طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند

طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند

روز جدید : شاید اگر از اکثریت مردم در مورد اولویت عملکردی دولت یا مجلس سوال شود، رای دهندگان آنها در پاسخ به تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم سرلوحه کار دولت و مجلس باشند، اما می بینیم 11- حتی پس از آن به وعده های اقتصادی خود عمل نکردند و امروز نزدیک به دو سال از عمر عملیاتی خود به جای حل مشکلات مردم به دنبال پروژه هایی مانند حفاظت از فضای مجازی هستند که نه تنها بخشی از مطالبات مردمی است، بلکه همچنین با مخالفت صریح اقشار و لایه های مختلف مردم قرار گرفته و معیشت بخش قابل توجهی از مردم را تهدید کرده است. اگرچه دولت هنوز موضع قاطعی در این زمینه اتخاذ نکرده است، اما به صراحت به آن رسیدگی نکرده است. به نظر می رسد کسانی که به عنوان نماینده مردم در خانه ملت حضور دارند باید به فکر رفع مشکلات مددجویان خود در جامعه باشند و به مشکلات حاشیه ای دامن نزنند. قطعاً خواهان حکمرانی سایبری است، اما مفهوم حکمرانی و اطلاعات با محدودیت‌ها و مسدود کردن مخالفت می‌کند. چیزی برای فکر کردن در همین راستا برای بحث در مورد طرح حمایتی، افکار عمومی و رویکرد مجلس در این زمینه، عملکرد دولت و موضوع حذف ارز ترجیحی و تبعات آن در جامعه با اسماعیل گرامی مقدم، نایب رئیس حزب اعتماد ملی گفت وگو کرد. و فعال سیاسی اصلاح طلب.

برخی رویکردهای مینیمالیستی و افراطی اخیر که در سال‌های گذشته وجود داشته است، جامعه را به سمت مخالفت و نارضایتی بیشتری از روندها و رویه‌ها سوق داده است. چیزی که اخیراً در قالب طرح دفاعی در مجلس خود را نشان داده است. به طور کلی این نوع رویکرد مینیمالیستی به اکثریت جامعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ماهیت مجلس تشکیل شده معتدل و معتدل نیست، بلکه مجلسی تندرو و مجلسی است که از اقلیت آمده و مطالبات اقلیت را دنبال می کند. به همین دلیل است که به خود این حق را می دهند که مطالبات این اقلیت را دنبال کنند. با این حال، حتی اگر آنها به مطالبات حامیان خود عمل کنند، ممکن است این موضوع آزاردهنده و غیرانتقادی نباشد، اما مهم این است که در شرایط فعلی حتی یک اقلیت مخالف جدی این مصوبات مجلس هستند که استفاده از مردم را محدود می کند. فضای مجازی و فناوری های روز. یعنی الان خود دولت درگیر این طرح نیست و بسیاری از اصولگرایان در حمایت از رد مصوبه مجلس و مخالف صیانت از فضای مجازی این را نشان می دهند. بنابراین به نظر می رسد پشت این مصوبات افرادی هستند که از فضای مجازی آسیب دیده اند و آن را خطری برای خود می دانند. به همین دلیل با تمام توان و ابزار به دنبال تصویب چنین طرحی هستند. بنابراین به جای عمل به وعده هایی که به مردم داده اند، یعنی جلوگیری از افزایش قیمت ها، می بینیم که امسال چه اتفاقی افتاده است و به دنبال مشکلاتی هستند که اساسا با خواسته های حتی اقلیت مردم همخوانی ندارد. چرا این افراد سعی در محدود کردن فضای مجازی دارند، نگران آینده خود هستند و این فضا بر خلاف منافع آنها و در انتخابات است. به همین دلیل است که آنها ناامید هستند که فضای مجازی را محدود کنند. اگرچه ما موافقیم که فضای مجازی نباید کاملاً باز و کنترل نشده توسط دولت باشد و مورد تایید هیچکس نباشد، اما تصویب قانونی که به افراد جامعه در کل اجازه دسترسی آزاد به اینترنت، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را می دهد. وجود ندارد و هیچ کس از آن حمایت نمی کند و در هیچ کجای دنیا این رویکرد برای محدود کردن همه چیز قابل قبول نیست زیرا در درجه اول به تجارت مردم آسیب می رساند و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات مختلف را محدود می کند. در عین حال کسانی که امروز به دنبال طرح حفاظتی هستند و به شدت دغدغه فضای مجازی را دارند می توانند برای مقابله با ارزش های غیراخلاقی محتوای خود را در فضای مجازی افزایش دهند و محتوای خود را در راستای ارزش های ملی و مذهبی افزایش دهند. اما اگر بخواهیم فضا را بر روی چیزی ببندیم، باید ببینیم این رویکرد چگونه عمل می کند. گذشته نشان داده است که سنت گرایی نتوانسته در برابر مدرنیته، تکنولوژی و توسعه مقاومت کند. با این حال، بسیاری از پدیده های سنت گرایی نیز محترم و با وقار هستند و باید مورد استفاده قرار گیرند. اما نتوانسته است در مقابل این سه معضل یعنی تکنولوژی، مدرنیته و توسعه که روز به روز در حال پیشرفت است و گذشته خود را پیر می کند، مقاومت کند. به عنوان مثال، در گذشته ویدئو و ماهواره خود منجر به رفع ممنوعیت ها شده است. الان هم اگر بنا به دلایلی این طرح حفاظتی اجرا شود، فردا با اینترنت ماهواره ای مواجه خواهیم شد و خواهیم دید که این گونه طرح ها و مصوبات نیز منسوخ می شود و اثری نخواهد داشت.

برخی معتقدند طرح هایی مانند حراست و برخی دیگر از سوی مجلس به دلیل انحراف افکار عمومی نسبت به موضوع کار مجلس در حوزه های مختلف به ویژه تحقق وعده های اقتصادی است. به طور کلی تا چه حد با این موضوع موافق هستید؟

من این را انکار نمی کنم، اما فکر نمی کنم تمام انگیزه مجلس این باشد که مثلا افکار عمومی را در این مسیر درگیر کند تا مسئولیت اقدامات خود را به عهده نگیرد. من فکر نمی کنم چنین انگیزه ای زیاد باشد، زیرا این موضوع برای خود نمایندگان خطرناک است، زیرا کمتر از دو سال دیگر در معرض آرای مردمی در انتخابات 1402 مجلس و مخالفانی که در فضای عمومی می بینیم، قرار خواهند گرفت. کشور؛ مردم قطعا به نمایندگانی که به طرح حفاظت از فضای مجازی رای مثبت دادند رای نمی دهند. به همین دلیل من فکر نمی‌کنم که نمایندگان انگیزه انحرافی داشته باشند، اما انگیزه‌های دیگری در این زمینه وجود دارد و گاهی اوقات خود نمایندگان تحت فشار قرار می‌گیرند تا ببینند هر از چند گاهی تصمیم‌هایشان تغییر می‌کند. این نشان می دهد که عده ای در مجلس به بهانه مشکلات امنیتی، بحران ها و اطلاعات این مصوبه را به هر شکل ممکن تصویب خواهند کرد.

اخیراً شاهد بوده ایم که برخی با ادبیات مبتذل به مخالفان طرح حمایتی در جامعه صحبت می کنند، در حالی که کمتر شاهد تنزل اخلاق سیاسی از سوی نمایندگان یا مسئولان بوده ایم. به نظر شما این سوال از چه چیزی ناشی می شود؟

کسانی که با مخالفان طرح دفاع توهین آمیز برخورد کردند تا جایی که خود صداو سیما برنامه ای علیه آنها پخش کرد به جامعه پاسخ دادند. بدین ترتیب دوران چنین اخاذی بازی ها و رفتارهای غیراخلاقی به پایان رسید. اما تعداد اندک نمایندگانی که این گونه مخالفت می کنند و در اقلیت ظاهر نمی شوند، به این دلیل است که نخبگان یک جامعه نیستند و در واقع منتخبان نتیجه اکثریت مردم نیستند. نماینده ای در یک حوزه انتخابیه که باید صد و بیست، سی هزار رای بیاورد اما با 4000 رای در مجلس چه انتظاری از او می رود که ادبیات شایسته یک نماینده را رعایت کند. البته برخی از نمایندگانی که با این رای حداقلی به قدرت رسیدند افرادی دوراندیش هستند که به منافع ملی پایبند هستند و می بینیم که با این طرح مخالف هستند و نمی پذیرند که در مقابل مردم بایستند.

با توجه به اینکه نزدیک به هفت ماه از فعالیت دولت و شعارهای مطرح شده به نفع مردم و بهبود وضعیت معیشتی جامعه می گذرد. با توجه به وضعیت فعلی جامعه، عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟
شش یا هفت ماه دیگر نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی از عملکرد دولت داشته باشیم، اما می‌توان درباره جهت‌گیری‌های دولت صحبت کرد. اینکه تمرکز دولت بر اساسی ترین مشکلی که اقتصاد را متوقف کرده است، موضوع برجام است که اگرچه مخالف دولت قبل است، اما همچنان به دنبال رفع هر چه سریعتر تحریم ها علیه مردم ایران است. این بزرگترین و مهمترین جهت گیری است. نکته بعدی این است که به هر حال این دولت در حوزه خیر و در مسیر درست به استان ها سفر می کند و رئیس جمهور و وزرا در این زمینه کار خوبی انجام داده اند. این رویکرد به اندازه کافی تبلیغاتی نیست و موج تبلیغاتی که آقای احمدی نژاد در دولت خود در سفرهای استانی به کار می برد، در این دولت اصلا دیده نمی شود. نکته مثبت این دولت این است که دولت از هر جهت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تلاش می کند و با وقت گذاشتن و توجه به ریشه ای مشکلات به دنبال رفع آن است. اما آنها به این سرعت واکنش نشان نمی دهند و ما همچنان شاهد افزایش سرسام آور قیمت ها هستیم. مهمترین مسئله و اراده جامعه این است که روند صعودی قیمت ها را متوقف کند. یعنی مردم انتظار کاهش قیمت را ندارند و صرفاً منتظر توقف قیمت هستند که چالش مهمی برای دولت است. حال با توجه به اینکه به نظر می رسد احیای برجام نهایی شده و توافق حاصل می شود و شاخص ارزش پولی نشان می دهد که ریال کشورمان در برابر ارزهای خارجی تقویت شده است، باید منتظر روند صعودی قیمت ها باشیم. متوقف کردن . اگر دولت بتواند این مسیر را ادامه دهد، می توان نشست و تحلیل کرد که دولت در امور عمرانی و تکمیل پروژه های ناتمام چقدر موفق خواهد بود.

برخی بر این باورند که با توجه به عملکرد ضعیف اقتصادی تیم اقتصادی دولت در ماه های اخیر، شاید نتواند به طور کامل از احیای برجام و آثار آن بر اقتصاد کشور بهره مند شود؛ اما در این راستا به دلیل عدم موفقیت تیم اقتصادی دولت در ماه های اخیر، این تیم نمی تواند از مزایای آن بهره مند شود. تحلیل شما از این مشکل چیست؟

من خوشبین هستم که این دولت یا هر دولت دیگری در خدمت مردم باشد تا بتواند در دوره آینده رای مردم را به دست آورد و چاره ای جز این نیست. تصور این است که این دولت در سه سال آینده به رای مردم نیاز دارد، بنابراین پیامد احیای برجام، توافق و لغو تحریم ها این است که می تواند وضعیت اقتصادی مردم را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. اما تا زمانی که این مشکل به منصه ظهور نرسد و عملیاتی نشود، نمی توانیم ارزیابی دقیقی از این موضوع داشته باشیم. از سوی دیگر، درست است که در حوزه اقتصادی حکومت داری وزرایی هستند که تجربه کافی برای وزارت را ندارند، اما به نظر می رسد مطالبات مردم و مشکلاتی که از سر می گذرانند فشار بیاورد. بر مسئولان و آنها مجبور به این کار خواهند شد، بخش های پولی ما در سراسر جهان آزاد و به کشور سرازیر می شود و درآمدهای بلوکه شده نفتی برای بهبود وضعیت مردم و کشور مصرف می شود.

بسیاری از اقتصاددانان و حتی نمایندگان سابق که روی لایحه بودجه کار کرده اند، معتقدند حذف ارز ترجیحی از لایحه بودجه 1401 تصمیم درستی نیست و تاثیر بسیار بدی بر وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده خواهد داشت و باعث نارضایتی می شود. رویکرد مجلس در این خصوص را چگونه توضیح می دهید؟

من هنوز نفهمیدم چرا اتاقی که کمیته مشترک را تصویب می کند باید همچنان ارز ترجیحی یا همان 4200 باشد تا اقشار آسیب پذیر و پایین مردم بتوانند از این موضوع سوء استفاده کنند و وضعیت آنها بدتر نشود و ما انجام می دهیم. شاهد افزایش بیش از حد قیمت نباشیم. چگونه در جلسه علنی مجلس و با یکی دو نطق کسانی که عمدتاً خارج از مجلس بودند، موضوع حذف ارز ترجیحی از بودجه تصویب می شود. بنابراین مشخص نیست که این تایید بلافاصله از کجا می آید. زیرا از نظر تجربه ما در مورد ارز 4200، این موضوع مفسده داشت و این دولت و شخص رئیس جمهور ترجیح دادند که 4200 ارز در بودجه بماند و بر این اساس لایحه را تصویب کردند. به خصوص بخش هایی که مردم از آن سود می برند که شامل یارانه و یارانه می شود. بنابراین چنین اقدامی از سوی مجلس باعث ایجاد موجی از تورم در کشور در استفاده از کالاهای اساسی انسانی خواهد شد. وقتی ارز 4200 نباشد مواد اولیه وارد کشور می شود و این قیمت روی همه قیمت ها تاثیر می گذارد. به نظر من رفتار مجلس در بودجه غیرعادی بود و مشخص نیست چرا تا چند روز قبل از تصویب بودجه اکثریت نمایندگان به دنبال حفظ ارز 4200 بودند اما در ادامه خلاف آن را تصویب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید