طلب 30 میلیاردی باغداران مازندرانی در شب عید از دولت/ غرامت بیمه حوادث باید تجدید نظر شود.


ساعت: 14:31
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915371

متأسفانه طلب 30 میلیاردی باغداران مازندرانی در سال گذشته از تعاونی روستا برای نگهداری میوه در شب بیرم هنوز تسویه نشده است و میزان خسارتی که بیمه ها در حوادث باغات لحاظ می کنند بسیار ناچیز و همراه با بالاست. هزینه هایی که قطعاً تعهدات بیمه ای در زمینه پرداخت خسارات ناشی از حادثه به باغداران می باشد نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; مازندران بیش از 112 هزار هکتار باغ مرکبات با بیش از دو میلیون تن پرتقال دارد که 110 هزار هکتار آن میوه است. همچنین از کل باغات مرکبات مازندران 80 هزار هکتار زیر کشت انواع پرتقال، 30 هزار هکتار با انواع نارنگی و مابقی با محصولاتی مانند پرتقال و لیموترش کشت می شود.

هر ساله برداشت مرکبات در مازندران با ارقام نارنگی زودرس از اواسط شهریور ماه آغاز می شود و اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که 70 درصد مرکبات استان را تشکیل می دهد.

نکته مهم در شرایط کنونی گلایه باغداران از قیمت پایین مرکبات فعلی و نگرانی آنها از یخ زدگی حجم زیادی از مرکبات رها شده روی درخت است.

باغداران این روزها نگران سرمای پاییزی نباشند

محمدرضا شعبانی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص نگرانی باغداران مرکبات از سرمای کنونی مازندران، گفت: سرمای کنونی به حدی نیست که مرکبات را روی درخت یخ بزند و چیده نشود. اتفاقا این سرما برای درخت و میوه مفید است.

وی افزود: نظر کارشناس هواشناسی مازندران جویا شده و سردی هوا در روزهای اخیر و آینده جای نگرانی باغداران نیست.

80 درصد باغ تامسون مازندران روی درخت است

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در پاسخ به میزان مرکبات روی درختان مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر 15 تا 20 درصد محصول تامسون از باغات مازندران و حدود 80 درصد مابقی برداشت شده است. روی درختانی است که تا پایان دی ماه برداشت می شود.

این مسئول ادامه داد: در مورد نارنگی تاکنون 75 درصد آن برداشت شده و حدود 25 درصد روی درختان مانده است.

شعبانی تصریح کرد: با اتمام برداشت تامسون در دی ماه مقداری از آن وارد بازار داخلی و مابقی صادر و برای عید ذخیره می شود.

گلایه باغداران از پایین بودن قیمت مرکبات به جاست، برداشت زودهنگام دلیل اصلی گرانی 5 هزار تومانی پرتقال است.
وی در خصوص گلایه باغداران از پایین بودن قیمت مرکبات گفت: دغدغه باغداران بجاست و قبول داریم که قیمت مرکبات امسال به گونه ای نیست که موجب رضایت باغداران شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: یکی از قسمت هایی که ما از دست دادیم به دلیل برداشت زودهنگام پرتقال در سال جاری بود که متأسفانه برخی سورتینگ ها و صادرکنندگان وارد عمل شدند و اصرار داشتند مرکبات را قبل از موعد مقرر برداشت کنند که در نتیجه نارضایتی مصرف کنندگان در بازار داخلی و آنچه در بازار خارجی رخ داد.

این مسئول اعلام کرد: خوشبختانه امسال برای اولین بار در استان توانستیم نارنگی را برداشت کنیم که رضایت مصرف کنندگان و باغداران را به همراه داشته است.

شعبانی اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم نارنگی از ابتدای فصل برداشت از 3 هزار تومان به کیلویی 8 هزار تومان در حال حاضر افزایش یافته است و دلیل آن نیز ورود میوه های رسیده و آبدار به بازار است. برای مشتری کاملا راحت بود

بزرگترین مشتری مرکبات مازندران بازار ایران است
وی تاکید کرد: بزرگترین مصرف کننده مرکبات ما بازار داخلی ایران است و نباید از این اصل بسیار مهم غافل شد. مصرف کنندگان ایرانی بیشترین مصرف کننده و مشتری مرکبات مازندران هستند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: اگر محصول را زود برداشت کنیم قطعا به کشاورز و باغدار آسیب وارد می کنیم و باید با مدیریت صحیح و برداشت به موقع بازار را کنترل کنیم.

این مسئول تصریح کرد: امیدوارم قیمت پرتقال های ما در آینده با توجه به کیفیت بسیار مطلوب آن در سال جاری بهبود یابد و مطمئنم بازار پرتقال مازندران نسبت به هفته های اخیر بسیار بهتر خواهد بود.

قیمت واقعی پرتقال از ۷ تا ۸ هزار تومان است
شعبانی با اشاره به افزایش تولید مرکبات مازندران به ویژه پرتقال در سال جاری، تصریح کرد: قیمت فعلی هر کیلوگرم درخت تامسون بین 5 تا 6 هزار تومان است که باید 7 هزار تومان باشد. شاید این درصد رضایت باغدار را به همراه نداشته باشد، اما در سالی که فراوانی وجود دارد و عرضه و تقاضا قیمت محصول را تعیین می کند، درصد 7 تا 8 هزار تومانی می تواند رضایت نسبی را برای باغدار و باغداران به همراه داشته باشد. سال

هر گامی در زمینه صادرات مهم است/سال خوبی برای صادرات در پیش است
با توجه به نقش اقدامات باری اخیر و اعطای یارانه بار هوایی به صادرکنندگان در رشد صادرات مرکبات استان به کشورهای همسایه؛ وی بیان کرد: در حوزه صادرات، هر قدم برداشته شده حتی یک قدم بسیار مهم است، هر قدمی هم در حوزه حمل و نقل بار، زمینی، دریایی و ریلی و بهبود فضا و شرایط صادرات مرکبات بسیار کمک کننده خواهد بود. میوه ها در حومه شهر کمک خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اعلام کرد: تمام تمرکز ما در سال جاری بر روی صادرات مرکبات است و خوشبختانه کارگو علاوه بر رفع موانع صادراتی نیز در مرحله نهایی است. تخصیص اعتبار سرمایه در گردش نیز برای کاهش مشکل نقدینگی تخصیص یافت و به نظر می رسد سال صادراتی خوبی در پیش داشته باشیم.

تعهدات بیمه غرامت باغداران باید بازنگری شود
این مسئول در پاسخ به اینکه چرا باغداران با توجه به اتفاقات تلخ گذشته به ویژه باغات مرکبات بیمه نمی پذیرند؟ وی تصریح کرد: متاسفانه تعداد بسیار کمی از باغات ما بیمه شده اند و این مشکل به عدم پوشش بیمه ای کافی برای پرداخت خسارت های گذشته باغات برمی گردد.

شعبانی تاکید کرد: رضایت باغداران از بیمه در دوره های گذشته حاصل نشده است و میزان خسارتی که شرکت های بیمه در حوادث باغ گزارش می دهند بسیار ناچیز و همراه با هزینه های بالایی است که قطعا نیازمند بازنگری و تعدیل تعهدات بیمه ای در منطقه پرداخت خسارت حادثه باغبان.

باغداران مازندرانی 30 میلیارد تومان از دولت طلب دارند
وی در پاسخ به این سوال که آیا مطالبات معوقه باغداران مازندرانی از سوی دولت پرداخت شده است یا خیر، تصریح کرد: متاسفانه هنوز مطالبات باغداران در سال گذشته از تعاونی روستا برای نگهداری میوه در شب بیرم نرسیده است. تسویه شده و طلب باغداران مازندرانی در مجموع حدود 30 میلیارد تومان است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران خاطرنشان کرد: اگر دولت این مبلغ را پرداخت کند، این مبلغ بسیاری از مشکلات نقدینگی باغداران و سورتینگ ها را حل می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید