهایی که وتو می‌کنند، شفافیت وجود ندارد، بنابراین اگر به دنبال شفاف‌سازی آرا هستیم و می‌خواهیم برای شفافیت مجلس، ما هم باید شفاف باشیم.» «بیایید نظارت بر شورا را هم شفاف کنیم که اگر این کار را نکردیم به این معناست که شفافیت آرا ناقص است و مردم ندانند کدام یک قوانین تصمیم .

در ماده (3) طرح اصلاحی آمده است: موضوع این قانون از جمله شورای تشخیص مصلحت (فقط به استناد اصل 112 قانون اساسی در موارد اختلاف بین مجلس و شورای امنا)، شورای تشخیص. مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای موضوع این قانون موظفند مذاکرات خود اعم از دادگاه و کمیسیون‌های تابعه و آراء اعضا را به تفصیل توضیح دهند. با اسامی موافقان، مخالفان، ممتنع ها و کسانی که رای ندادند. ماه را در بانک اطلاعاتی قابل خواندن رایانه خود منتشر کنید، مگر اینکه در قانون اساسی و قوانین هر یک از مؤسسات مشخص شده در این قانون، با برگزاری جلسه غیرعلنی یا رأی گیری مخفی پیش بینی شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید